Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Vergi

Bursa Hayat Gazetesi - Vergi haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Vergi haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya 10 gün süren operasyonun detaylarını paylaştı Haber

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya 10 gün süren operasyonun detaylarını paylaştı

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, “Siber Suçlarla Mücadele kapsamında son 10 gündür süren operasyonlarımızda 354 şüpheliyi yakaladık” dedi. Bakan Ali Yerlikaya’nın sosyal medya hesabı üzerinden yapmış olduğu açıklamaya göre, 35 il merkezli operasyonlarda 117 şüpheli tutuklandı, 93 şüpheli hakkında adli kontrol hükümleri uygulandı. Diğer şüphelilerin işlemleri devam ediyor. Yakalanan şüphelilerin; çocuk m*stehcenliği içeren içerikler barındırdığı, sosyal medya ve oltalama siteleri aracılığıyla d*landırıcılık yaptığı, yasa dışı b*his oynattığı ve vatandaşların bankacılık hesaplarına erişim sağlayarak haksız kazanç elde ettikleri tespit edildi. ÇOK SAYIDA İLDE OPERASYONLAR DÜZENLENDİ Emniyet Genel Müdürlüğü Siber Suçlarla Mücadele Daire Başkanlığı ve MASAK koordinasyonunda yürütülen çalışmalarda, Adana, Aksaray, Amasya, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Batman, Bilecik, Bingöl, Bitlis, Burdur, Bursa, Çorum, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hakkâri, İzmir, Kırıkkale, Kırşehir, Kilis, Kocaeli, Mardin, Muğla, Nevşehir, Niğde, Osmaniye, Rize, Samsun, Şanlıurfa, Tekirdağ, Tokat ve Zonguldak’ta operasyonlar düzenlendi. MAL VARLIKLARINA EL KONULDU Operasyonlar sonucu yaklaşık 1 milyar 52 milyon TL değerinde 16 şirket, 13 konut, 37 araç, 8 motosiklet, 14 mesken, 7 dükkan, 13 arsa/tarla ve 447 banka hesabı ile ziynet eşyalarına el konuldu. YÜKSEK KAZANÇ VAADİYLE PARA TOPLAMIŞLAR Anadolu Cumhuriyet Başsavcılığı ile İstanbul Emniyet Müdürlüğü Siber Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü koordinasyonunda yürütülen operasyonda şüphelilerin, sosyal medya reklamlarıyla vatandaşları yönlendirerek yüksek kazanç vaadiyle para topladıkları belirlendi. Şüphelilerin, kendilerini yatırım uzmanı olarak tanıtarak paravan şirketler üzerinden “yatırım” adı altında para topladıkları ve para çekmek isteyen vatandaşlardan “sigorta, vergi, komisyon” gibi bahanelerle ek ödemeler talep ettikleri saptandı. Elde edilen haksız kazançlar kripto para borsalarına aktarılmak suretiyle izlerini kaybettirmeye çalışıldı. Bakan Yerlikaya, operasyonların devam edeceğini vurgulayarak, “Siber suçlarla mücadelemize kararlılıkla devam ediyoruz” açıklamasını yaptı. “Siber Suçlarla Mücadele kapsamında son 10 gündür süren operasyonlarımızda 354 şüpheliyi yakaladık.” Ayrıca bu sabah İstanbul merkezli 15 ilde yapılan operasyonumuzda da; 75 şüpheliyi yakaladık ve yakalanan şüpheli sayısı 429 oldu. Bu kişiler aracılığıyla işlenebilecek çocuk… pic.twitter.com/X4J7Hrsci3— Ali Yerlikaya (@AliYerlikaya) November 25, 2025

Vergi kaçıranlara dijital kıskaç: Bakanlık elektronik denetimi devreye alıyor Haber

Vergi kaçıranlara dijital kıskaç: Bakanlık elektronik denetimi devreye alıyor

Hazine ve Maliye Bakanlığı, vergi denetim süreçlerinde dijitalleşme yolunda önemli bir adım daha attı. Resmi Gazete’de yayımlanan yeni yönetmelik değişikliği ile vergi incelemelerinde kullanılacak yöntemler yeniden şekillendirildi. "Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"te yapılan değişiklik sayesinde, denetim süreçlerine artık elektronik sistem araçları entegre edilecek. Bu yenilikle birlikte, vergi mükelleflerinin defter ve belgeleri dijital ortamda sunulabilecek, inceleme tutanakları çevrim içi olarak hazırlanabilecek ve gerek duyulduğunda denetçilerle sesli ve görüntülü görüşmeler yapılabilecek. DİJİTAL İMZA İLE TUTANAKLAR ONAYLANACAK Yeni uygulamayla birlikte, mükelleflerin defter ve belgeleri elektronik ortamda sunması halinde, sistem tarafından otomatik olarak ibraz durumunu gösteren bir belge oluşturulacak. Bu belge, mükellef ya da yetkilendirdiği kişiler tarafından güvenli elektronik imza ile onaylanacak. Aynı şekilde, vergi inceleme tutanakları da dijital sistem üzerinden hazırlanabilecek. Bu tutanakların onay süreci de tamamen elektronik imza üzerinden yürütülecek. Böylece hem zaman kaybının önüne geçilecek hem de süreç şeffaf ve denetlenebilir hale getirilecek. HEDEF DAHA HIZLI VE ETKİN DENETİM Yeni düzenlemenin amacı, vergi incelemelerinde hız ve etkinliği artırmak. Özellikle mükelleflerle yüz yüze görüşme gerektiren durumlarda zaman ve mekân kısıtlamasını ortadan kaldıran sistem sayesinde, denetim süreçleri daha kısa sürede tamamlanabilecek. Uzmanlar, bu adımın vergi uyumunu artıracağına ve dijital dönüşümle birlikte kayıt dışı ekonomiyle mücadelede daha etkili bir dönemin başlayacağına dikkat çekiyor. Ayrıca sistemin devreye girmesiyle, fiziki evrak ve bürokrasi yükünün azalması da bekleniyor.

