Fenomenlere kötü haber! Ticaret Bakanlığı'ndan sektöre neşter
Fenomenlere kötü haber! Ticaret Bakanlığı'ndan sektöre neşter
Ticaret Bakanlığı'nın hazırladığı yeni yönetmelik taslağı, sosyal medya influencer'larının reklam paylaşımlarına çok sıkı kurallar getiriyor. Artık sadece '#reklam' yazmak yetmeyecek; yapay zekâ, çocuk hedefli reklamlar ve yanıltıcı indirim mesajları da yasak ve kısıtlamalarla karşı karşıya.
Haber Giriş Tarihi: 24.11.2025 14:09
Haber Güncellenme Tarihi: 24.11.2025 14:14
Kaynak:
Haber Merkezi
Sosyal medya dünyasında reklam ve tanıtım kuralları kökten değişiyor. Ticaret Bakanlığı, tüketicinin korunması ve şeffaflığın artırılması amacıyla sosyal medya fenomenleri (influencer) tarafından yapılan reklam içeriklerine yönelik kapsamlı bir yönetmelik taslağı hazırladı. Yeni düzenlemeler, yayımlanması halinde reklam sektöründe büyük dönüşüme yol açacak.
Türkiye gazetesinden Esma Altın'ın haberine göre, artık reklam içeren bir paylaşım yapıldığında sadece 'reklam' yazmak yeterli olmayacak. Paylaşımın türüne göre “#Reklam”, “#Sponsor”, “#İşbirliği”, “#Hediye” veya “#Davet” gibi ifadelerden en az biri açık ve anlaşılır biçimde kullanılacak. Ayrıca reklam verenin adı veya markası kesinlikle belirtilmek zorunda. İçerik sesli bir yayın ise, reklam olduğuna dair uyarı yayının başında yapılmak zorunda kalacak.
İNDİRİM VE FİYAT ETİKETLERİNE SIKI DENETİM
Yeni taslak, tüketiciyi yanıltabilecek fiyat ve indirim ifadelerine de denetim getiriyor:
Faiz/Kâr Payı Zorunluluğu:“İndirimli”, “cazip” veya “uygun” gibi ifadelerin kullanıldığı finansal reklamlarda, faiz veya kâr payı oranı paylaşım alanında açıkça yer alacak.
Önceki Fiyat Zorunluluğu: Kampanyalı satışlarda, ürünün önceki 10 gün içindeki en düşük fiyatının esas alınması ve satış tarihleri ile stok miktarının açıkça belirtilmesi gerekecek.
YAPAY ZEKÂYA VE FİLTRELERE SINIRLAMA
Reklamlarda teknolojinin kötüye kullanımının önüne geçilmesi hedefleniyor. Yapay zekâ (YZ) kullanımı ve filtreleme konusunda önemli kısıtlamalar geliyor:
Filtreleme, dijital karakter veya YZ ile oluşturulmuş gerçek kişilerin kopyalarının kullanıldığı içeriklerde bu durumun izleyiciye açıkça yazılı olarak belirtilmesi zorunlu olacak.
Bir kişinin dijital kopyasının, ürünü bizzat deneyimlemiş gibi gösterilmesine kesinlikle izin verilmeyecek.
BU REKLAMLARA TAMAMEN YASAK GELİYOR
Yeni düzenleme ile bazı sektör ve içeriklerin sosyal medyada reklamı tamamen yasaklanıyor. Bu yasaklar şunları kapsıyor:
Falcılık ve medyumluk hizmetleri
Yasa dışı bahis içerikleri
Tütün ürünleri, elektronik sigara ve alkollü içecekler
Ayrıca, e-ticarette sıklıkla görülen ve tüketiciyi hemen satın almaya yönlendiren “panik tuzağı” oluşturan yanıltıcı mesajlara karşı da dikkatli olunması ve bu tür uygulamalara izin verilmemesi hedefleniyor. Ticaret Bakanlığı’nın bu adımı, dijital pazarlama alanında şeffaflığı ve dürüstlüğü en üst seviyeye taşımayı amaçlıyor.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Fenomenlere kötü haber! Ticaret Bakanlığı'ndan sektöre neşter
Ticaret Bakanlığı'nın hazırladığı yeni yönetmelik taslağı, sosyal medya influencer'larının reklam paylaşımlarına çok sıkı kurallar getiriyor. Artık sadece '#reklam' yazmak yetmeyecek; yapay zekâ, çocuk hedefli reklamlar ve yanıltıcı indirim mesajları da yasak ve kısıtlamalarla karşı karşıya.
