Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

Bursa için namaz vakitleri | 12 Temmuz 2024 Cuma |  Bursa'da bugün öğle, ikindi, akşam ve yatsı ezanı saat kaçta okunacak?

Bursa için namaz vakitleri | 12 Temmuz 2024 Cuma |  Bursa'da bugün öğle, ikindi, akşam ve yatsı ezanı saat kaçta okunacak? vatandaşlar tarafından merak edilerek araştırılıyor. Diyanet İşleri Başkanlığı da, Bursa için namaz vakitlerini duyurdu. Peki, Bursa için namaz vakitleri | 12 Temmuz 2024 Cuma |  Bursa'da bugün öğle, ikindi, akşam ve yatsı ezanı saat kaçta okunacak? İşte detaylar...

Haber Giriş Tarihi: 12.07.2024 06:57
Haber Güncellenme Tarihi: 12.07.2024 06:57
Kaynak: Haber Merkezi
Bursa için namaz vakitleri | 12 Temmuz 2024 Cuma |  Bursa'da bugün öğle, ikindi, akşam ve yatsı ezanı saat kaçta okunacak?

Bursa için namaz vakitleri | 12 Temmuz 2024 Cuma | Bursa'da bugün öğle, ikindi, akşam ve yatsı ezanı saat kaçta okunacak? vatandaşlar tarafından merak edilen bir konu. Camiye yetişmek isteyen vatandaşlar, herhangi bir aksaklık ile karşılaşmamak için araştırma yapmaya başladı. Diyanet İşleri Başkanlığı da,  Bursa için namaz vakitlerini yayınladı. Peki Bursa'da bugün, akşam ezanı saat kaçta okunacak? İkindi namazının vakti ne zaman başlar ve ne zaman sona erer? İşte detaylar...

BURSA NAMAZ VAKİTLERİ 

12 TEMMUZ CUMA 2024  BURSA NAMAZ VAKİTLERİ ŞU ŞEKİLDE:

İmsak: 03:46

Güneş: 05:38

Öğle: 13:14

İkindi: 17:11

Akşam: 20:41

Yatsı: 22:25

İMSAK VAKTİ

Namaz ve oruç gibi ibadetler, belirli vakitlerde edâ edilmek üzere farz kılınmıştır. Bu vakitlerin başlama ve son bulma sınırları, Kur´an-ı Kerim´in ilgili ayet-i kerimeleri ile Hz. Peygamber (s.a.v)´in kavli, fiili ve takriri sünnetlerinde yer alan ölçüler ve astronomi alanındaki bilimsel verilere göre, İslam müctehit ve fakihleri tarafından tespit edilmiştir. Namaz ve oruç vakitlerinin belirlenmesinde, dünyanın günlük hareketine bağlı olarak meydana gelen, güneşin doğuşu, batışı, zevâl, fecrin doğuşu, şafağın kaybolması gibi özel durumlar esas alınmıştır. Güneşin doğuşu ve batışı gibi kişiden kişiye değişiklik arz etmeyen alametlerle ilgili herhangi bir ihtilaf söz konusu değildir. Ancak, fecrin doğuşu, şafağın kaybolması gibi alametlerin tespiti, farklı değerlendirmelere açık olduğundan mezhepler arasında da bazı farklı içtihatlar bulunmaktadır.

Orucun başlangıcı ve sabah namazının ilk vakti olan imsak, Bakara Sûresi 187. ayette geçen “Şafağın aydınlığı (beyaz iplik) gecenin karanlığından (siyah iplik) ayırt edilinceye (tan yeri ağarıncaya) kadar yiyin, için. Sonra da akşama kadar orucu tam tutun!” ifadesine göre tespit edilmektedir. Hz. Peygamber (s.a.s) ayette geçen beyaz ve siyah iplik ifadelerinin mecazî olduğunu ve beyaz iplikle şafağın aydınlığı siyah iplikle de gecenin karanlığının kastedildiğini beyan etmiştir. Alimlerimizin büyük çoğunluğu,  Bakara 2/187. ayette fecrin doğuşunun ipe benzetilmiş olmasından hareketle imsakın fecr-i sâdığın ilk doğuş anında başladığını kabul etmişlerdir.