Kira beyannamesinde son gün yaklaşıyor! Cezalı duruma düşmemek için dikkat Haber

Kira beyannamesinde son gün yaklaşıyor! Cezalı duruma düşmemek için dikkat

2024 yılına ait konut ve iş yeri kira gelirlerinde beyanname sürecinde sona yaklaşılıyor. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), kira geliri elde eden vatandaşlara önemli uyarılarda bulunarak, beyannamelerin en geç 2 Nisan 2025 tarihine kadar verilmesi gerektiğini hatırlattı. KİMLER KİRA BEYANNAMESİ VERMEK ZORUNDA? Geçen yıl konut kira gelirinden 33 bin TL ve iş yeri kira gelirinden 230 bin TL üzeri kazanç sağlayan mükellefler, gelir vergisi ödemekle yükümlü olacak. İstisna tutarının altında kira geliri elde eden mülk sahiplerinin ise beyanname verme zorunluluğu bulunmuyor. Vergi mükelleflerinin, cezalı işlemle karşılaşmamaları için beyanname verme sürelerine dikkat etmeleri önem taşıyor. Beyan edilen vergiler, iki eşit taksitte ödenebilecek. DİJİTAL ORTAMDA KOLAYCA DOLDURULABİLİYOR Gelir İdaresi Başkanlığı, mükelleflerin işlemlerini kolaylaştırmak amacıyla “Hazır Beyan Sistemi”ni devreye aldı. Mülk sahipleri, GİB’in resmi internet sitesi olan www.gib.gov.tr üzerinden ya da Dijital Vergi Dairesi aracılığıyla beyannamelerini hızlı ve kolay şekilde doldurabiliyor. Beyan süreciyle ilgili detaylı bilgi almak isteyen vatandaşlar ise ALO 189 Vergi İletişim Merkezi’nden destek alabiliyor. AİLE BİREYLERİNE AYRI BEYANNAME ZORUNLULUĞU! Gelir İdaresi Başkanlığı’nın yaptığı açıklamaya göre, aile bireylerinin sahip oldukları taşınmazlardan elde ettikleri kira gelirleri için her birinin ayrı ayrı beyanname vermesi gerekiyor. Ortak mülkiyet durumunda ise pay oranlarına göre beyanname düzenleniyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlı Gelir İdaresi Başkanlığı, sosyal medya hesaplarından süreçle ilgili bilgilendirici videolar paylaşarak, kira geliri elde eden vatandaşları bilgilendiriyor. GİB, mükellefleri son güne bırakmadan beyannamelerini vermeye çağırıyor. Beyannamesini süresinde vermeyen mükellefler, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizi gibi yaptırımlarla karşılaşabiliyor. Bu nedenle, özellikle kira geliri elde eden mülk sahiplerinin 2 Nisan tarihine kadar beyanname sürecini tamamlamaları büyük önem taşıyor.

4 kişilik bir ailenin yıllık haberleşme maliyeti belli oldu Haber

4 kişilik bir ailenin yıllık haberleşme maliyeti belli oldu

Serbest Telekomünikasyon İşletmecileri Derneği (TELKODER), 2024 yılına ilişkin yaptığı analizde, 4 kişilik bir ailenin sabit telefon, genişbant internet ve GSM hizmetleri için yaptığı yıllık harcamayı 17.166,40 TL olarak belirledi. Bu tutar, sabit telefon ve internet hizmetleri için yıllık 5.693,52 TL, 4 GSM hattı içinse 11.472,84 TL olarak hesaplandı. Bu miktarın 3.961,48 TL’si ise sadece iletişim vergilerine gidiyor. TELKODER, analizini BTK tarafından yayımlanan 2024 yılı 3. çeyrek verilerine dayanarak yaptı. Sonuçlar, iletişim sektöründeki maliyetlerin artmasının ve vergi yüklerinin aile bütçelerinde büyük bir paya sahip olmasının altını çiziyor. Bir ailenin aylık haberleşme gideri, vergiler dahil 1.430,53 TL olarak hesaplanırken, yıllık toplam harcama ise 17.166,40 TL’ye çıkıyor. Bu harcamanın yaklaşık yüzde 23’ünü, yani 3.961,48 TL’yi iletişim vergileri oluşturuyor. HİZMET TÜRÜNE GÖRE YILLIK GİDER DAĞILIMI Bir ailenin yıllık haberleşme giderlerinin dağılımı şu şekildedir: Sabit telefon ve genişbant internet için aylık harcama, vergiler dahil 474,46 TL olup, yıllık toplam harcama ise 5.693,52 TL'ye çıkmaktadır. Bu harcamanın aylık 109,49 TL'si vergilerden, yıllık ise 1.313,88 TL'si vergilerden oluşmaktadır. 4 GSM hattı için aylık harcama, vergiler dahil 956,07 TL olup, yıllık toplam harcama 11.473,08 TL olarak belirlenmiştir. Bu harcamanın aylık 220,63 TL'si vergilerden, yıllık ise 2.647,56 TL'si vergilerden oluşmaktadır. Toplamda, sabit telefon, genişbant internet ve 4 GSM hattı için bir ailenin aylık toplam harcaması 1.430,53 TL, yıllık toplam harcaması ise 17.166,40 TL'ye ulaşmaktadır. Bu tutarın 330,12 TL'si aylık vergiler, yıllık ise 3.961,48 TL'si vergilerden oluşmaktadır. VERGİLER VE MALİYET ARTIŞI Son yıllarda özellikle enflasyon oranlarının artması ve yüksek vergi oranları, iletişim sektöründe de maliyetlerin yükselmesine neden oldu. Bu durum, bireylerin günlük yaşamlarını doğrudan etkileyen haberleşme giderlerinde ciddi bir artışa yol açtı. TELKODER, bu bağlamda haberleşme vergileri konusunda dengeli çözümler geliştirilmesi gerektiğini vurguluyor. Hem tüketiciler hem de sektör paydaşları için daha sürdürülebilir bir yapının oluşturulmasının önemine dikkat çekiliyor. UYGUN FİYATA KALİTELİ HABERLEŞME MÜMKÜN MÜ? Elektronik haberleşme, bireylerin yaşam kalitesini doğrudan etkileyen önemli bir hizmet olmasının yanı sıra, dijitalleşme hedeflerine ulaşmak için de kritik bir rol oynuyor. TELKODER Yönetim Kurulu Başkanı Halil Nadir Teberci, haberleşme hizmetlerinin ülke ekonomisi ve dijital dönüşüm açısından vazgeçilmez olduğunun altını çizdi. Teberci, "Sektördeki yüksek vergiler ve işletme maliyetlerinin artması, harcamaların artmasına yol açıyor. Bu noktada, tüketici maliyetlerini dengeleyebilmek için vergi yüklerinin azaltılması ve rekabetin artırılması önemli adımlar olabilir." dedi.

