Hava Durumu
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.

Keşfetmek öğrenmenin şartıdır

Haber Giriş Tarihi: Yazının Giriş Tarihi: 27.05.2022 06:30

Haber Güncellenme Tarihi: Yazının Güncellenme Tarihi: 26.05.2022 02:37

‘’Var olduğu halde varlığı daha önceleri bilinmeyen bir şeyi bulmak.’’

 Sözlük anlamını yazdığım kelimenin ne olduğunu yazı boyunca birlikte bulalım istiyorum.

Çocukların öğrenirken öğrenme işini ezbere dayandırmaması zihin süzgeçlerinden geçirerek bilgiyi kullanır hale getirmelerini istiyoruz. Ne de çok şey istiyoruz ama. Tepsinin içinde malzemeleri verip karşılığında yemek bekliyoruz.

‘’Bak, bu domates, bu biber. Öğrendin artık hadi bize menemen yap.’’

İstediğimiz şey en basit haliyle malzemeleri verip yemek beklemek. Kaçımız elimize aldığımız ilk malzemeyle bunu yapabiliriz?

Öğrenmek dediğimiz iş bilgiyi verip hadi bu bilgiyle her soruyu çöz ama yetmez hayatında da kullanacaksın demek değildir. Elimizde tuttuğumuz elmas dahi olsa ne işe yaradığını bilmiyorsak taş parçasından farksızdır. Çocukların öğrenmesi için; önce malzemenin ne olduğunu tanımaları ardından malzemenin ne işe yaradığını bulmaları gerekir. Özellikle belirtiyorum ‘’bulmaları gerekir’’. Sözlük anlamına geri gelelim o halde, yani çocukların malzemeleri nasıl kullanacaklarını keşfetmeleri gerekir. Bizim bilgiyi vermemiz, yollarına tuttuğumuz ışıkla bilgiyi kullanmalarını keşfetmelerini sağlamamız gerekir. Pekâlâ, bu nasıl mümkün olacak?

Yaş grubu itibari ile yirmi beşin üzerinde olan her birimizin almış olduğu eğitim geleneksellikten geçiyor. Bilgiyi ver, yazmalarını bekle, sınavını yap, sonucuna göre değerlendir. Bilgiye ulaşmak için çabalamak, ulaşılan bilgiyi kullanmak gibi basamaklardan bihaber…

Çocukların bilgiyi keşfetmelerini ve kullanmalarını istiyoruz. Bu isteğimizi karşılayacak olan yöntem eğitimde yaratıcı drama yöntemidir. Az sonra öğreteceği duruma çocuğu hazırlar, sürecin içerisinde kendi çabasıyla, keşfederek öğrenmesini sağlar. Sürecin sonunda ise yine çocuğu aktif olduğu bir şekilde öğrenilen bilginin değerlendirilmesini sağlar. Çocuğun öğrenme süreci içerisinde aktif olarak rol aldığı ve öğrendiği bilgileri uygulama imkânı bulduğu bu yöntem öğrenmenin kalıcı ve işlevsel olmasını sağlar. Kendi projemde işlediğim, Türkçe kazanımı olarak da ilkokul düzeyinde çocuklara vermemiz gereken ‘’İkna edici konuşmalar yapar.’’ kazanımını kısaca örnek bir ders planı ile göstermek istiyorum.

Dersimizin kazanımı: ‘’İkna edici konuşmalar yapar.’’  Derişimizin yöntemi: ‘’Yaratıcı drama’’ dersimize kazanıma uygun hazırlık ile başlıyoruz;

Hazırlık aşamasında ben, ‘’Banka kim oturdu?’’ oyununu kullandım. Oyun şu şekilde; banka bir öğrenci oturuyor, rastgele bir öğrenci herhangi bir durumu (yaşlıyım, bacağım kırık…)  bahane edip canlandırarak oturan kişiyi banktan kaldırmaya çalışıyor.