Fecr-i sâdığın doğuşu orucun başlangıç vakti olmasının yanında sabah namazının da ilk vakti olduğundan, imsak vaktinin belirlenmesinde, Hz. Peygamber (s.a.s)’in sabah namazını kıldığı vakti ifade eden rivayetler de son derece önemlidir. Pek çok rivayette O’nun sabah namazını, “gecenin sonundaki karanlık” olarak tarif edilen gales vaktinde kıldığı ifade edilmektedir. Yine sabah namazını kıldırdıktan sonra, mescidden ayrılan sahabenin birbirini tanımadıkları veya ancak tekrar tekrar baktıktan sonra tanıyabildikleri ifade eden çok sayıda rivayet vardır. Hz. Peygamber (s.a.s)’in sabah namazını, sahuru bitirip elli ayet okuyacak kadar bir süre geçtikten sonra kıldığı ve sabah namazında kıraatı uzun tuttuğu da düşünüldüğünde, imsak vakti için fecr-i sâdığın ilk doğuş anının esas alınmasını zorunlu kılmaktadır.

ABDEST NASIL ALINIR?

Abdest, “belli organları usulüne uygun olarak su ile yıkamak ve bazılarını da ıslak el ile mesh etmek” şeklinde tarif edilir (Merğinani, el-Hidaye, I, 12).

Abdestle ilgili olarak Kur’an-ı Kerim’de, “Ey iman edenler! Namaza kalktığınızda yüzlerinizi, dirseklere kadar kollarınızı yıkayın, başınızı meshedin ve topuklara kadar ayaklarınızı yıkayın. Eğer su bulamazsanız temiz toprakla teyemmüm edin” (Maide, 5/6) buyrulur. Hz. Peygamber (s.a.s.) de hem abdestin nasıl alınacağını müslümanlara fiili olarak göstermiş (Merğinani, el-Hidaye, I, 13) hem de abdestsiz olarak kılınacak hiçbir namazın Allah katında kabul olunmayacağını belirtmiştir (Buhari, Vudu 2; İbn Mace, Taharet, 47).

Abdestin bu ayette ifadesini bulan dört farzında sünni fıkıh mezhepleri ittifak etmişlerdir. Ancak Hanefi mezhebinin dışında kalan diğer üç sünni mezhebin bunlara bazı şartlar ilave ettiği görülür. Mesela abdeste niyet etmek bu üç mezhebe göre, abdeste başlarken besmele çekmek Hanbeliler’e göre, dört farzın ayette sayılan sıraya uygun yapılması (tertip) Şafii ve Hanbeliler’e göre, bu işlemlerin ara verilmeden yapılması (muvalat) Maliki ve Hanbeliler’e göre, farzdır.

Dört mezhebin farz saydığı hususları da içerecek şekilde sünnet ve adabına (Buhari, Vudu, 8; Ebu Davud, Taharet, 65) riayet edilerek, abdest şöyle alınır:

 Niyet ve besmele ile abdeste başlanıp önce eller bileklere kadar ve parmak araları da ovuşturularak üç defa yıkanır. Varsa deri üzerindeki hamur, boya, sakız gibi maddeler temizlenir. Parmaktaki yüzük oynatılır. Misvak veya diş fırçası ile, bunlar yoksa sağ elin parmaklarıyla dişler temizlenir. Sağ el ile üç defa ağza, üç defa da burna su verilir. Üç kere yüz yıkanır. Sonra dirsekle birlikte sağ kol üç defa, sonra aynı şekilde sol kol üç defa yıkanır. Sağ el ıslatılarak avuç ve parmakların içiyle başın üstü bir defa mesh edilir. Bu şekilde başın dörtte birini mesh etmek yeterli ise de iki elle başın tamamının mesh edilmesi Maliki mezhebine göre farz (İbn Cüzey, el-Kavaninü’l-fıkhıyye, s. 23), diğer mezheplere göre sünnettir. Eller yine ıslatılarak başparmakla kulağın dışı, şahadet parmağı veya serçe parmakla içi mesh edildikten sonra her iki elin arkasıyla boyun mesh edilir. Önce sağ, sonra sol ayak, parmak uçlarından başlanarak topuk ve aşık kemikleri de dahil olmak üzere yıkanır. Parmak aralarının yıkanmasına özen gösterilir (Kasani, Bedaiu’s-Sanai, 1, 65-75).

Kaynak: Haber Merkezi

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar (0)
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.