Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Gelir İdaresi Başkanlığı

Bursa Hayat Gazetesi - Gelir İdaresi Başkanlığı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Gelir İdaresi Başkanlığı haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Türkiye’nin vergi rekortmenleri belli oldu! Haber

Türkiye’nin vergi rekortmenleri belli oldu!

Gelir İdaresi Başkanlığı verilerine göre, Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar ve Baykar Genel Müdürü Haluk Bayraktar, 2021'den 2024'e kadar arka arkaya en çok gelir vergisi ödeyen mükellefler oldu. Baykar yöneticileri böylece son 4 yıl listenin zirvesinde yer almayı başardı. Selçuk Bayraktar ve Haluk Bayraktar'ın 2021'den bu yana ödedikleri vergi miktarında yaklaşık 18 katlık artış gerçekleşti. Bu artışta, Baykar'ın ihracat gelirleri belirleyici oldu. Savunma ve havacılık sektörünün lider ihracatçısı olan Baykar'ın 2024 yılındaki cirosunun yüzde 90'ı ihracat gelirlerinden elde edildi. Baykar, geçen yıl 1,8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirerek üst üste ikinci kez tüm sektörlerde en çok ihracat yapan ilk 10 firma arasına girdi. Öte yandan, 2024 vergileme dönemine ilişkin en fazla gelir vergisi beyan eden mükellefler listesinin 3, 5, 6, 7, 8 ve 9'uncu sırasındaki kişiler isimlerinin açıklanmasını istemedi. Listede 4'üncü sırada 757 milyon 755 bin lira vergi tahakkuk eden Koç Holding Şeref Başkanı Mustafa Rahmi Koç, 10'uncu sırada da 372 milyon 720 bin lira vergi tahakkuk eden Rönesans Holding Onursal Başkanı Erman Ilıcak yer aldı. KURUMLAR VERGİSİ 2024 yılına ilişkin vergileme döneminde en fazla kurumlar vergisi beyan eden mükellefler listesinde de 25 milyar 296 milyon 492 bin lira vergi tahakkuku ile Garanti Bankası birinci oldu. Listenin ikinci sırasında 20 milyar 838 milyon 196 bin lira vergiyle Ziraat Bankası yer aldı. Kuveyt Türk Katılım Bankası da 12 milyar 71 milyon 499 bin lira ile listenin üçüncü sırasında yer buldu.

Maliye’de yapay zeka dönemi: Vergi dairelerinde dijital dönüşüm hız kazandı Haber

