Bana kalırsa...
Bir sabah uyanacağız ve içten yanmalı motorlu (akaryakıtlı) araçlarımıza hızlı bir veda gerçekleştireceğiz.
*
Hayatın her alanında dijitalleştik.
Bu dönüşümün, otomotive de uğraması kaçınılmaz.
*
Değişim öyle keskin olacak ki; otomobillerle ilgili bildiğimiz her şeyi unutacağız.
Şöyle ki...
Şimdiki araçlarımızın yüzde 70 olmazsa olmazı motor ve şanzıman.
Elektrikli otomobillerde ise; yüzde 70 batarya ve yazılım!
*
Türkiye de bu serüvende yolcu sayısı sınırlı trene binenlerden oldu.
Togg'dan bahsediyorum elbette…
*
Bize göre yerli otomobilimiz, işi bilenlere göreyse 'akıllı cihaz' olan Gemlikli arkadaşla ilgili övüneceğimiz çok şey var.
İnsanımız konuyla yakından ilgilendiği için tek tek saymaya gerek yok.
*
Sadece şu ayrıntıya dikkat çekmek istiyorum!
Togg, mevcut araç üreticilerinin haricinde; elektrikli araç piyasasına giren tek aktör.
*
Geçtiğimiz gün Gemlik'teki Togg Fabrikası'nda gerçekleşen basın turunda, üretim bantlarının nasıl döndüğüne canlı şahitlik ettik.
Şu anda yerlilik oranımız yüzde 51.

*
Hayıflanma hemen…
Sektörün tüm firmalarında bu oran yüzde 30 ile 60 arasında.
*
Üretim bantlarının arasındaki ziyarette,Togg CEO’su Gürcan Karakaş ile de 1 saatlik bir buluşma ayarlanmış.
Karakaş, 2025'te yüzde 60'ın üstünde yerliliğe ulaşacaklarını söyledi.
*
Bu tarih…
Aynı zamanda fabrikanın hemen yanına kurulacak batarya fabrikasının faaliyete geçiş dönemi.
*
Şu gayet açık:
Bugün petrol neyse, yarın batarya o olacak.
Peki bu yeni işin başını kimler kapmış? ABD-Çin ortaklı Farasis Energy şirketi.
Yani...
Çeşmenin başındakiler yine değişmeyecek.
*
Peki biz ne yaptık?
Farasis Energy ile yüzde 50-50 ortaklı Siro şirketini kurduk.
Ardından da geçtiğimiz nisan ayında, Togg fabrikasının hemen bitişiğine Siro Batarya Geliştirme ve Üretim Kampüsü'nün temelini attık.
*
Farasis'in dünyada 8-10 tane merkezi var. Hepsi de bilinen şehirlerde.
Her biri ya Ar-Ge inovasyon ya da üretim üzerine çalışıyor.
Gemlik'teki yeni tesis ise iki görevi birden üstlenecek!
*
Peki Farasis böyle bir yatırım için neden Türkiye'yi tercih etti?
Bu adımı CEO Karakaş'ın şu tespiti üzerinden anlayabiliriz:
"Dünyanın önde gelen şirketlerinin CEO'larına bakın, tamamı Asya kökenlidir. Bu durum artık teknolojide batı-doğu buluşmasının kaçınılmaz olmasından kaynaklanıyor."
*
Yıllardır başımıza iş açan jeopolitik konumumuz, bu sefer işe yarayacak gibi duruyor.
Gerçek şu ki…
Batarya Üretim ve Geliştirme Merkezi faaliyete başladığında, kısa sürede otomotivin kalbi konumuna geleceğiz.
*
Bir de bunun Togg'a yansıması olacak.
500 kg'lık batarya, sadece 500 metre ilerimizde üretilecek.
Yani...
Elektrikli otomobillerin en kilit parçasına, her anlamda biz yakın olacağız.
*
Togg'la ilgili şu teknik bilgileri de verip konuyu toparlayalım:
Araca 177 binin üzerinde başvuru olmuş. Bunların yüzde 82'si ise Trumore uygulaması üzerinden yapılmış.
Yılsonuna kadar toplam üretim hedefi 25 bin.
400 Hp'lik 4 çeker model efsane! (Deneme fırsatım oldu) 100 km'ye 4.3 saniyede çıkan bir yer canavarı.
Yol tutuşu ve iç konfor ise gayet başarılı.

*
Sözün özü...
3'üncü kez gittiğim Togg platosunda bir kez daha şunu net bir şekilde gördüm:
Akıllı cihazımızla, teknolojide kestirmeden zirveye gideceğimiz bir yola girdik.
Ayrıca…
İtalya'da üretilmediğine de şahit olduk...
Ek bilgi: Ziyarette tıpkı diğer lüks otomobil üreticilerinin yaptığı gibi, Togg'un da giyim markası olması noktasında değerlendirilebileceğini önerdim. Bu konuda bir girişimin olduğunu öğrenmek beni sevindirdi... Neticede farklı bir marka değeri ve ilgi kazandıracaktır. Malum, tişörtler fazlasıyla beğenildi.

Gürcan Karakaş