Hava Durumu

Kamuoyuna 'Kanal Bursa' önerisi sunuyorum!

Yazının Giriş Tarihi: 18.02.2020 07:30
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.02.2020 07:30

Türkiye, Kanal İstanbul'u tartışa dursun...

Ben, yerel bazda mega bir proje ortaya atıyorum:

KANAL BURSA!

***

'Nasıl ve nerede olacak?' kısmına gelirsek...

Yüzölçümü 136 kilometrekare olan Uluabat Gölü'nden yeterince faydalanamadığımız gerçek.

Sadece Gölyazı'yla sınırlı kalmış, ufak çaplı turizm faaliyetleri var.

Ayrıca taşımacılık konusunda da şehre destek vermiyor.

Anlayacağınız...

Bu önemli potansiyel, öylece duran büyük bir su birikintisi konumunda.

***

Uluabat Gölü ile denizi buluşturan bir Çapraz Çayı'mız var.

Gölün batısından başlayan bu akarsuyun, bir kolu Karacabey Ekinli Mahallesi kıyılarında Marmara Denizi'yle buluşuyor.

Çapraz Çayı'nın Uluabat'tan, denizle buluşma noktasına uzaklığı 30 kilometre civarındadır.

Genişliği ise bazı bölgelerde 200 metrenin üzerine çıkıyor.

Önemli bir ayrıntı da;

Çapraz Çayı'nın, Karacabey'in Esentepe Mahallesi'nde otobanla buluşuyor olması.

Çayın, Uluabat'tan denize kadar olan kısmı, gemilerin geçiş güzergahı halini alsa, dünyada konuşulan bir kanal konumuna gelebilir.

***

'Peki bu projenin ne faydası olacak' diyenlere bazı artılarını maddeler halinde sıralayalım:

  • Kuzey Marmara ve Karadeniz'den gelecek gemiler, Kanal Bursa'dan geçerek, daha sonra kara yoluyla İç Ege'ye kolayca bağlanacak.
  • Kanalla birlikte kara yollarının yükü azalacak.
  • Kanal, İstanbul'la aramızda alternatif bir deniz yolu gelişmesini sağlayacak.
  • Kanal boyunca yeni yapılaşma bölgeleri, sosyal donatı alanları oluşacak. Böylece şehir merkezinin yükü azaltılacak.  
  • Uluabat Gölü hem ticarete hem de turizme kazandırılacak.
  • Gölde yapılacak yat limanlarıyla, bölgeye alternatif bir iş kolu sağlanacak.
  • Kanal, Uluabat Gölü'ne olan ilgiyi arttıracak, Marmara'nın göbeğinde yeni bir turizm merkezi kurulacak.
  • Bursa'nın yeni üretim üssü olacak Badırga'da yapımı devam eden TEKNOSAB'ın kısa bir bağlantı yoluyla denize kolayca ulaşması sağlanacak.

Ayrıca,

Kanal bir sınır olarak belirlenerek, şehrin daha fazla batıya doğru büyümesinin önüne bu sayede geçilebilir.

Kanalın batısı sadece tarıma ayrılarak, Bursa'nın en verimli arazilerinin yer aldığı bu bölge, yapılaşma ve sanayinin olumsuz etkilerinden kurtarılabilir.

***

Diğer taraftan bu proje, farklı bölgeler için de rol model olma özelliği taşıyacaktır.

Akarsularından yeteri kadar taşıma alanında faydalanamayan Türkiye, bu sayede nehir taşımacılığına ciddi bir giriş yapabilir.

Son rakamlara göre, Avrupa'da nehir yolları 40 bin kilometreyi buluyor.

Yine Avrupa'da 21 ülke taşımacılıkta nehirlerden faydalanırken, 13 ülke ise bu yollarla birbirine bağlanıyor.

Fransa'da 8 bin 500 kilometre, Almanya'da 7 bin 500, Hollanda'da ise 6 bin kilometre suyolu ağı bulunurken, bu rakam Türkiye'de sadece bin 200 kilometre!

***

Nehir taşımacılığı, hem çevreci, hem de güvenlidir. Ayrıca trafik sıkışıklığına da çözüm üretir.

Lojistik maliyetleri de aşağıya çeker.

Hesaplamalara göre;

100 tonluk yükün 1 kilometre taşınması; karayoluyla 2,81 dolar, demiryoluyla ise 0,65 dolar tutuyor.

Fakat nehir yoluyla aynı ağırlıktaki yükünüzü sadece 0,20 dolara taşıyabilirsiniz.

***

Ayrıca...

Kanal Bursa projesini, Kanal İstanbul'la karşılaştırmak gerekirse;

Kanal İstanbul'un uzunluğu 45 kilometre, genişliği ise 100 metre olarak hesaplandı.

Çapraz Çayı'nda ise bazı yerlerde genişlik 200 metreyi geçiyor.

Ayrıca...

Göle kadar 30 kilometre civarında doğal bir suyolundan bahsediyorum.

Yani...

Kanal İstanbul gibi sıfırdan bir hafriyat çalışması yapılmayacak ve yüklü bir kamulaştırma masrafı da çıkmayacaktır.

***

Projenin ekolojik sisteme ne gibi zararları olur kısmına gelirsek...

Bu bölgedeki tarım arazileri zaten, sanayi ve yapılaşmanın tehdidi altında.

Şehir bu hızla batıya doğru büyürse, ortada ekilip biçilecek pek bir arazi kalmayacak.

Yani...

Burada mevcut durumda yaşanan kontrolsüz büyüme aslında doğaya zarar veriyor.

Oysa ki;

Proje sayesinde sürekli denetim altında tutulacak bu bölgede, büyüme de kontrollü bir şekilde gerçekleştirilebilir, kanalın batı kısmından ileriye yapılaşma ve sanayileşme durdurulabilir.

***

Kabul etmek gerekirse,

Bursa'nın merkezdeki sıkışıklıktan kurtulmak, turizmdeki potansiyellerini canlandırmak ve sanayide küresel dev firmaları çekmek için mega projelere ihtiyacı var.

Kanal Bursa bu bakımdan;

Hem Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın 'uydukentler' fikrine,

Hem yeni üretim üssümüz olacak TEKNOSAB ve bölgemizdeki sanayi kuruluşlarının lojistik ihtiyacına,

Hem de Uluabat Gölü gibi bir değerin turizme kazandırılmasına destek veriyor.

Tüm bunları düşündüğümüzde;

En azından masaya yatırılıp, üzerinde birkaç kelime konuşulmaya değer bir proje olduğunu düşünüyorum...

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.