Maliye’de yapay zeka dönemi: Vergi dairelerinde dijital dönüşüm hız kazandı

Hazine ve Maliye Bakanlığı, teknoloji odaklı dönüşüm sürecinde önemli bir adım daha attı. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), vergi işlemlerini dijital ortama taşıyarak, insan müdahalesine ihtiyaç duymayan bir sistem devreye aldı. Yeni sistem sayesinde, bazı vergi belgeleri robotik süreç otomasyonu (RPA) ve yapay zeka ile eksiksiz ve hızlı şekilde hazırlanıyor. Bu gelişmeyle birlikte, vatandaşların vergi dairelerine gitmeden, internet erişimi olan her yerden çok sayıda işlemi gerçekleştirebilmesi mümkün hale geldi. 111 MİLYON BEYANNAME DİJİTAL ORTAMDA VERİLDİ 2024 yılı itibarıyla Dijital Vergi Dairesi üzerinden yapılan işlemlerde büyük bir artış yaşandı. 362 milyon giriş, 12 milyon dilekçe ve bildirim, 111 milyon beyanname, elektronik ortamda alındı. Ayrıca, 17,8 milyar fatura, dekont, serbest meslek makbuzu gibi belge elektronik olarak düzenlendi. 4 milyon mükellef, defter tutma işlemlerini e-Defter ve Defter Beyan Sistemi üzerinden gerçekleştirdi. KAĞIT BELGELER TARİH OLUYOR: VERGİ İŞLEMLERİ E-BELGEYE TAŞINIYOR Vergi dairelerinde yılda 100 milyondan fazla düzenlenen; ödeme emri, ihbarname, düzeltme fişi, haciz varakası gibi belgeler, tamamen dijital ortama taşınıyor. İlk etapta ödeme emirleri e-belge olarak düzenlenmeye başlandı. 2025 yılı içerisinde tüm ihbarnamelerin de e-belgeye dönüşmesi planlanıyor. CEZALAR VE TAHAKKUKLAR OTOMATİK DÜZENLENİYOR Mükelleflerin en çok merak ettiği işlemlerden biri olan ceza indirim taleplerinde ek tahakkuk düzenleme ve hukuken kesinleşen ihbarnameler için tahakkuk fişi oluşturma işlemleri de artık otomatik olarak gerçekleştiriliyor. Ayrıca, mükellefiyet durum yazısı ve borç durum belgeleri de Dijital Vergi Dairesi üzerinden anlık ve otomatik şekilde veriliyor. YAPAY ZEKA, VERGİ SÜREÇLERİNİ HIZLANDIRIYOR Gelir İdaresi Başkanlığı, vergi dairelerinde manuel olarak yapılan işlemleri analiz ederek, yapay zeka destekli süreç otomasyonu ile insan müdahalesine gerek kalmadan gerçekleştiriyor. Özellikle pişmanlıkla verilen ancak süresi içinde ödenmeyen beyannamelere ilişkin düzeltme fişleri ve ceza ihbarnameleri, bu sistem sayesinde baştan sona otomatik hazırlanıyor. ŞİMŞEK: HEDEFİMİZ HIZLI, ŞEFFAF VE KALİTELİ HİZMET Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, yapay zeka destekli dijitalleşme adımlarının süreceğini belirterek şunları söyledi: “Vergi uygulamalarına ilişkin vatandaşlarımızın tereddüt yaşadığı konular, yapay zeka ile daha hızlı ve doğru şekilde cevaplandırılacak. Hedefimiz, hizmet kalitesini artırmak, gecikmeleri önlemek ve sınırlı insan kaynağını verimli süreçlerde değerlendirmek.”

UTTS’de son dakika gelişmesi: Gelir İdaresi Başkanlığı süreyi uzattı Haber

UTTS’de son dakika gelişmesi: Gelir İdaresi Başkanlığı süreyi uzattı

Gelir İdaresi Başkanlığı, vergi mükellefleri ve akaryakıt istasyonlarını yakından ilgilendiren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) kapsamında önemli bir süre uzatımına gitti. Vergisel uyumun artırılması ve akaryakıt satışlarında dijital denetim mekanizmalarının etkinleştirilmesi amacıyla hayata geçirilen UTTS’de, Taşıt Tanıma Birimi (TTB) montaj süresi 30 Haziran 2025 tarihine kadar uzatıldı. TTB TAKMAYANLAR VERGİSEL RİSKLE KARŞILAŞACAK Yeni düzenlemeye göre; İşletmelere ait ya da kiralanan ve işte kullanılan taşıtlar için TTB taktırılması 30 Haziran 2025 tarihine kadar zorunlu hâle geldi. İşte kullanılmayan ancak taşıt tanıma sistemi kullanan araçlar içinse bu zorunluluk 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren başlatılacak. Uygulama dışında kalan ya da belge düzenini UTTS kapsamında gerçekleştirmeyen mükellefler, Vergi Usul Kanunu kapsamında belge düzenlememiş sayılacak. Bu da cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalmalarına yol açabilecek. AKARYAKIT İSTASYONLARINA DA YENİ TAKVİM UTTS süreci, sadece taşıt sahiplerini değil akaryakıt istasyonlarını da doğrudan ilgilendiriyor. Bu kapsamda; akaryakıt istasyonu işleten mükelleflerin, en az bir pompa ünitesine Taşıt Tanıma Okuyucu Cihazı (TTO) ve Taşıt İstasyon Modülü (TİM) taktırması ve bu sistemleri yeni nesil pompa ödeme kaydedici cihazlarla entegre etmesi gerekiyor. TTO ve TİM takılması için son tarih 2 Haziran 2025 olarak açıklandı. Benzin veya motorin dışındaki yakıt türleri için kullanılan pompa ünitelerinde ise bu süre 31 Aralık 2025’e kadar uzatıldı. BELGE DÜZENİ UTTS İLE DİJİTALLEŞİYOR UTTS ile birlikte akaryakıt satış belgeleri de dijital olarak sistem üzerinden oluşturulacak. Sisteme entegre edilen yeni nesil ödeme cihazları, araç plakasını otomatik olarak okuyarak satış belgelerine yansıtacak. Bu da manuel giriş kaynaklı hataları ve vergi kayıplarını önlemeyi hedefliyor. Sistemde yer almayan veya UTTS bilgisi içermeyen belgeler, yasal geçerliliğini yitirmiş sayılacak. VERGİ MÜKELLEFLERİNE UYARI: SÜREYİ KAÇIRMAYIN Gelir İdaresi Başkanlığı, TTB ve TTO montajlarının belirtilen tarihler içinde tamamlanmaması durumunda, mükelleflerin ciddi cezalarla karşı karşıya kalabileceğini vurguladı. Hem akaryakıt alan taşıt sahiplerinin hem de akaryakıt istasyonu işletmecilerinin belirtilen süreler içinde gerekli adımları atması gerekiyor. UTTS NEDİR VE NEDEN ÖNEMLİ? Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), akaryakıt alımlarının dijital takibini sağlamak amacıyla geliştirilmiş bir sistemdir. Özellikle vergiye tabi işletme taşıtlarının akaryakıt alımlarında, satışların plaka bazlı takip edilebilmesi için geliştirilen bu sistemle vergisel şeffaflık sağlanır, sahte fatura ve usulsüzlüklerin önüne geçilir, kamu gelirlerinde artış hedeflenir.

