Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Bokaşi

Bursa Hayat Gazetesi - Bokaşi haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Bokaşi haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Atıktan servet üretiyorlar! Bursa'da öğrencilerden şaşırtan proje Haber

Atıktan servet üretiyorlar! Bursa'da öğrencilerden şaşırtan proje

Bursa’nın Yıldırım ilçesinde bulunan Faik Çelik Kız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, yürüttüğü çevre dostu projelerle sıfır atık alanında örnek gösteriliyor. El Sanatları Teknolojileri, Gıda Teknolojileri ile Yiyecek ve İçecek Hizmetleri bölümlerinde yürütülen çalışmalar sayesinde okulda neredeyse hiç atık çıkmıyor. Oluşan tüm materyaller yeniden üretim süreçlerine dahil ediliyor. Okula gelen çöp kamyonlarının çoğu ise işlem yapmadan geri dönüyor. ATIKLAR “BOKAŞİ” TEKNİĞİYLE GÜBREYE DÖNÜŞÜYOR Yiyecek ve İçecek Hizmetleri alanında uygulanan projeler kapsamında Japonya kökenli “Bokaşi” tekniği kullanılarak organik atıklar sıvı gübreye dönüştürülüyor. Meyve ve sebze atıkları fermente edilerek toprağa kazandırılırken, kalan posalar bile katı gübre olarak değerlendiriliyor. Böylece tarımsal üretime sürdürülebilir katkı sağlanıyor. ATIK YAĞLARDAN SABUN, KUMAŞTAN TASARIMA Gıda Teknolojisi ve El Sanatları bölümlerinde yürütülen çalışmalarla atık kızartma yağları bitkisel karışımlarla sabuna dönüştürülüyor. Eski kot pantolonlar çantalara, cam şişeler ise vazo ve kalemliklere çevriliyor. Kırkyama tekniğiyle kumaş atıkları da yeniden değerlendirilerek farklı ürünlere kazandırılıyor. “SIFIR ATIK BİLİNCİNİ TEMEL PRENSİP HALİNE GETİRDİK” Okul yönetimi, tüm bölümlerde sıfır atık bilincini temel eğitim yaklaşımı haline getirdiklerini belirterek, hem çevreyi koruduklarını hem de üretime katkı sunduklarını ifade etti.

Çöp değil hazine! Bursa'da öğrencilerin projesi tarımda verimi ikiye katladı Haber

Çöp değil hazine! Bursa'da öğrencilerin projesi tarımda verimi ikiye katladı

Bursa'nın Yıldırım ilçesinde faaliyet gösteren Faik Çelik Kız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, atık yönetimi ve sürdürülebilir tarım alanında Türkiye'ye örnek olacak öncü bir projeye imza attı. Okul bünyesindeki restoran ve kafeteryadan çıkan mutfak atıklarını geri kazandırmak amacıyla başlatılan "Mutfaktan Tarlaya Gübre" projesi kapsamında, geleneksel bir Japon kompost yöntemi modern bilimle harmanlandı. Okulun Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Abdullah Taşçı koordinatörlüğünde bir araya gelen öğrenciler, dünyada "fermente olmuş organik madde" anlamına gelen ve mutfak çöplerini oksijensiz ortamda yararlı mikroorganizmalarla dönüştüren "Bokaşi" tekniğini inceledi. Taşçı, atıkların değerlendirilmesi için kendi özel çalışmalarının olduğunu belirterek, bahçelerde denediği bazı yöntemlerin bulunduğunu anlattı. ENZİM YERİNE TURŞU SUYU KULLANDILAR Benzer çalışmaları okuldaki öğrencilerle yapmak için harekete geçtiklerini dile getiren Taşçı, dünyada "Bokaşi" yöntemi olarak bilinen teknikten yola çıkarak proje geliştirdiklerini söyledi. "Fermente olmuş organik madde" anlamına gelen ve mutfak atıklarını oksijensiz ortamda, faydalı mikroorganizmalar (EM) ile turşulaştırıp zengin bir gübreye dönüştüren geleneksel bir Japon komposto yöntemi olan bu teknik için bir enzim gerektiğini belirten Taşçı, şöyle konuştu: "Enzimi satılıyor ve pahalı bir ürün. Aslında buna çöp turşusu da deniyor. Biz enzim almadık ancak benzer faydalı mikroorganizmaları elde etmeyi başardık. Turşu suyuyla fermente ederek enzimle yapılana yakın bir sonuca ulaştım. Lokantamız ve kafeteryamız var. Her gün mutfağımızda yüksek miktarda organik atık çıkıyor. Bunların üzerine turşu suyu ekleyerek belli sistemle kapalı kaplarda fermente ediyoruz. Turşu suyunu öğrencilerimiz turşu satan dükkanları dolaşıp topladılar." MARULDAKİ BÜYÜME DİKKATİ ÇEKTİ Çöpe atılan soğan, domates, patates, kabak gibi tüm sebzelerin kabukları ve diğer kısımlarını, meyve atıklarını plastik varillerin içine doldurduklarını aktaran Taşçı, "Üzerine turşu suyunu ekledikten sonra 2-3 gün içinde gübre oluşumu başlıyor. Altındaki suyu varilin alt kısmındaki çeşmeden alıp sıvı gübre yapıyoruz." dedi. Suyu alınan katı kısmın da daha sonra toprağa karıştırıldığını ve yine gübre vazifesi gördüğünü vurgulayan Taşçı, şunları söyledi. "Gıda Teknolojileri alanındaki laboratuvarda inceledik. Dışarda özel laboratuvarlarda da tahlil ettirdik. İçindeki mikroorganizmaların faydalı olduğu tespit edildi. Denedik ve bitkiler üzerinde etkisi çok iyi. Mesela marullarımızın diğerlerine göre 2 misli fazla büyüdüğünü gözlemledik. Çiçeklerin daha fazla çiçek yaptığını tespit etti. Bitkilerin dayanıklı olduğunu ilaçlara fazla ihtiyaç duymadığını belirledik. Sıvı gübremizle ilgili patent başvurumuz oldu. Sonucunu bekliyoruz. Öğrencilerimizle ülke eğitimine ve tarıma bir fayda sağladıysak ne mutlu bize." HEM SIFIR ATIK HEM DE TARIMA DESTEK Lise Müdürü Mediha Karasu ise Yiyecek ve İçecek Hizmetleri alanında her gün yemek çıktığını belirterek, "Ortaya çıkan atıklar nasıl değerlendirir diye çalışma yaptık. Meyve ve sebze atıklarımızı değerlendirip sıvı gübre üretimine başladık. Böylece mutfağa giren ürünler toprağa yeniden verimli şekilde kazandırılmış oldu. Hem sıfır atık oluşturduk hem de ülke tarımına fayda sağladık." diye konuştu. Karasu, mutfaktaki atıkların sıfır atık prensibiyle yeniden toprağa kazandırılmasını sağladıklarını vurgulayarak, "Bu projeyle hem çevre bilincini geliştirdik hem de ülke tarımına ekonomik bir alternatif sunduk" dedi.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.