Türkiye'nin yakından tanıdığı namı değer 'Çufçuf Kemal' olarak adlandırılan CHP eski milletvekili Kemal Demirel, bir zamanlar kara trenin geçtiği Merinos istasyonunda dua ederek "2020'de gelir İnşallah" dedi.
Haber Giriş Tarihi: 11.10.2018 15:02
Haber Güncellenme Tarihi: 11.10.2018 15:02
Kaynak: Haber Merkezi
https://bursahayat.com.tr/
Bilal KAYAALTI/ Elif KUŞ
Raylı sistemle Osmanlı döneminde 1891 yılında tanışan, kara tren serüvenini 65 yıl önce bakanlar kurulu kararıyla noktalayan Bursa'nın gündemi yine aynı. 21 yıl önce Bursa'ya tren gelsin diye kampanya başlatıp, 22 ve 23. dönem Cumhuriyet Halk Partisi milletvekili olduğunda ise 40 il 22 ilçe dolaşan, 310 kilometre yürüyüp 88 bin kilometre yol kat eden, yüz binlerce imza toplayıp yüzlerce toplantı düzenleyerek konuyu defalarca Meclis'e taşıyan Kemal Demirel Hayat Gazetesi'ne konuştu.
Bursa'nın sanayi, turizm, tarih, tarım kenti olduğuna dikkat çeken Kemal Demirel, ekonomiye en fazla katkı veren iki ilden biri olmasına rağmen şehrimizin yıllarca tren ulaşımından mahrum bırakıldığını söyledi.
ÇAĞDAŞ ULAŞIM ARACI
Şehre tren gelene ve o trene Bursalılar binene kadar mücadelesini sürdüreceğini belirten Kemal Demirel, "Demiryolu; cumhuriyet, özgürlük, bağımsızlık medeniyet yoludur. Demiryolunun Bursa'ya gelmesi demek, şehrimizin ekonomik anlamda iyi noktalara gelmesi demektir. Bursa'ya treni istemek demek, ülkenin kazanmasını istemek demektir, refaha kavuşmasını istemektir. Dünyanın en çağdaş ulaşım aracı olan trene sahip olamamamız büyük bir eksikliktir" diye konuştu.
'TRAFİK TERÖRÜ ORTADAN KALKMALI'
Türkiye'de Kurtuluş Savaşı'nda verilen şehit sayısından daha fazlasının trafik teröründe insanların öldüğüne dikkat çeken Demirel, "Özellikle şehirler arasında meydana gelen trafik kazalarında annelerin, eşlerin ve çocukların feryatları yüreğimizi yakıyor, bunun için yıllardır 'örümcek ağı gibi demiryolları örülmeli' diye haykırıyorum. Her yıl 10 bin nüfuslu bir ilçenin yok olduğunu düşünün. Bu ülkenin değerlerini trafik terörüne kurban verdik. Sakat kalan insanlarımız var. Bu acıları ortadan kaldırmak için trenle ulaşım çok önemlidir" ifadelerini kulandı.
'TRENİ KİM GETİRİRSE ALKIŞLAYACAĞIM'
Bursa'da her söze başlayanın kenti sanayi ve turizm kenti olarak nitelendirmelerine rağmen bu güne kadar doğru düzgün bir adım atılmadığı yönünde eleştiride bulunan Demirel, "Hızlı trenin temel atma töreninde, Bursa'ya demir yolu 2016 yılında gelecek. Bursalılar bu trene binecek dediler. Bursalılar bu trene binebildi mi hayır. Şimdi diyorlar ki güzergâhta bir takım sıkıntılar çıktı. Bu işle ilgili fizibilite çalışmaları yapılmadı mı? İnşaat çalışması sırasında bir takım sıkıntılar çıkabilir ama yeterli kaynak aktarılmadığından dolayı hızlı tren Bursa'ya verilen tarihte gelemedi. Şimdi de 2020'de hızlı tren şehre gelecek diyorlar. Ben bu tarihe inanmak istiyorum. Ödenek olmadığı için inşaatın durduğu ifade ediliyordu, neyse ki bakan böyle bir şeyin olmadığını, inşaatın sürdüğünü ve iki yıl sonra deneme seferlerine başlanacağını duyurdu. Şu bir gerçek ki, her şey hükümetin elinden... Yeterli kaynak ayırırsa, bu iş biter. Bursa trene kavuşur, şehrimize treni kim getirecekse alkışlayacağım, dua edeceğim, teşekkür edeceğim" dedi.