BSMMMO’dan kurumlar vergisi tepkisi: ‘Bu karar binlerce işletmeyi ve ekonomiyi olumsuz etkiler’ Haber

BSMMMO’dan kurumlar vergisi tepkisi: ‘Bu karar binlerce işletmeyi ve ekonomiyi olumsuz etkiler’

Gelir İdaresi Başkanlığı’nın kurumlar vergisi beyan ve ödeme süresinin uzatılmayacağını duyurmasının ardından Bursa Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası (BSMMMO), Bursa Akademik Odalar Birliği Yerleşkesi’nde (BAOB) basın açıklaması yaptı. Oda Başkanı Hüseyin Halil, kararın sadece mali müşavirleri değil, hizmet verdikleri binlerce işletmeyi ve dolaylı olarak ülke ekonomisini olumsuz etkileyebileceğini söyledi. “NİSAN AYI MESLEK TAKVİMİNİN EN YOĞUN DÖNEMLERİNDEN BİRİ” Halil, açıklamasında içinde bulunulan dönemin, mali müşavirler için beyan ve bildirim yükümlülüklerinin en yoğun olduğu ayların başında geldiğini vurgulayarak, “49 adet beyan ve bildirim verme zorunluluğumuz olan bu dönemde resmi ve idari tatillerin de etkisiyle büyük bir iş yükü altındayız” dedi. BSMMMO olarak kurumlar vergisi beyannameleri, e-Defterlerin oluşturulması ve e-Defter beratlarının sisteme yüklenmesi gibi yükümlülüklerin süresinin uzatılması talebini hem Gelir İdaresi Başkanlığı’na hem de TÜRMOB’a resmi yazılarla ilettiklerini hatırlatan Halil, bu taleplerin karşılık bulmamasından duydukları rahatsızlığı dile getirdi. “ENFLASYON MUHASEBESİ VE TATİLLER NEDENİYLE SÜRELER YETERSİZ” Nisan ayında Ramazan Bayramı nedeniyle 9 günlük resmi ve idari izinler ile 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı tatilinin, iş yükünü artırdığına dikkat çeken Halil, enflasyon muhasebesi uygulamasının da ek yük oluşturduğunu belirtti. Halil, “Tüm özverimize rağmen beyan ve bildirimleri yetiştirme imkânımız yoktur” diye konuştu. “YAPICI VE ANLAYIŞLI YAKLAŞIM BEKLİYORUZ” Devletin vergi gelirlerinin toplanmasında kilit rol oynayan bir meslek grubu olarak, mali müşavirlerin çalışma koşullarının göz önünde bulundurulmasını isteyen BSMMMO Başkanı Halil, “Taleplerimize daha yapıcı ve anlayışlı bir yaklaşım sergilenmesini önemle rica ediyoruz” ifadelerini kullandı.