BUSİAD Evi’nde vergi gündemi değerlendirildi Haber

BUSİAD Evi’nde vergi gündemi değerlendirildi

Bursa Sanayicileri ve İşinsanları Derneği (BUSİAD), “Vergi Gündemindeki Gelişmeler, Özellikli ve Riskli Hususlara İlişkin Değerlendirmeler” başlıklı bir toplantı düzenledi. BUSİAD Evi’nde gerçekleştirilen toplantıya, vergi ve ekonomi alanındaki uzmanlar katıldı. Toplantının açılışında BUSİAD Genel Sekreteri Erol Alakoç, katılımcılara BUSİAD hakkında bilgi vererek etkinliğin amacını anlattı. Ardından Centrum Türkiye Bursa Şubesi Başkanı ve Yeminli Mali Müşavir Tuğrul Dirimtekin, verginin bugünün konusu olmadığını ve vergi reformundan bahsedilemeyecek bir dönemde olunduğunu belirtti. Dirimtekin, enflasyonun artışı ile birlikte vergi düzenlemelerinin başarılı olma şansının düşük olduğunu ifade etti. Toplantıda, Centrum Türkiye Yönetici Ortağı Dr. Burçin Gözlüklü, şirketlerinin kuruluş süreci ve geldiği nokta hakkında katılımcılara bilgi verdi. Centrum Türkiye Ortağı Yeminli Mali Müşavir Adem Bilgili, "Yurt İçi Asgari Kurumlar Vergisi Uygulaması, 7524 Sayılı Kanun ile Yapılan Yeni Vergi Düzenlemeleri, Güncel Vergi Düzenlemeleri ve Enflasyon Düzeltmesi İle İlgili Gelişmeler" başlıklarında ayrıntılı bir sunum yaptı. Centrum Türkiye Direktörü Murat Softa ise, “Vergi İncelemesi ve İzaha Davet Konularındaki Başlıkla, Risk Yönetimi” konusunda katılımcılara güncel gelişmeleri aktardı. Toplantının sonunda, konuşmacılara, BUSİAD’ın paydaşı olduğu Çağdaş Eğitim Kooperatifi’nin "Kır Çiçekleri Okusun Diye" sosyal sorumluluk projesine yapılan bağışın sertifikası verildi. Bağışı takdim eden BUSİAD Üyesi Tuğrul Dirimtekin, bu tür projelere destek olmanın önemine vurgu yaptı.

Resmi Gazete'de yayımlandı! Vergi ve harçlar ne kadar oldu? Haber

Resmi Gazete'de yayımlandı! Vergi ve harçlar ne kadar oldu?