Canlandırma aşamasında, öğlencileri ikişerli gruplama yaptım. A grubuna; „‟Bankada sıra bekleyen müşterisiniz. İşinizi halledip biran evvel bankadan çıkmak istiyorsunuz çünkü katılmanız gereken bir davet var ve sıranızın gelmesine az kaldı.‟

B grubuna; ‟ Bankaya yeni gelmiş bir müşterisiniz, sıranızın gelmesine çok var ancak hastane randevunuza yetişmek zorundasınız, bunun için biran evvel işinizi halletmeniz gerekiyor. Sırası gelmek üzere olan müşteriden sırasını istiyorsunuz.‟ yönergelerini vererek birbirlerini ikna etmelerini sağladım. Bu kazanım için ikna etmek kadar ikna olmakta önemlidir. Belirtmeliyim.

Değerlendirme aşamasında ise; ikna etmenin önemini münazara şeklinde öğrencilerin aralarında tartışmalarını sağladım.

Bu yöntemle ulaşmak istediğim kazanımı dersin başından en sonuna kadar uygulama ile öğretmiş oldum. İkna edici konuşmanın nasıl yapılacağını gösterip örnekler izleterek dersi bitirebilirdim ama ne kazandırmış olacaktım?

Çocukların kişisel özelliklerini geliştirip iletişim becerilerini arttırırken öğrenmesi gerekeni de öğreten bu yöntemi tüm çocukların deneyimlemesi dileğimle.

Ödev no: 2

01.07.2022 07:30
Taptaze ödevlerle herkese merhaba. Geçen hafta sorumluluk kazanma ve yeni oyunlar geliştirme üzerinde durmuş bu yazın ödevlerini çocuklara değil siz değerli velilerimize vermeye başlamıştık. Bu hafta ödevlerimize kitap okuma ve kitap okuma alışkanlığı ile devam ediyoruz. Evet, bu hafta kitap okuma

Ödev no:1

24.06.2022 06:30
Yaz tatilin ilk haftasından herkese güneşli bir merhaba. Geride bıraktığımız bir senenin yorgunluğunu atıp emeklerimizin karşılığını bulup kattettiğimiz yola bakarak tatilin tadını çıkarma vakti. Hazır çocuklar tatilin tadını çıkarıyorken ben görevlerini yazayım. Yanlış anlamayın bu görevler çocukla

En büyük ailem

17.06.2022 07:30
En güzel dört yılıma, Bugün bu köşeyi siz değerli okurların müsaadesiyle yirmi kişilik kocaman aileme ayırmak istiyorum. Sanıyorum ki bir sınıf öğretmeninin en zor günü dördüncü sınıfın karne günü. En azından benim için kesinlikle öyle oluyor. Kendi ailenizden daha çok gördüğünüz, kendi ailelerin

Seviyorsam ait hissederim

10.06.2022 06:30
Geçen hafta çocukların ait hissettikleri ortama olan sevgi bağı hakkında konuşmuştuk. Bulunulan ortamın sevilmesi için önceliğin bulunulan ortama ait hissetmek olduğu sonucuna ulaşmıştık.Bu hafta ise aidiyet duygusunu kazanmanın öncülü olarak sevginin mutlak varlığı hakkında bir sonuca varmak niyeti

Ait hissediyorsam severim

03.06.2022 06:30
Geçtiğimiz günlerde sınıfımla birlikte geziye gitmemiz ile farkına vardığım bir durumu konuşmak istiyorum bu hafta sizlerle. Yaptığımız etkinlikte, çocuklar iki gruba ayrılıyor ve önlerindeki parkuru en kısa sürede tamamlamak için yarışıyorlar. Parkurlar spor etkinliklerine (tırmanma, zıplama, deng

Eleştiren ve eleştirilen çocuklar istiyoruz

21.05.2022 07:30
Bir önce ki hafta eğitimde yaratıcı dramaya kısaca değinmiş, bu hafta ise ‘’Neden yaratıcı drama?’’ sorusuna yanıt arayacağımdan bahsetmiştim. Yaratıcı drama ne işimize yarayacak? Bu soru için birçok cevap yazmak mümkün ancak benim için önemli konulara sırası ile değineceğim. Bunlardan bir tanesi;

Çocuklarda etkili konuşma

13.05.2022 06:30
İnsan olmanın en temel ihtiyacı nedir? Yazının devamına geçmeden önce burada durup bir dakika düşünmenizi rica ediyorum.  Yaşamak için gerekli olanları (besin, barınma vs.) bir kenara ayırdıktan sonra en temel ihtiyacımız; kendimizi ifade etmek, diğer insanlarca anlaşılmayı beklemek ve dönüt

