Ergenlikte okul başarısı düşer

Meltem Sungurlu 21 Şubat 2021 Pazar, 07:30

Ergenlik en basit tanımıyla çocukluktan genç yetişkinliğe geçiş dönemidir. Dönem değişikliği fiziksel, bilişsel, duyusal, sosyal gelişim alanlarında belirginleşir. Ergen birey yaşamını yeniden düzenlemeye çalışır. Bu süreçte daha önceden ilgi duyduğu alanlar değişir.Çocukluk döneminde çok sevdiği yiyecekler çok beğendiği meslekler, uyguladığı spor faaliyetleri, müzik tercihleri değişecektir. Ergen birey birden anne ve babasından uzaklaşabilir.Bu dönemde arkadaş çevresiyle iletişim kurmak daha çekici gelebilir.Bir gün neşeli,bir gün kaygılı,bir gün öfkeli,bir gün umutlu olabilir.Kendisinin dahi anlayamadığı duygu değişiklikleri aileyle aralarında anlaşmazlığa sebebiyet verebilir.

Çocukluk döneminde okul hayatında başarılı olan birey birdenbire derslere karşı ilgisiz kalabilir. Öğretmen dersi anlatırken ergen başka dünyalara dalabilir.Ders esnasında önündeki kağıtları karalayabilir. Etrafını inceleyebilir. Arkadaşına laf atabilir. Önceden çok sevdiği matematik dersi ilgisinin azalması sebebiyle sevimsiz olabilir. Bu derste başarısız olabilir. Bu demek değildir ki çocuğun gerçek yeteneği yok. Dönemdeki duygu değişikliği sebebiyle ergen kısa süreli bir kopuş yaşayabilir. Önemli olan ailenin kalıcı olacak kaygısıyla durumu sorun olarak görmemesidir.Çok iyi bilinmelidir ki aile içi iletişim ne kadar güçlü olursa ergen o doğrultuda duygularını anlamlandırıp şekillendirecek ve olumlu tutumlar geliştirecektir.

Ergenlerimize nasıl davranalım?

*Aile ders çalış baskısı yapmadan kısa kısa motivasyon içerikli hatırlatmalar yapmalıdır.

*Katı, sert bir tutum izlemeden sabırlı, sevgi dolu ve hoşgörülü olunmalıdır.

*Sen böylesin, şöylesin demeden duygularını fark etmesi sağlanmalıdır. Örneğin sesin çok yüksek oğlum, kızım öfkeli olabilir misin ya da kaygılı?'

*Okulu ve öğretmenleriyle ilişkili olunmalıdır.

*Arkadaş çevresi hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.

*Fikirlerini alarak katı olmayan sınırlar ve kurallar koyulmalıdır.

*Ailenin sohbet ettiği fikir alışverişi yaptığı teknolojiden uzak aile toplantısı (en az haftada bir kez) yapılmalıdır.

*Her gün tüm aile üyelerinin dahil olduğu (teknolojisiz) çalışma saatleri yapılmalıdır. Ailenin kendi çalışmalarını yaptığı ya da okuma yaptığı çalışma saatleri kısa süreli dahi olsa ergen çalışma sorumluluğunun farkına varacaktır.

Doğru iletişim geçiş dönemindeki sorunların da geçici olmasını sağlayacaktır!