RAYLARIN HİKAYESİ
Milli mücadele döneminde işgal altında bulunan bölgelerdeki demir yolları emperyalist devletlerin kontrolünde olduğu için Yunan işgali altında bulunan Bursa'da, Bursa-Mudanya demir yolu ve rıhtımı da yabancıların denetimindeydi.
Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında hattın işletimiyle ilgili ilk düzenleme Temmuz 1923'te yapıldı. TBMM hükümeti adına Nafia Vekili ile Mösyö Lahrer arasında bir anlaşma imzalandı.
Burada tarifeler ve şirketin gelirleriyle ilgili düzenleme yapılmış ve çalışanların Türk olması hükmü konulmuştu.
1931 yılına kadar millileştirilemeyen hat, 1 Haziran 1931'de 1815 numaralı kanunla ve peşin para ile devletçe satın alındı. 10 Temmuz 1953'te ise çok yavaş çalıştığı ve artık kar etmediği gerekçesiyle Mudanya-Bursa demir yolu kapatıldı ve rayları söküldü.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
'Treni getirene dua edeceğim'
Türkiye'nin yakından tanıdığı namı değer 'Çufçuf Kemal' olarak adlandırılan CHP eski milletvekili Kemal Demirel, bir zamanlar kara trenin geçtiği Merinos istasyonunda dua ederek "2020'de gelir İnşallah" dedi.
Bilal KAYAALTI/ Elif KUŞ
Raylı sistemle Osmanlı döneminde 1891 yılında tanışan, kara tren serüvenini 65 yıl önce bakanlar kurulu kararıyla noktalayan Bursa'nın gündemi yine aynı. 21 yıl önce Bursa'ya tren gelsin diye kampanya başlatıp, 22 ve 23. dönem Cumhuriyet Halk Partisi milletvekili olduğunda ise 40 il 22 ilçe dolaşan, 310 kilometre yürüyüp 88 bin kilometre yol kat eden, yüz binlerce imza toplayıp yüzlerce toplantı düzenleyerek konuyu defalarca Meclis'e taşıyan Kemal Demirel Hayat Gazetesi'ne konuştu.
Bursa'nın sanayi, turizm, tarih, tarım kenti olduğuna dikkat çeken Kemal Demirel, ekonomiye en fazla katkı veren iki ilden biri olmasına rağmen şehrimizin yıllarca tren ulaşımından mahrum bırakıldığını söyledi.
ÇAĞDAŞ ULAŞIM ARACI
Şehre tren gelene ve o trene Bursalılar binene kadar mücadelesini sürdüreceğini belirten Kemal Demirel, "Demiryolu; cumhuriyet, özgürlük, bağımsızlık medeniyet yoludur. Demiryolunun Bursa'ya gelmesi demek, şehrimizin ekonomik anlamda iyi noktalara gelmesi demektir. Bursa'ya treni istemek demek, ülkenin kazanmasını istemek demektir, refaha kavuşmasını istemektir. Dünyanın en çağdaş ulaşım aracı olan trene sahip olamamamız büyük bir eksikliktir" diye konuştu.
'TRAFİK TERÖRÜ ORTADAN KALKMALI'
Türkiye'de Kurtuluş Savaşı'nda verilen şehit sayısından daha fazlasının trafik teröründe insanların öldüğüne dikkat çeken Demirel, "Özellikle şehirler arasında meydana gelen trafik kazalarında annelerin, eşlerin ve çocukların feryatları yüreğimizi yakıyor, bunun için yıllardır 'örümcek ağı gibi demiryolları örülmeli' diye haykırıyorum. Her yıl 10 bin nüfuslu bir ilçenin yok olduğunu düşünün. Bu ülkenin değerlerini trafik terörüne kurban verdik. Sakat kalan insanlarımız var. Bu acıları ortadan kaldırmak için trenle ulaşım çok önemlidir" ifadelerini kulandı.
