Hava Durumu

Kitaplar

Yazının Giriş Tarihi: 19.04.2020 06:30
Yazının Güncellenme Tarihi: 19.04.2020 06:30

Kitap, çocukların bilişsel, duygusal, psiko-motor gelişimlerini destekleyen, dil, sosyal ve ahlaki gelişimlerine de doğrudan etki eden önemli bir araçtır.

Çocukluğun ilk yıllarında kitapla tanışma, onun gelecekteki tüm yıllarını etkiler.Erken dönemde okuma alışkanlığı kazanan çocukların kelime hazinesi ve düşünme yeteneği artmakta buna bağlı olarak yaratıcı zekâ, dinleme ve konuşma yeteneği gelişmektedir. Aynı zamanda  kitaplar aracılığıyla çocuklar doğaya, insanlara, doğada gördüğü diğer canlılara ve olaylara karşı da hassasiyet geliştirmektedirler. Okumanın alışkanlık hâline gelmesinde rol oynayan birçok etken bulunmaktadır. Bunlar arasında en başta çocuğun ailesi, sonra da içinde yaşadığı toplum, okulu ve öğretmeni bulunmaktadır.

Ebeveynin rol model olması, belli zamanlarda evde kitap okuması; evde bir kitaplık oluşturması ve çocuğuna oyuncağın yanı sıra kitap alması çocukta kitap sevgisi oluşturabilir. Uygun bir zamanda çocuk kütüphaneye götürülüp, gezdirilebilir, üye olması sağlanabilir.  Aynı zamanda dergi, gazete ve diğer yayınlar takip edilmelidir. Bir çocuk dergisine abone olunarak, çocuğun süreli yayınları takip etmesini öğrenmesi sağlanabilir.

0-3 yaş arasındaki çocuklara resimli kitap okuma deneyiminin yaşatılması çocukların dil gelişimlerini hızlandırmaktadır.

18 aylıkken çocuklar sayfaları çevirmeye, resimlere bakmaya ve kendine göre onu seslendirerek ifade etmeye başlar. Bu dönemde, çocuklara gösterilecek kitapların resimleri net hatlı, parlak renkli olması ve çocuğun yakın çevresini ilgilendiren resimlere yer verilmesi önemlidir.

2 yaş civarında çocuklar, "iyi" ve "kötü" davranışlar konusuyla yakından ilgilidir.Bu nedenle kitap okurken ses tonunun gerektiği yerlerde alçaltılıp, yükseltilmesi ilgisini çekecek, hem de eğlenmesini sağlayacaktır.

4-5 yaş  olan çocuklara tekerlemeler, resimli kitaplar, basit peri masalları okunabilir. Bu dönem çocuğu gerçekçidir. Hayal dünyası bile yakın çevresiyle sınırlıdır.Masalların da çok basit olması, günlük yaşantıdan alınması gerekir. Karakterler yakın çevreden olmalıdır.

Çocuklar kitabın eğlence ve bilgi kaynağı olduğunu bu yaşlarda öğrenirse bu sevgi ileride de devam eder. Kitap okumayı sevmiyor benim çocuğum diyerek bu durumu kabul etmemeliyiz. Rutin oluşturmalıyız.Her gün çocuğun sakin olduğu vakitlerde özellikle uyku öncesi mutlaka kitap okunmalıdır.Bunun yanında çocuklarının okunacak kitabı seçmelerine ve fiziksel olarak tutmalarına izin vermeli, iyi resmedilmiş, yazısı fazla olmayan, ayrıntılı resimlere yer verilen kitapların seçilmesi konusunda onlara rehberlik etmeliyiz.

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.