Tebliğde, Vergi Usul Kanunu uyarınca yeniden değerleme oranının, yeniden değerleme yapılacak yılın ekim ayında (ekim dahil) bir önceki yılın aynı dönemine göre Türkiye İstatistik Kurumunun Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi'nde meydana gelen ortalama fiyat artış oranı olduğu ve bu oranın Bakanlıkça Resmi Gazete ile ilan edilmesi gerektiği belirtildi. Bu kapsamda, yeniden değerleme oranının 2024 yılı için yüzde 43,93 olarak belirlendiği kaydedildi. Düzenlemede, bu konuda daha önce yayımlanmış tebliğlerin de yürürlükte bulunduğu bildirildi. Çeşitli vergi ve harçlarla ilgili kanunlarda, vergi, harç ve ceza tutarlarının her yıl yeniden değerleme oranı kadar artması öngörülüyor. 2025'TE TRAFİK CEZALARI NE KADAR OLACAK? Kırmızı ışıkta geçmenin cezası 2024: 1.506 TL 2025: 2.167 TL Hatalı park cezası 2024: 691 TL 2025: 994 TL Hız sınırı aşma (Yüzde 10 ila 30) 2024: 1.506 TL 2025: 2.167 TL Hız sınırı aşma (Yüzde 50 ve üzeri) 2024: 6.439 TL 2025: 9.267 TL Alkollü araç kullanma (En düşük) 2024: 6.439 TL 2025: 9.267 TL Araç kullanırken telefonla konuşma 2024: 1.510 TL 2025: 2.173 TL 2025'TE MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ NE KADAR OLACAK? 2024 en düşük MTV - 3.359 TL 2025 en düşük MTV - 4.834 TL 2025 IMEI KAYIT ÜCRETİ NE KADAR OLACAK? Yurt dışından getirilen cep telefonlarının IMEI kaydını yaptırmak için ödenecek harç, 31.692 TL'den 45.614 TL'ye yükseldi. 2025 EHLİYET HARÇLARI NE KADAR OLACAK? Ehliyet Harcı (A sınıfı) 2024: 1.308 TL 2025: 1.882 TL Ehliyet Harcı (B sınıfı) 2024: 3.945 TL 2025: 5.678 TL Ayrıca ehliyet alınırken vakıf hizmet bedeli ile değerli kağıt bedeli de ödeniyor. Vakıf Hizmet Bedeli 2024: 230 2025: 331 Değerli Kağıt Bedeli 2024: 990 TL 2025: 1.425 TL 2025 PASAPORT HARÇLARI NE KADAR OLACAK? Cumhurbaşkanı’nın indirim yetkisini kullanmaması halinde pasaport harçları şöyle olacak: - 6 aya kadar: 2.359 TL (Eski tutar: 1.639 TL) - 1 yıl: 3.448 TL (Eski tutar: 2.396 TL) - 2 yıl: 5.631 TL (Eski tutar: 3.912 TL) - 3 yıl: 8.000 TL (Eski tutar: 5.558 TL) - 3 yıldan fazla: 11.274 TL (Eski tutar: 7.833 TL) 2025 ARAÇ MUAYENE ÜCRETİ NE KADAR OLACAK? Araç muayene ücreti 1.821 TL'den 2.621 TL'ye yükseldi. YURT DIŞI ÇIKIŞ HARCI NE KADAR OLACAK? Yurt dışı çıkış harcı 500 TL'den 719,7 TL'ye yükseldi.

Vergi cezalarında indirim uygulaması nedir, kimler yararlanabilir? Haber

Vergi cezalarında indirim uygulaması nedir, kimler yararlanabilir?

Mükellefler ve vergi sorumluları için, vergi ziyaı cezası, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında belli bir oranda indirim yapılması, kalan tutarın ödenmesine imkan tanıyan bir kolaylıktır. İndirim Uygulamasının Kapsamı Bu indirim uygulaması, vergi ziyaı cezası, usulsüzlük cezası ve özel usulsüzlük cezasını kapsamaktadır. Ancak, vergi usul kanununun 153/A maddesi uyarınca istenilen teminatın süresinde verilmemesi nedeniyle kesilen özel usulsüzlük cezaları hariç tutulmaktadır. Kimler Yararlanabilir? Cezalarda indirim uygulamasından, mükellef veya vergi sorumlusu olan ceza muhatapları yararlanabilir. Yararlanma Şartları İndirimden yararlanmak için şu şartlar gereklidir: İhbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde ilgili vergi dairesine başvurmak. Tarh edilen vergi veya vergi farkının ve indirimden kalan cezaların vadesinde veya belirtilen türden teminat gösterilerek vadesinin bitiminden itibaren 3 ay içinde ödenmesi. İhbarnamenin dava konusu yapılmamış olması. İndirim Oranları Cezalarda yapılan indirim oranı, vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının yarısı (%50) kadar belirlenmiştir. Cezalarda İndirim İçin Başvuru Süreci nasıl?  Mükellefler veya vergi sorumluları, cezalarında indirim talep etmek için başvurularını, ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde bağlı bulundukları vergi dairesine yapabilirler. Bunun yanı sıra, Dijital Vergi Dairesi (İnteraktif Vergi Dairesi) üzerinden de elektronik ortamda başvuru imkanı bulunmaktadır. Başvuru Yöntemleri Mükellefler, Dijital Vergi Dairesi’ne (dijital.gib.gov.tr) veya GİB Mobil uygulamasına (mobil cihazlar için indirilebilir) giriş yaparak indirim talep dilekçelerini oluşturabilirler. Giriş için kullanıcı bilgileri (kullanıcı kodu, T.C. kimlik numarası veya vergi kimlik numarası) ve şifre ya da e-Devlet şifresi gerekmektedir. Kullanıcı kodu ve şifre edinmek için "e-Devlet ile Kayıt Ol" seçeneği de mevcuttur. Ayrıca, vergi dairesine şifre talebi için de başvuru yapılabilir. E-Devlet Üzerinden Başvuru Mükellefler, e-Devlet üzerinden (www.turkiye.gov.tr) giriş yaptıktan sonra internet bankacılığı aracılığıyla da İnteraktif Vergi Dairesi'ne geçiş yapabilirler. Başvuru Takibi Dijital Vergi Dairesi’ne giriş yaptıktan sonra, "İşlem Başlat/Vergi İşlemleri/Vergi Ceza İhbarnamesi İndirim/Uzlaşma Talebi Dilekçesi" adımından vergi ceza ihbarnamesi indirim talep dilekçesi oluşturulabilir. Gönderilen dilekçenin durumu, Dijital Vergi Dairesi’ndeki "Dilekçelerim" menüsünden takip edilebilmektedir.

Yeni vergi paketi Meclis'e sunuldu! İşte ayrıntılar... Haber

Yeni vergi paketi Meclis'e sunuldu! İşte ayrıntılar...