Kira beyannamesinde son gün yaklaşıyor! Cezalı duruma düşmemek için dikkat Haber

Kira beyannamesinde son gün yaklaşıyor! Cezalı duruma düşmemek için dikkat

2024 yılına ait konut ve iş yeri kira gelirlerinde beyanname sürecinde sona yaklaşılıyor. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), kira geliri elde eden vatandaşlara önemli uyarılarda bulunarak, beyannamelerin en geç 2 Nisan 2025 tarihine kadar verilmesi gerektiğini hatırlattı. KİMLER KİRA BEYANNAMESİ VERMEK ZORUNDA? Geçen yıl konut kira gelirinden 33 bin TL ve iş yeri kira gelirinden 230 bin TL üzeri kazanç sağlayan mükellefler, gelir vergisi ödemekle yükümlü olacak. İstisna tutarının altında kira geliri elde eden mülk sahiplerinin ise beyanname verme zorunluluğu bulunmuyor. Vergi mükelleflerinin, cezalı işlemle karşılaşmamaları için beyanname verme sürelerine dikkat etmeleri önem taşıyor. Beyan edilen vergiler, iki eşit taksitte ödenebilecek. DİJİTAL ORTAMDA KOLAYCA DOLDURULABİLİYOR Gelir İdaresi Başkanlığı, mükelleflerin işlemlerini kolaylaştırmak amacıyla “Hazır Beyan Sistemi”ni devreye aldı. Mülk sahipleri, GİB’in resmi internet sitesi olan www.gib.gov.tr üzerinden ya da Dijital Vergi Dairesi aracılığıyla beyannamelerini hızlı ve kolay şekilde doldurabiliyor. Beyan süreciyle ilgili detaylı bilgi almak isteyen vatandaşlar ise ALO 189 Vergi İletişim Merkezi’nden destek alabiliyor. AİLE BİREYLERİNE AYRI BEYANNAME ZORUNLULUĞU! Gelir İdaresi Başkanlığı’nın yaptığı açıklamaya göre, aile bireylerinin sahip oldukları taşınmazlardan elde ettikleri kira gelirleri için her birinin ayrı ayrı beyanname vermesi gerekiyor. Ortak mülkiyet durumunda ise pay oranlarına göre beyanname düzenleniyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı Gelir İdaresi Başkanlığı, sosyal medya hesaplarından süreçle ilgili bilgilendirici videolar paylaşarak, kira geliri elde eden vatandaşları bilgilendiriyor. GİB, mükellefleri son güne bırakmadan beyannamelerini vermeye çağırıyor. Beyannamesini süresinde vermeyen mükellefler, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi gibi yaptırımlarla karşılaşabiliyor. Bu nedenle, özellikle kira geliri elde eden mülk sahiplerinin 2 Nisan tarihine kadar beyanname sürecini tamamlamaları büyük önem taşıyor.

Mercedes-Benz Türk ilk 10'da! Haber

Mercedes-Benz Türk ilk 10'da!