'TRENİ KİM GETİRİRSE ALKIŞLAYACAĞIM'
Bursa'da her söze başlayanın kenti sanayi ve turizm kenti olarak nitelendirmelerine rağmen bu güne kadar doğru düzgün bir adım atılmadığı yönünde eleştiride bulunan Demirel, "Hızlı trenin temel atma töreninde, Bursa'ya demir yolu 2016 yılında gelecek. Bursalılar bu trene binecek dediler. Bursalılar bu trene binebildi mi hayır. Şimdi diyorlar ki güzergâhta bir takım sıkıntılar çıktı. Bu işle ilgili fizibilite çalışmaları yapılmadı mı? İnşaat çalışması sırasında bir takım sıkıntılar çıkabilir ama yeterli kaynak aktarılmadığından dolayı hızlı tren Bursa'ya verilen tarihte gelemedi. Şimdi de 2020'de hızlı tren şehre gelecek diyorlar. Ben bu tarihe inanmak istiyorum. Ödenek olmadığı için inşaatın durduğu ifade ediliyordu, neyse ki bakan böyle bir şeyin olmadığını, inşaatın sürdüğünü ve iki yıl sonra deneme seferlerine başlanacağını duyurdu. Şu bir gerçek ki, her şey hükümetin elinden... Yeterli kaynak ayırırsa, bu iş biter. Bursa trene kavuşur, şehrimize treni kim getirecekse alkışlayacağım, dua edeceğim, teşekkür edeceğim" dedi.
RAYLARIN HİKAYESİ
Milli mücadele döneminde işgal altında bulunan bölgelerdeki demir yolları emperyalist devletlerin kontrolünde olduğu için Yunan işgali altında bulunan Bursa'da, Bursa-Mudanya demir yolu ve rıhtımı da yabancıların denetimindeydi.
Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında hattın işletimiyle ilgili ilk düzenleme Temmuz 1923'te yapıldı. TBMM hükümeti adına Nafia Vekili ile Mösyö Lahrer arasında bir anlaşma imzalandı.
Burada tarifeler ve şirketin gelirleriyle ilgili düzenleme yapılmış ve çalışanların Türk olması hükmü konulmuştu.
1931 yılına kadar millileştirilemeyen hat, 1 Haziran 1931'de 1815 numaralı kanunla ve peşin para ile devletçe satın alındı. 10 Temmuz 1953'te ise çok yavaş çalıştığı ve artık kar etmediği gerekçesiyle Mudanya-Bursa demir yolu kapatıldı ve rayları söküldü.
En Çok Okunan Haberler
İçişleri Bakanı Yerlikaya açıkladı! Bursa dahil 77 ilde büyük operasyon
Bayraktar TB3 SİHA, yerli motor ile rekor irtifaya çıktı
Niğde - Ankara Otoyolu'nda korkunç kaza: 2 ölü, 40 yaralı
Enerji alanında düzenlemeler içeren kanun teklifi TBMM'de kabul edildi
Motosiklet fabrikasında büyük yangın!
Bursa için namaz vakitleri | 3 Mayıs 2024 Cuma| Bursa'da bugün akşam ezanı saat kaçta okunacak?
2024 dini günler: Kurban Bayramı ne zaman?
Arkadaşınız bile olsa güvenmeyin! Bahanesine inandı, hapse girdi
Bursa'da o firma iflas etti, alacaklılar kapıya dayandı!
Heimlich manevrası ile yeğenini kurtardı
Güneş, rüzgar ve hidroelektrik gücünün yükselişi ve enerji dönüşümü
Müge Anlı ile Tatlı Sert: İki komşu sır gibi kayboldu! Detaylar ortaya çıktı