Teklifle Danıştay'ın iptal kararı doğrultusunda Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun'da değişikliğe gidiliyor. Buna göre, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermaye işletmelerince, mahkeme kararları ve icra dairelerinin ödeme veya icra emirleri üzerine yapılacak ödemelerde de "borcu yoktur" belgesi aranılması yönünde Hazine ve Maliye Bakanına yetki veriliyor. Gelir Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikle Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenen kriterlere göre teknogirişim şirketi niteliğini haiz işverenlerce hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde kabul edilen pay senetlerinin, verildiği tarihteki rayiç değerinin o yıldaki bir yıllık brüt ücret tutarını aşmayan kısmı gelir vergisinden istisna tutulacak. Hizmet erbabı tarafından bu şekilde iktisap edilen pay senetlerinin; iktisap tarihinden itibaren 3 tam yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin tamamı, 4 ila 6 yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin yüzde 75'i, 7 ila 12 yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin yüzde 25'i, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte işverenden tahsil edilecek. Bu şekilde istisna nedeniyle zamanında alınmayan vergilere ilişkin zaman aşımı süresi, hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen pay senetlerinin hizmet erbabı tarafından elden çıkarıldığı tarihi takip eden takvim yılı başından itibaren başlayacak. Bu hükmün uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkili olacak. YÜZDE 20'DEN FAZLA FARK TESPİTİNDE MÜKELLEF İZAHA DAVET EDİLECEK Mükellefler nezdinde yapılacak yoklamalar sonucunda tespit edilen günlük hasılat tutarlarının ortalaması alınarak mükelleflerin aylık ve yıllık hasılat tutarları tespit edilecek. Bu şekilde tespit edilen hasılat tutarları ile mükelleflerin faaliyette bulundukları döneme ilişkin beyan ettikleri hasılat tutarları karşılaştırılacak ve karşılaştırma sonucu bulunan farkın yüzde 20'den fazla olması durumunda mükellefler, Vergi Usul Kanunu'nda yer alan "izaha davet müessesi" kapsamında izaha davet edilecek. Bu hüküm, kurumlar vergisi mükellefleri hakkında da uygulanacak. Cumhurbaşkanı bu oranı bir katına kadar artırmaya veya sıfıra kadar indirmeye, tekrar kanuni seviyesine getirmeye; Hazine ve Maliye Bakanlığı maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olacak. Elektronik ticaret pazar yerlerinde elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının mal veya hizmetlerinin teminine yönelik sözleşme yapılmasına veya sipariş verilmesine imkan sağlayan aracı hizmet sağlayıcılarının ve elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının, ilgili hükümlere göre faaliyette bulunan hizmet sağlayıcılarına ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarına faaliyetleri dolayısıyla yaptıkları ödemeler vergi kesintisi kapsamına alınıyor. Mal ve hizmet alanlarına ilişkin gerçek kişilere yapılan ödemeler üzerinden Cumhurbaşkanınca belirlenen sektör ve faaliyet konuları dikkate alınarak vergi tevkifatı yapılması öngörülüyor. Böylece vergi güvenliğinin sağlanması ve kayıt dışılığın azaltılması amaçlanıyor. Cumhurbaşkanına vergi kesintisine tabi ödemeler için faaliyet konuları, ödeme türleri, sektörler, iş grupları ve iş nevileri itibarıyla ayrı ayrı veya birlikte oran belirleme yetkisi veriliyor. Anayasa Mahkemesinin iptal kararının gerekçeleri dikkate alınarak teklifle, Vergi Usul Kanunu'nda değişiklik yapılıyor. Buna göre, teminat uygulaması kapsamındaki mükelleflerden istenecek teminatın üst sınırı, 10 milyon liradan fazla olmamak üzere, düzenlenmiş olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarın yüzde 10'u tutarında olarak belirleniyor. İstenen teminatın verilme süresi 30 günden 60 güne çıkarılırken, yükümlülüklerini öngörülen şekilde yerine getiren mükelleflere teminatın iade edilmesi ve belirlenen kişilerin teminat isteme tarihi itibarıyla tahakkuk etmiş tüm vergi borçlarından sorumlu olmamaları sağlanıyor. ÖZEL USULSÜZLÜK CEZALARI Vergi Usul Kanunu'nda yapılan değişiklikle tahsilat ve ödemelerin tevsik zorunluluğuna ilişkin yetkinin kapsamı, kayıt dışı ekonomiyle mücadele amacıyla genişletiliyor. Hazine ve Maliye Bakanlığının elektronik ticaretin yanı sıra internet dahil olmak üzere her türlü dijital ortamın reklam, ilan, satış ve kiralama gibi iktisadi ve ticari amaçlarla kullanıldığı hallerde vergi güvenliğini sağlaması amaçlanıyor. Buna göre, elektronik ticaret hizmet sağlayıcılar, başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına ortam sağlayan gerçek ve tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcılar ile elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların yanı sıra erişim, içerik, yer ve sosyal ağ sağlayıcılara, iktisadi ve ticari faaliyetlerine ilişkin bildirim verme yükümlülüğü getiriliyor. Düzenlemeyle başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına ilişkin bildirime konu bilgilerle içerik sağlayıcılar tarafından üretilen veya sağlanan bilgilerin, aracı hizmet, elektronik ticaret aracı hizmet, erişim, yer ve/veya sosyal ağ sağlayıcılar tarafından alınması zorunluluğu getiriliyor. Teklife göre kıymetli madenler borsasında işlem gören kıymetli madenlerin değerleme işlemlerinde, değerleme ölçüsü olarak borsa rayici kullanılabilecek. Altın, gümüş, platin ve paladyum gibi kıymetli madenler borsa rayici ile değerlenecek. Borsa rayici yoksa veya borsa rayicinin muvazaalı bir şekilde oluştuğu anlaşılırsa değerlemeye esas bedel olarak bu rayiç yerine maliyet bedeli esas alınacak. Bu hükümle kıymetli madenle olan senetli veya senetsiz alacaklar ve borçlar hakkında da cari olacak. Kıymetli madenle olan mevduat veya kredi sözleşmelerine dayanan alacaklar ve borçlar değerleme gününe kadar hesaplanacak faizleriyle birlikte dikkate alınacak. Kıymetli madenlere dayalı olarak