İstanbul Sanayi Odası’nın (ISO) "Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu" listesinde Türkiye’nin en büyük 8. sanayi kuruluşu olarak yer alan Mercedes-Benz Türk, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından açıklanan 2023 Kurumlar Vergisi Rekortmenleri Listesi’nde reel sektör sıralamasında ilk sırada yer aldı. Ayrıca, 2023 Vergi Rekortmenleri İlk 10’unda yer alan tek sanayi kuruluşu oldu. Mercedes-Benz Türk, Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre Mal İhracatı kategorisinde de ülkenin ilk 10 firması arasında bulunuyor. MERCEDES-BENZ TÜRK HAKKINDA  Mercedes-Benz Türk, 1967 yılından bu yana Türkiye’de ağır ticari araç endüstrisinin lideri olarak faaliyet göstermektedir. Şirket, 2020 yılına kadar kamyon ve otobüs gruplarının yanı sıra Mercedes-Benz marka hafif ticari araçların ve Daimler AG çatısı altındaki diğer otomobil markalarının satışını üstlenmiştir. Ancak, 2020 yılında Daimler AG, kamyon ve otobüs ile otomobil ve hafif ticari araçlar birimlerini iki ayrı şirket yapısı altında toplama kararı almıştır. 01.12.2021 itibarıyla, “Daimler Truck AG” adı altında yeniden yapılandırılan şirket, Mercedes-Benz Türk A.Ş.’yi kamyon ve otobüs gruplarından sorumlu birim olarak belirlemiştir. Mercedes-Benz Türk, Daimler Truck’ın Aksaray Kamyon Fabrikası ve Daimler Buses’ın Hoşdere Otobüs Fabrikası gibi önemli tesislerinin yanı sıra iki AR-GE merkeziyle de faaliyetlerini sürdürmektedir. Şirket, yaklaşık 1.4 milyar avro yatırım hacmiyle Türkiye’nin en büyük yabancı sermaye yatırımlarından biri olarak konumlanmakta olup, 7.000’i aşkın personel istihdam etmektedir. Mercedes-Benz Türk, endüstriye katkıları ve geniş ölçekli yatırımlarıyla Türk otomotiv sektöründe önemli bir rol oynamaya devam etmektedir.

Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan vergi yüzsüzleri açıklaması! Haber

Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan vergi yüzsüzleri açıklaması!

Kamuoyunda "vergi yüzsüzleri" olarak bilinen, devlete 5 milyon lira ve üzeri vergi borcu ve cezası bulunan mükelleflerin isimleri açıklanacak. İlgili listeler, vergi dairelerinde ve Gelir İdaresi Başkanlığı'nın internet sitesinde yayımlanacak. Tebliğ Resmi Gazete'de yayımlandı. Konuya ilişkin olarak Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan açıklama yapıldı.  Açıklamada şu ifadelere yer verildi: 3 Eylül 2024 tarihli ve 32651 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 564) ile önemli bir düzenleme yapıldı. Bu düzenlemeye göre, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 5. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, ikmalen, re'sen veya idarece yapılan tarhiyatlar nedeniyle kesinleşen vergi ve cezalar ile vadesi geçtiği halde ödenmemiş vergi ve cezaların açıklanmasına ilişkin detaylar belirlenmiş durumda. Tebliğe göre, açıklama kapsamına giren mükellefler, her bir vergi dairesine 5.000.000 TL ve üzeri borcu bulunan veya bu tutar ve üzerinde kesinleşen vergi ve cezası olan kişiler olacak. AÇIKLANACAK LİSTELER: Ödenmemiş Vergi ve Cezalar: 31 Aralık 2023 tarihi itibarıyla vadesi geldiği halde 30 Eylül 2024 tarihi itibarıyla ödenmemiş vergi ve cezalar içeren listeler vergi dairelerinde yayınlanacak. Kesinleşen Tarhiyatlar ve Cezalar: 1 Haziran 2023 - 31 Mayıs 2024 tarihleri arasında kesinleşen ikmalen, re'sen veya idarece tarh edilen vergiler ve cezalara ilişkin listeler ise borçlu olup olmadığına bakılmaksızın açıklanacak. Yayın Tarihleri: Vergi Dairelerinde: 15 Ekim 2024 ile 31 Ekim 2024 tarihleri arasında. Gelir İdaresi Başkanlığı İnternet Sitesinde: 1 Kasım 2024 ile 15 Kasım 2024 tarihleri arasında. Bu uygulama, büyük miktarda vergi borcu olan mükelleflerin isimlerinin açıklanması ve vergi tahsilatını teşvik etmeyi amaçlıyor.

Elektronik vergi işlemlerine ücret ödenecek mi? Haber

Elektronik vergi işlemlerine ücret ödenecek mi?