Sosyal medya dünyasında reklam ve tanıtım kuralları kökten değişiyor. Ticaret Bakanlığı, tüketicinin korunması ve şeffaflığın artırılması amacıyla sosyal medya fenomenleri (influencer) tarafından yapılan reklam içeriklerine yönelik kapsamlı bir yönetmelik taslağı hazırladı. Yeni düzenlemeler, yayımlanması halinde reklam sektöründe büyük dönüşüme yol açacak.
Türkiye gazetesinden Esma Altın'ın haberine göre, artık reklam içeren bir paylaşım yapıldığında sadece 'reklam' yazmak yeterli olmayacak. Paylaşımın türüne göre “#Reklam”, “#Sponsor”, “#İşbirliği”, “#Hediye” veya “#Davet” gibi ifadelerden en az biri açık ve anlaşılır biçimde kullanılacak. Ayrıca reklam verenin adı veya markası kesinlikle belirtilmek zorunda. İçerik sesli bir yayın ise, reklam olduğuna dair uyarı yayının başında yapılmak zorunda kalacak.
İNDİRİM VE FİYAT ETİKETLERİNE SIKI DENETİM
Yeni taslak, tüketiciyi yanıltabilecek fiyat ve indirim ifadelerine de denetim getiriyor:
Faiz/Kâr Payı Zorunluluğu: “İndirimli”, “cazip” veya “uygun” gibi ifadelerin kullanıldığı finansal reklamlarda, faiz veya kâr payı oranı paylaşım alanında açıkça yer alacak.
Önceki Fiyat Zorunluluğu: Kampanyalı satışlarda, ürünün önceki 10 gün içindeki en düşük fiyatının esas alınması ve satış tarihleri ile stok miktarının açıkça belirtilmesi gerekecek.
YAPAY ZEKÂYA VE FİLTRELERE SINIRLAMA
Reklamlarda teknolojinin kötüye kullanımının önüne geçilmesi hedefleniyor. Yapay zekâ (YZ) kullanımı ve filtreleme konusunda önemli kısıtlamalar geliyor:
Filtreleme, dijital karakter veya YZ ile oluşturulmuş gerçek kişilerin kopyalarının kullanıldığı içeriklerde bu durumun izleyiciye açıkça yazılı olarak belirtilmesi zorunlu olacak.
Bir kişinin dijital kopyasının, ürünü bizzat deneyimlemiş gibi gösterilmesine kesinlikle izin verilmeyecek.
BU REKLAMLARA TAMAMEN YASAK GELİYOR
Yeni düzenleme ile bazı sektör ve içeriklerin sosyal medyada reklamı tamamen yasaklanıyor. Bu yasaklar şunları kapsıyor:
Falcılık ve medyumluk hizmetleri
Yasa dışı bahis içerikleri
Tütün ürünleri, elektronik sigara ve alkollü içecekler
Ayrıca, e-ticarette sıklıkla görülen ve tüketiciyi hemen satın almaya yönlendiren “panik tuzağı” oluşturan yanıltıcı mesajlara karşı da dikkatli olunması ve bu tür uygulamalara izin verilmemesi hedefleniyor. Ticaret Bakanlığı’nın bu adımı, dijital pazarlama alanında şeffaflığı ve dürüstlüğü en üst seviyeye taşımayı amaçlıyor.
Kaynak: Haber Merkezi
Son Haberler
Kocaeli 4 Aralık 2025 namaz vakitleri
Kütahya 4 Aralık 2025 namaz vakitleri
Bursa'da iki ayrı depoya eş zamanlı baskın!