açılan mevduat hesapları ile kredi hesaplarından kaynaklı alacak ve borçların değerleme günü kıymetine ircasına ilişkin olarak mevcut uygulamadaki gibi Kanun'un "yabancı paralar", "alacaklar" ve "borçlar" başlıklı hükümleri geçerli olacak. Vergi ziyaı cezası, vergi dairesinin bilgisi dışında mükellefiyet tesis ettirmeksizin kayıt dışı faaliyette bulunarak vergi ziyaına sebep olunması halinde yüzde 50 artırılacak. Aynı vergi türü ve dönemine ilişkin daha sonra yapılacak tarhiyatlar nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarına da aynı artırım hükmü uygulanacak. Vergi Usul Kanunu'nda "özel usulsüzlükler ve cezaları" hükmünde yapılan değişikliğe göre, bir takvim yılı içerisinde ilgili hükümler uyarınca birden fazla özel usulsüzlük cezası kesilmesi durumunda caydırıcılığı artırmak amacıyla artan ceza uygulaması getiriliyor. Öte yandan hükme, mükellef grupları ve ilgili usulsüzlüklere yönelik cezaların yer aldığı yeni bir cetvel de ekleniyor. Bu kapsamda yer alan bazı cezaların, her yıl yeniden değerleme oranında yükseltilmesinin yanı sıra tutarları yeniden belirlenerek caydırıcılığın artırılacağı öngörülüyor. Bir takvim yılı içerisinde birden fazla özel usulsüzlük cezası kesilmesi durumunda caydırıcılığı artırmak amacıyla artan ceza uygulaması getiriliyor. Kanun kapsamı dışında belge düzenleyenlere 2 kat özel usulsüzlük cezası kesilecek, bu durumun idarenin bilgisine girmeden önce belgeyi almak zorunda olanlar veya belge muhteviyatı işlemin muhatapları tarafından 5 iş günü içerisinde bildirilmesi halinde ise Kanun kapsamı dışında belge düzenleyenlere 6 kat özel usulsüzlük cezası kesilecek. Yasada sayılan belgeleri düzenleme zorunluluğu bulunanların yükümlülüklerini yerine getirmedikleri takdirde bu durumun belge muhteviyatı işlemin muhatapları tarafından 5 iş günü içerisinde idareye bildirilmesi halinde bu kimselere ceza kesilmeyecek; belgeleri düzenlemeyen, eksik veya yanıltıcı düzenleyenlere ise özel usulsüzlük cezasının 3 katı uygulanacak. Teklifle, öngörülen artan tutarlı ceza uygulamasında uygulanacak ceza tutarlarına ilişkin cetvel Kanun'a ekleniyor. CEZALAR YENİDEN BELİRLENİYOR Düzenlemeyle damga vergisi ödenmemiş kağıtları, vergi ve cezası tahsil edilmeden tasdik eden veya örneklerini çıkarıp veren noterler adına kesilen özel usulsüzlük cezasının her bir kağıt için alt sınırı 40 Türk lirası olarak belirleniyor. Vergi Usul Kanunu'nun ilgili hükümlerine uymayanlara yönelik cezalar her yıl yeniden değerleme oranında artırılırken düzenlemeyle bu cezalar yeniden belirlenerek caydırıcılığının artırılması hedefleniyor. Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmaların bilgi değişimi hükümleri kapsamında bilgi toplanmasına ilişkin hüküm uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara özel usulsüzlük cezası kesilecek. Elektronik ticaretin yanı sıra internet dahil olmak üzere her türlü dijital ortamın reklam, ilan, satış ve kiralama gibi iktisadi ve ticari amaçlarla kullanıldığı hallerde vergi güvenliğini sağlamak amacıyla kendisine bilgi verme yükümlülüğü getirilenlerin, bu yükümlülüklerine ilişkin olarak bildirimde bulunmamaları veya bildirimlerini eksik ya da yanıltıcı bir şekilde yapmaları durumunda uygulanması gereken özel usulsüzlük cezası, bu mükelleflerin ekonomik ve ticari büyüklükleri ile orantılı olacak. Tevsik zorunluluğu kapsamında olup da bu zorunluluğa uymayanlara uygulanan özel usulsüzlük cezası da artırılıyor. Bu zorunluluğa uymadan ödeme yapanların, durumu 5 iş günü içerisinde idarenin bilgisine girmeden bildirmesi durumunda ise ceza kesilmeyecek. Mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kurumları, ödeme kuruluşları veya PTT aracılığıyla başkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda her bir işlem için bu hükme göre uygulanan cezalardan az olmamak üzere işleme konu tutarın yüzde 10'u oranında, mal teslimi veya hizmet ifasını yapanlarla adına ve/veya hesabına ödeme yapılanlara ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası kesilecek. Bu hüküm uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı 20 milyon lirayı geçemeyecek. Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu uyarınca izin verilen durumlar hariç olmak üzere kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen tahsilatların, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları aracılığıyla yapılması durumunda, tahsilatı yapan mükelleflere ve kendi adına kayıtlı olan bu sistemleri veya cihazları kullandıranlara ayrı ayrı her bir işlem için bu hükme göre belirlenen özel usulsüzlük cezasının 3 katı uygulanacak. Bu kapsamda bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı 20 milyon lirayı aşamayacak. İstenilen teminatın süresinde verilmemesi veya tamamlanmaması halinde teminatı vermeyenler veya tamamlamayanlar adına, hüküm kapsamında verilmesi veya tamamlanması gereken teminat tutarı kadar özel usulsüzlük cezası kesilecek. Vergi güvenliğinin sağlanması amacıyla kullanılma zorunluluğu getirilen cihaz ve sistemlerle nitelikleri belirlenen veya onaylanan elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri üreten, ithal eden, bu cihazlara çeşitli hizmetler veren ödeme kaydedici cihaz üreticisi veya ithalatçıları ile bu cihazlara ilişkin hizmet veren güvenli servis sağlayıcıları, bankalar, elektronik para kuruluşları, ödeme kuruluşları, şarj ağı işletme lisansı sahipleri ve elektronik defter, belge ve kayıtların oluşturulması, imzalanması, iletilmesi ve saklanması hususlarından herhangi biri için hizmet verme konusunda yetkilendirilenler ile sipariş, satış, muhasebe, stok takip gibi programları kullandıran, teslim eden veya satan mükelleflere ilişkin olarak bunlar tarafından yapılması, yapılmaması ya da yerine getirilmesi gereken hususlara aykırı davrananlara, her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere hükümde yer alan özel usulsüzlük cezasının 10 katı tutarında ceza kesilecek. Bu hüküm uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı 20 milyon lirayı geçemeyecek. Bu hüküm kapsamındaki tek bir fiilin, Kanun'un ilgili hükmünde yer alan özel usulsüzlük cezasını gerektiren birden fazla cezayı gerektirmesi halinde, bu cezalardan en ağır olanı kesilecek. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI PERSONELİNE FAZLA ÇALIŞMA ÜCRETİ Teklifle vergiye gönüllü uyumun artırılması amacıyla vergi aslı uzlaşma kapsamından çıkarılıyor. Vergi Usul Kanunu'nda bu kapsamdaki hükümler yürürlükten kaldırılıyor. Gelir İdaresi Başkanlığının normal mesai saati haricinde ve daire dışında fiilen çalışan personeline, bu şekilde çalıştıkları her bir saat için 160 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda fazla çalışma ücreti ödenecek. Bu ödeme damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmayacak. Her bir personel için ödenebilecek fazla çalışma ücreti ayda 50 saati ve fazla çalışma ücreti ödenebilecek personel sayısı ise Başkanlık taşra teşkilatı kadro ve pozisyonlarında bulunan toplam memur ve sözleşmeli personel sayısının yüzde 20'sini geçemeyecek. Ticari olmayan gezi, eğlence, spor gibi faaliyetlerde kullanılan deniz taşıma araçlarına yat limanlarında verilen kiralama, bakım gibi hizmetlerde KDV istisnası ve indirimi kaldırılıyor. Birleşme, devir ve bölünme işlemlerinde, devreden KDV ve iade hakkının 5 takvim yılı kriterine veya zamanaşımına bağlı olmaksızın vergi incelemesi yoluyla yeni şirkete devrine izin veriliyor. Mükelleflerin KDV beyannamelerinde yer alan indirilecek KDV tutarlarının 5 takvim yılı süresince indirim yoluyla giderilememesi halinde, bu süre sonunda kayıtlardan çıkarılarak yapılacak vergi incelemesi ile gelir veya kurumlar vergisinin tespitinde gider olarak dikkate alınmasına imkan sağlanıyor. Deniz ve hava taşıma araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler, iade hakkı tanınan istisnalardan çıkarılarak kısmi istisna kapsamına alınacak; bu istisna nedeniyle yüklenilen KDV, gelir veya kurumlar vergisinin tespitinde gider veya maliyet olarak dikkate alınacak. Mükelleflerin KDV iadelerinin doğru bir şekilde yapılması ve haksız KDV iadesine sebebiyet verilmemesini teminen KDV iadelerindeki esas usul "vergi incelemesi" olarak belirleniyor. İndirilemeyecek katma değer vergisi, sonraki döneme devreden katma değer vergisi hesabından çıkarılarak özel bir hesaba alınacak. Özel hesaba alınan sonraki döneme devreden katma değer vergisinin, 3 yıl içinde mükellefler tarafından yapılacak talep üzerine, Vergi Usul Kanunu'nda düzenlenen zamanaşımı süreleri ile bağlı olmaksızın talep tarihinden itibaren bir yıl içerisinde yapılacak vergi incelemesi sonucunda, incelemenin tamamlandığı yıla ilişkin gelir veya kurumlar vergisinin tespitinde gider olarak dikkate alınacak. Bu suretle talepte bulunulmayan katma değer vergisi gider yazılamayacak. Hazine ve Maliye Bakanlığı, ilgili maddenin uygulanmasında vergi incelemesi dışında farklı usuller tespit etmeye, maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olacak. YABANCILARIN DEPREM YARDIMLARINA KDV İSTİSNASI Teklifle, yabancı devlet kurum ve kuruluşları tarafından deprem nedeniyle yapılacak yardımlara KDV istisnası sağlanıyor. 6 Şubat 2023'te meydana gelen depremler nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde, genel bütçeli kamu idareleri ile yabancı devlet kurum ve kuruluşları arasında imzalanan protokol kapsamında genel bütçeli kamu idarelerine bağışlanmak üzere, konut, iş yeri, okul, öğrenci yurdu, hastane, ibadethane, kültür ve sanat merkezi, kütüphane gibi taşınmazların inşasına ilişkin yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına 1 Ocak 2024'ten itibaren yapılan teslim ve hizmetler ile bu yerlerde genel bütçeli kamu idareleri ile yabancı devlet kurum ve kuruluşları arasında imzalanan protokol kapsamında genel bütçeli kamu idarelerine bağışlanacak konutların yabancı devlet kurum ve kuruluşlarına teslimi, 31 Aralık 2025'e kadar katma değer vergisinden müstesna olacak. Bu kapsamda yapılan teslim ve hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilecek. İndirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, Kanun hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilecek. Serbest bölgelerde faaliyet gösteren kurumların, yurt içine yaptıkları satışlardan elde edilen kazançlara tanınan gelir ve kurumlar vergisi istisnası kaldırılıyor. Serbest bölgelerde üretim faaliyetinde bulunan mükellefler, sadece bu bölgelerde imal ettikleri ürünlerin yurt dışına satışından elde ettikleri kazançlar, gelir veya kurumlar vergisinden müstesna olacak. Düzenleme, 1 Ocak 2025'ten itibaren elde edilen kazançlara uygulanacak. KISA VADELİ SİGORTA KOLLARI PRİM ORANI YÜZDE 2,25 OLARAK BELİRLENİYOR Teklifle, ulusal güvenlik kuruluşlarının ithal edeceği bazı malların yurt içi teslimi ve ithalatında oluşan ÖTV uygulaması farklılıkları gideriliyor. Bazı tütün mamullerinden alınan asgari maktu vergi tutarının "yüzde 20'sine kadar" olan sınırlama kaldırılacak; birim ambalajda bulunan mamul için alınacak asgari maktu vergi tutarı kadar maktu vergi alınabilecek. Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı yüzde 2,25 olarak belirleniyor; bu oranı yüzde 1,5'e kadar indirmeye, yüzde 2,5'e kadar artırmaya Cumhurbaşkanına yetki veriliyor. Düzenlemeyle, yaşlılık, malullük, ölüm aylığı ödenenlere ve hak sahiplerine dosya bazında 10 bin lira olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarı 12 bin 500 liraya yükseltiliyor. Teklifle, 8 Eylül 1999 öncesinde sigortalı sayılanlardan, ilk defa yaşlılık veya emekli aylığı bağlananların, aynı iş yerinde sosyal güvenlik destek primine tabi çalışmaya devam etmeleri halinde işverenlere sağlanan 5 puanlık sosyal güvenlik destek priminin Hazine tarafından ödenmesine ilişkin uygulama sonlandırılıyor.