Gelir İdaresi Başkanlığı, elektronik uygulamalar üzerinden vergi kimlik numarası, vergi levhası ve vergi bilgileri sorgulama, beyanname gönderme, "vergi borcu yoktur" yazısı talep etme gibi işlemler için herhangi bir ücret ödemeyeceğini açıkladı. Gelir İdaresi Başkanlığı'nin resmi internet sayfasından yapılan açıklama şöyle; Bazı basın yayın organlarında ve sosyal medyada yapılan paylaşımlarda; - Dijital Vergi Dairesi ve e-Devlet uygulaması üzerinden ücretsiz bir şekilde yapılabilen mükellefiyet, vergi levhası sorgulama ve doğrulama gibi işlemlerin ücrete tabi olacağı, - her ay verilen KDV ve muhtasar gibi beyannamelerin yanı sıra gelir, kurumlar ve geçici vergi beyannamelerindeki gelir tablosu ve bilanço ve hesap özeti gibi eklerden ilave ücret alınacağı, - mükelleflerin ücretsiz olarak almakta olduğu vergi borcu yoktur yazılarından da ücret alınacağı, - mükelleflerin ve mali müşavirlerin kendilerine ya da hizmet verdikleri mükelleflere yönelik olarak Dijital Vergi Dairesi, İnternet Vergi Dairesi ve Elektronik Beyanname Uygulaması gibi elektronik uygulamalar üzerinden yaptıkları sorgulama, doğrulama ve diğer işlemler için ücret alınacağı iddia edilmekte olup, bu iddiaların tamamı asılsız ve gerçek dışıdır. 213 sayılı Vergi Usul Kanununa, 27/12/2023 tarihli ve 7491 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’la eklenen mükerrer 413 üncü madde ile Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerinde yer alan ve 213 sayılı Kanunun 5 inci maddesi kapsamında üçüncü kişilerle paylaşılabilecek bilgilerin; anılan madde hükümleri çerçevesinde genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri dışındaki kamu kurum ve kuruluşları ve tüzel kişilerle paylaşılması karşılığında sorgu veya dönen kayıt başına 25 kuruştan az olmamak üzere katılma payı alınması öngörülmüştür. Buna göre, Kanun metini gereği, 213 sayılı Kanunun “vergi mahremiyeti” başlıklı 5 inci maddesine uygun olarak ancak genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri dışındaki kamu kurum ve kuruluşları ve tüzel kişilerle, elektronik ortamda paylaşılabilecek bilgiler karşılığında katılma payı alınabilecek olup, gerçek kişilerle bu kapsamda bir veri paylaşımı yapılması ve katılma payı alınması söz konusu değildir. e-Devlet uygulamasının yanı sıra Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından geliştirilerek mükelleflerin ve mali müşavirlerin kullanıma sunulan Dijital Vergi Dairesi, İnternet ve İnteraktif Vergi Dairesi, Elektronik Beyanname Uygulaması, Defter-Beyan Sistemi gibi elektronik uygulamalar üzerinden vergi kimlik numarası ve vergi levhası sorgulama ve doğrulama, beyanname gönderme, görüntüleme ve indirme, vergi bilgileri sorgulama ve görüntüleme, vergi borcu yoktur yazısı talep etme ve alma gibi işlemler mükellefler ve mali müşavirler tarafından öteden bu yana ücretsiz olarak yapılabilmekte olup, bu işlemler için bundan sonra da ilave herhangi bir ücret alınması söz konusu değildir. Bir başka ifadeyle, mükellefler ve mali müşavirler eskinden olduğu gibi bundan sonra da söz konusu uygulamalar üzerinden vergi kimlik numarası ve vergi levhası sorgulama ve doğrulama, beyanname gönderme, görüntüleme ve indirme, vergi bilgileri sorgulama ve görüntüleme, vergi borcu yoktur yazısı talep etme ve alma gibi işlemler için herhangi bir ücret ödemeyeceklerdir. 