D vitamini ve bağışıklık sistemi

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 30 Haziran 2020 Salı, 06:30

D vitamini, takip ettiğim hastalar arasında, kan tahlillerindeki en yaygın eksikliklerden biridir. Bir çalışma, sağlıklı ergenlerin % 36'sında ve ABD'deki yetişkinlerin %57'sinde D vitamini düzeylerinin yetersiz olduğunu bulmuştur. Diğer çalışmalar, dünya çapında bir milyar insanın D Vitamini seviyesinin yetersiz olduğunu tahmin etmektedir.

D vitaminini, sağlığımızın birçok alanında önemli bir rol oynadığı için önemlidir. Kemik gücüne, kalp sağlığına ve kanserin önlenmesine katkıda bulunur. Ve bağışıklık sisteminizde çok önemli rol oynar ve bir otoimmün hastalık geliştirip geliştirmediğinizde belirleyici bir faktör olabilir.  Bu yüzden herkesin almasını önerdiğim dört temel takviyeden biridir.

D vitamini eksikliğinin nedenleri

D vitamini eksikliğimizi yaşamamızın sebepleri arasında, hava kirliliği, modern beslenme düzeni ve yaşam tarzımızla yeterli D vitamini seviyesinin korunmasının kolay olmamasıdır.

Güneşe maruz kalma yetmez

"Güneş ışığı vitamini" lakaplı, birincil D vitamini kaynağımız güneşe maruz kalmaktır, bu da cildinizde D vitamini üreten bir süreci tetikler. Ancak, modern yaşam tarzımız nedeniyle dışarıda daha az ve daha az saat harcıyoruz. Bunun da ötesinde, cilt kanseri korkumuz nedeniyle, sınırlı güneşe maruz kalma sırasında tipik olarak toksin dolu güneş koruyucu kullanıyoruz, bu da uygun şekilde uygulandığında D vitamini emme yeteneğimizi % 90'dan fazla azaltır. Daha az doğrudan güneş ışını aldığınız veya daha az güneş ışığını emen daha koyu bir cilde sahip olduğunuz daha kuzeyde yaşamak, D Vitamini üretme yeteneğinizi daha da azaltır.

D vitamini eksikliği yapan beslenme düzeni

Pek çok gıda doğal olarak D Vitamini açısından zengin değildir ve tipik modern beslenme düzeninde D vitamini içerikli gıdalar çok yaygın değildir. Bu gıdalar arasında tahin, somon, balık karaciğeri yağı, sığır karaciğeri gibi organ eti ve yumurta sarısı bulunur. Diğer gıdalar D vitamini ile yapay olarak güçlendirilmiştir, D vitamini ile takviye edilmiş bilinen gıdalar ise, süt ve gluten içeren ve sağlık sorunlarına neden olan süt ve kahvaltılık gevreklerdir.

Yağ malabsorpsiyonu

D vitamini yağda çözünen bir vitamindir, yani bağırsağınız D vitamini emmek için beslenme düzeninizde tükettiğiniz yağını emebilmelidir.  Gluten, enfeksiyonlar veya toksinler gibi enflamatuar gıdalar nedeniyle sızdıran bir bağırsağınız varsa, besinleri ve vitaminleri emme yeteneğiniz ciddi şekilde tehlikeye girebilir.

D vitamini bağışıklık sisteminizi nasıl etkiler ?

D vitamini vücudunuzda bir tür ışık anahtarı olarak çalışır, vücudunuzun sağlığı korumak için ihtiyaç duyduğu genleri ve süreçleri açar veya kapatır. Aktif D Vitamini, D Vitamini reseptörlerine sahip olan kemikleriniz, bağırsaklarınız, kolonunuz, beyniniz ve bağışıklık hücreleriniz de dahil olmak üzere vücudunuzun birçok farklı bölgesine gönderilir. Aktif D vitamini bu reseptörlere bağlanır ve D vitamini duyarlı genleri teşvik eder, temelde onları açar.

D vitamini ve koruyucu bağışıklık

Yeterli D vitamini seviyesi,  bağışıklık sisteminizi güçlendirerek bulaşıcı hastalık riskinizi azaltır. D vitamini, bağışıklık sisteminizde güçlü bir anti-mikrobiyal tepkiyi tetikleyen anahtar peptitleri açar ve işgalcilere tam gelişmiş bir enfeksiyona dönüşmeden hızlı ve etkili bir şekilde savaşmanıza izin verir.

D vitamini ve otoimmün hastalık

Otoimmün hastalıklar, bağışıklık sisteminiz karıştığında veya aşırı stres altında olduğunda ve dış patojenler yerine kendi dokularınıza saldırmaya başladığında ortaya çıkar. D vitamini, dış istilacılar ve "kendi" hücreleri arasında doğru bir şekilde ayrım yapmaktan sorumlu düzenleyici T hücrelerini teşvik ederek bunu önler. Aktif D vitamini onları teşvik ettiğinde, aslında bağışıklık sisteminizi daha akıllı hale getirir, kendisine saldırmamayı öğretir ve otoimmün bir hastalığın gelişmesini önler.

Bu alandaki araştırmalar nispeten yenidir, ancak D vitamini eksikliği olan kişiler arasında otoimmün hastalık oranlarını daha yüksek olduğuve hastalıkların daha hızlı ilerlemesini gösteren bir dizi çalışma vardır. Çalışmalar, D vitamini eksikliğini MultiplSkleroz, Lupus , RomatoidArtrit ve Tip I Diyabet ile ilişkilendirmiştir .

D vitamini nasıl arttırılır?

D3 Vitamini seviyeleriniz yaklaşık 60-90 ng / mL olmalıdır ve doktorunuz tarafından test edilebilir. Seviyeleriniz önerilen aralığın altındaysa,  yetişkinler için günlük 5.000 IU yüksek kaliteli D3 / K2 Vitamini takviyesi ve çocuklar için günlük 2.000 IU almanızı öneriyoruz.

Aynı zamanda K2 Vitamini içeren bir vitamin ile D3 takviyesi almak önemlidir, çünkü D vitamini ile K vitamini birlikte çalışırlar. Vücudunuz kalsiyumu emmek için D Vitamini kullanır, ancak kalsiyumun arterleriniz yerine kemiklerinizde kalmasını sağlamak için K Vitamini gerekir. Ayrıca, beslenme düzeninde yeterli miktarda E vitamini ve A vitamini bulunduğundan emin olmalısınız, çünkü D vitamini ile sinerjik olarak çalışırlar.

Otoimmün hastalık teşhisi konmuşsa veya gluten duyarlılığı, Çölyak hastalığı, sızdıran bağırsak, Safra kesesi ameliyatı yaşamış olan kişilerde D vitamini absorbe yeteneğinizi azaltır.

D vitamini yağda çözünen bir vitamin olduğu için vücudumuzda depolanır ve zamanla çok fazla birikebilir. Doktor & Diyetisyen takibi ile takviye almanızı, takviye alırken kan seviyenizi her 3-6 ayda bir kontrol ettirmenizi tavsiye ederim.