Kimler vergi verir, kimler vergi ödemez? Haber

Kimler vergi verir, kimler vergi ödemez?

Vergilendirme sistemi, devletin kamu hizmetlerini finanse etmek için vatandaşlardan ve işletmelerden topladığı paraya dayanır. Bu sistemde, gelir, mülkiyet ve harcama gibi farklı kaynaklardan vergi alınabilir. Peki, kimler vergi verir, kimler vergi ödemez? KİMLER VERGİ VERİR? Vergi mükellefiyeti, kanunlarda belirtilen şartlara göre değişkenlik gösterebilir. Genel olarak, Türkiye'de gelir, mülkiyet veya harcama elde eden tüm gerçek ve tüzel kişiler vergi mükellefidir. GERÇEK KİŞİLERDE VERGİ MÜKELLEFİYETİ: Gelir Vergisi Mükellefleri: Maaş, kira, faiz, sermaye kazancı gibi gelir elde eden tüm gerçek kişiler gelir vergisi mükellefidir. Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Mükellefleri: Alkollü içecekler, tütün mamulleri, motorlu taşıtlar gibi belirli ürünlerin satın alımından ÖTV alınır. Damga Vergisi: Gayrimenkul alım satımı, kira sözleşmeleri, şirket kuruluşları gibi işlemlerden damga vergisi alınır. Gümrük Vergileri: Yurtdışından ithal edilen mallardan gümrük vergisi alınır. TÜZEL KİŞİLERDE VERGİ MÜKELLEFİYETİ: Kurumlar Vergisi Mükellefleri: Türkiye'de faaliyet gösteren tüm kurumlar kurumlar vergisi mükellefidir. Katma Değer Vergisi (KDV) Mükellefleri: Ticari faaliyet gösteren tüm işletmeler KDV mükellefidir. Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Mükellefleri: Alkollü içecekler, tütün mamulleri, motorlu taşıtlar gibi belirli ürünlerin satışından ÖTV alınır. Damga Vergisi: Gayrimenkul alım satımı, kira sözleşmeleri, şirket kuruluşları gibi işlemlerden damga vergisi alınır. Gümrük Vergileri: Yurtdışından ithal edilen mallardan gümrük vergisi alınır. KİMLER VERGİ ÖDEMEZ? Vergi muafiyeti, kanunlarda belirtilen şartlara göre değişkenlik gösterebilir. Genel olarak, belirli gelir kaynakları, mülkiyet türleri veya engellilik gibi durumlar vergiden muaf olabilir. VERGİ MUAFİYETLERİ: Asgari Ücret Alan Çalışanlar: 2023 yılı asgari ücreti üzerinden gelir vergisi alınmaz. Bazı Gelir Kaynakları: Emekli maaşları, dul ve yetim aylıkları, burslar gibi bazı gelir kaynakları vergiden muaftır. Engelli Hakkı Sahibi Kişiler: Engellilik derecesine göre gelir vergisi muafiyeti veya indiriminden yararlanılabilir. Bazı Mülkiyetler: Konut gibi belirli mülkiyet türleri için emlak vergisi muafiyeti veya indiriminden yararlanılabilir. Her ülkenin vergi sistemi farklıdır ve vergiye tabi olma veya muafiyet durumu ülkenin vergi yasalarına, düzenlemelerine ve politikalarına bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle, vergi veren ve vergi ödemeyenlerin belirlenmesi için genel kriterler yanı sıra ülkeye özgü detaylar da dikkate alınmalıdır.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.