213 sayılı Kanuna eklenen ve katılma payı alınması öngörülen düzenlemenin amacı, bahse konu uygulamalar üzerinden ücretsiz olarak yapılan sorgulama ve doğrulama işlemleri kendi iç işlemleri için yeterli olmayan, katma değerli hizmet sunmak ve tabi oldukları mevzuat gereği yapmaları gereken kontrolleri hızlı ve elektronik ortamda gerçekleştirmek isteyen bankalar ve finans kuruluşları, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ile elektrik ve doğalgaz dağıtım şirketleri, ödeme kaydedici cihaz üreticileri gibi kurum ve kuruluşlarla karşılıklı olarak geliştirilecek elektronik alt yapı üzerinden yapılacak bilgi paylaşımlarından katılma payı alınmasıdır. Bankaların ve finans kuruluşlarının POS, yeni nesil ödeme kaydedici cihaz ya da ticari kredi verilecek bir kişinin aktif vergi mükellefiyetinin bulunup bulunmadığını, talep edilen işleme uygun alanda faaliyet gösterilip gösterilmediğini, kredi için yeterli aktif büyüklük ya da ciroya sahip olunup olunmadığını, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kendileri üzerinden e-Ticaret yapacakların ve elektrik ve doğalgaz dağıtım şirketlerinin ticari olarak abone olacakların vergi mükellefiyetinin bulunup bulunmadığını, ödeme kaydedici cihaz üreticilerinin ve bankaların mükellefiyeti sona erenlerden verdikleri ödeme kaydedici cihaz ve POS cihazlarının geri alabilmeleri için mükellefiyet kaydının devam edip etmediğini kontrol etmeleri gerekmektedir. Söz konusu kurumlar bu sorgulamaları mükelleflerin kendilerine ibraz edecekleri kağıt belge ve bilgiler üzerinden yapabildikleri gibi Dijital Vergi Dairesi başta olmak üzere ilgili elektronik uygulamalar üzerinden de ücretsiz olarak yapma imkanına sahiptir. Ancak bu kontrollerin iç sistemlerle entegre edilerek elektronik ortamda yapılmak suretiyle hem bilgilerin doğrudan Gelir İdaresi Başkanlığından teyit edilmesini hem de hizmet süreçlerinin etkinleştirilmesini isteyen kurumlar elektronik ortamda bilgi entegrasyonu talep edebilmektedir. Bu durumda, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından teknik geliştirme yapılması ve bu iş süreçlerinin sürekli olarak hizmet verebilir durumda kalmasını temin etmek amacıyla ilave işlemler gerçekleştirilmektedir. İşte bu noktada, kurumların kendi taleplerine bağlı olarak hayata geçirilecek elektronik ortamdaki bilgi paylaşımlarından katılma payı alınabilmesine ilişkin olarak mezkûr Kanunda yer alan hükümler kapsamında bir Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği taslağı hazırlanarak kamuoyunun görüşüne sunulmuştur. Bahse konu taslak Tebliğde yer alan düzenlemeler, yukarıda ifade edildiği gibi mükellef ya da mali müşavirlerin kendilerine ya da hizmet verdikleri mükelleflere yönelik olarak yaptıkları işlemlerden hiçbir şekilde ilave ücret alınması öngörmemektedir. Bu işlemler eskinden olduğu gibi bundan sonra da ücretsiz olarak yapılmaya devam edilecektir. Taslak metin, Dijital Vergi Dairesi ve diğer uygulamalar üzerinden ücretsiz olarak ulaşma imkanına sahip oldukları bazı bilgileri, iç sistemlerine sistematik olarak entegre etmek amacıyla tamamen kendi istekleri ile elektronik ortamda bilgi paylaşımı talep eden kurumlardan alınabilecek olan katılma payına ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir. Bu kapsamda, bazı basın ve yayın organları ile sosyal medyada yapılan haberler gerçeği yansıtmamaktadır. Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan kredi ve banka kartı ile yapılan ödemelere ilişkin açıklama Haber

Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan kredi ve banka kartı ile yapılan ödemelere ilişkin açıklama

GİB internet sitesinde "Kredi Kartı ve Banka Kartı ile Yapılan Ödemelere İlişkin Açıklama" başlıklık bir bilgilendirme yazısı paylaşıldı. Açıklamada, “Ödeme yaparken başkasının kredi kartını kullanmaktan dolayı özel usulsüzlük cezası uygulanması gibi bir durum söz konusu değildir” ifadelerine yer verildi. GİB internet sitesindeki açıklamanın tamamı şu şekilde: 7524 sayılı Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesine eklenen altıncı fıkrada, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu uyarınca izin verilen durumlar hariç, mükelleflerin mal satışı veya hizmet ifası için yaptıkları tahsilatları, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları  (POS ve benzeri cihazlar) aracılığıyla yapmaları durumunda, tahsilatı yapan mükelleflere ve cihazları kullandıranlara ayrı ayrı her bir işlem için 3 kat özel usulsüzlük cezası kesilmesi ve bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasının 20 milyon Türk lirasını geçemeyeceği hükme bağlanmıştır. Söz konusu fıkranın uygulanmasına yönelik kamuoyuna yansıyan tereddütlerin giderilmesi amacıyla aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür. Yapılan düzenlemeyle, mal teslimi veya hizmet ifaları için kredi kartı, banka kartı gibi ödeme aracı olarak kullanılan kartlar aracılığıyla yapılan tahsilatları, başka mükelleflerin veya mükellef olmayanların elektronik cihazları/sistemleri (POS ve benzeri cihazlar) aracılığıyla yapanlara ve bu elektronik cihazları/sistemleri kullandıranlara özel usulsüzlük cezası kesilmek suretiyle bu husustaki kayıt dışı işlemlerin önlenmesi amaçlanmaktadır. Söz konusu düzenlemeyi müteakip, mükelleflerin bir banka tarafından kendilerine tahsis edilen fiziki ya da sanal POS cihazını bayii, alt bayii ve benzeri ilişki kapsamında aralarındaki sözleşmeye istinaden başka işyerlerine kullandırmaları durumunda cezaya muhatap olup olmayacakları hususunda tereddüte düştükleri anlaşılmaktadır. Mükelleflerin bankacılık mevzuatı gereğince, bankalar tarafından kendilerine tahsis edilen fiziki POS cihazını ve/veya sanal POS’u bayi-alt bayi ilişkisi ve benzeri ilişki kapsamında aralarındaki sözleşmeye istinaden alt işyerlerine söz konusu mevzuatta yer alan düzenlemelere uygun olarak kullandırmaları söz konusu olabilmektedir. Buna göre, bayi-alt bayi ilişkisi ve benzeri ilişki kapsamında gerek kendisine tahsis edilen POS cihazını kullandıran gerekse bu cihazlar vasıtasıyla teslim ettikleri mal ve hizmetlere ilişkin tahsilatlarını yapan mükelleflerin, 213 sayılı Kanunda yer alan hükümler gereğince belge düzenleme, hasılatları kaydetme ve diğer yükümlülüklerini tam ve zamanında yerine getirmeleri şartıyla bahse konu mevzuatta öngörüldüğü şekilde hareket edebilmeleri mümkün bulunmaktadır. Diğer taraftan, 213 sayılı Kanunda yapılan bahse konu düzenlemeye ilişkin olarak Bakanlığımız tarafından ticari hayattaki süreçlerin aksamadan devam edebilmesi ve madde ile sağlanmak istenilen kayıt dışı faaliyetlerin önüne geçilmesi amacına yönelik gerekli görülen idari düzenlemelerin yapılabileceği tabiidir. Bir diğer tereddüde düşülen konu ise mal ve hizmet alımlarında müşteri ile ödemeyi yapan kart sahibinin farklı kişi olması durumunda ceza kesilip kesilmeyeceğine yöneliktir. Mal teslimi veya hizmet ifası yapılan müşteri ile ödemeyi yapan kart sahibinin farklı kişiler olması hususu düzenleme kapsamında cezaya tabi fiiller arasında sayılmamaktadır. Bir başka anlatımla, madde uygulamasında ödemeyi yapan kart sahibinin kim olduğunun bir önemi bulunmamaktadır. Bu nedenle ödeme yaparken başkasının kredi kartını kullanmaktan dolayı özel usulsüzlük cezası uygulanması gibi bir durum söz konusu değildir.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.