Uçmadan önce gökyüzünü bilmeli

06.05.2022 07:30
Hayatımızın büyük bir bölümünü kaplayan kimi zaman bakıp geçtiğimiz kimi zaman önemli olduğunu fark edip durup üzerinde iki dakika konuştuğumuz ‘’toplum çok bozuldu’’ deyip son noktayı koyarak bilirkişi kanısını bıraktığımız toplumsal olaylar ve bu olayların yarattığı toplumsal değişim… Çocukları

Kumdaki ayaklara

29.04.2022 06:30
Geçtiğimiz hafta, milli kültüre milli bayramların etkileri üzerinde durmuştuk. Bu hafta ise geçtiğimiz haftayı destekler nitelikte, milli kültür ögelerine şöyle bir bakıp çıkacağız.                 İlk soluklanacağımız durak

Adıyla değil, tadıyla bayram

22.04.2022 07:30
 Yarının anlam ve önemine ithafen konumuz;  ‘’çocuk ve kültür’’ olmalı diye düşündüm. Kültür dediğimiz kavram çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı için milli kültürü konu edindim. Milli kültür; bir ulusun kimliğini, karakteristik özelliklerini ve tarihini yansıtan değerlerdir. Günümüzde bü

Sözüm meclisten içeri

15.04.2022 06:30
Değerli Veliler ve Sevgili Babalar, bu hafta iğnenin ucunu size dokundurmak niyetindeyim. Ebeveynlikte babanın rolü ve veli olarak babanın sorumluluğu nedir? Çocuğun hayatında nerededir? Çocuklar doğduklarında doğaları gereği annelerine daha yakın oldukları bir gerçektir. Ancak bu durum babalara pe

Küçük adımlar büyük hazine

08.04.2022 06:30
Bu hafta okuma anlama sürecinde dil gelişimi ve kelime hazinesi konusuna değinmek istiyorum. Eminim benimle birlikte birçok meslektaşımında mustarip olduğu konulardan biri çocuklarda sınırlı kelime bilgisi ile hayatlarına devam etmeleridir. Dertlerini anlatmak için belirli düzeyde kelimenin üzerine

Küçük adımlarla okuduğunu anlama

01.04.2022 06:30
Geçen hafta kitap okuma alışkanlığının ilk basamağı olan istikrarlı devam etmekten ve ailenin bu duruma katkılarından bahsetmiştik. Kitap okuma alışkanlığı kazandırmada çeşitli yollardan bahsetmeye devam edeceğiz ancak; okuduğunu anlama sürecinin temeli yine düzenli okumaya dayandığı için bu hafta a

Alışkanlık için önce istikrar

25.03.2022 08:20
Dünyayı gezmenin en ucuz yolunu tanımaya hazır mısınız? Bu yol ile gidemeyeceğiniz geçmiş, gelmeden göremeyeceğiniz gelecek, dünyanın bir ucu, öbür ucu, hatta hatırımıza gelmeyen köşeleri görmenin yolunu öğrenmeye… Bu yolları görmek mümkün; hiç eskimeyen ve eskimeyecek bir klişeyle. Tabii ki kitap

İyiliğimi istemeden önce beni dinle

19.03.2022 07:30
Bu yazıda sizlere matematik ve çocuk ilişkisini yazmayı amaçlıyordum. Ancak sınıfta bir çember oluşturup ‘’Matematiği neden sevmeyiz?’’ sorusunu on yaşında olan öğrencilerime yönelttiğimde. Öğrencilerim beni daha önemli bir konu ile yüzleştirdi; ‘’Yapmak zorunda olmak.’’ Öğrencilerimle neler kon

Evinizde bir mucit olabilir

11.03.2022 07:30
Bu hafta size ucu bucağı olmayan bir sonsuzluktan bahsetmek istiyorum. Öyle büyük bir konu ki bu, başladığı noktayı da bittiği noktayı da görmemiz imkânsız hele ki biz yetişkinler için. Bizim gözlerimizin şapka gördüğü çizimi, fil yutmuş boğa yılanı gören gözlerden bahsediyorum. Sizleri yeterince

Başrolü sahibine teslim etmek

04.03.2022 07:30
‘Çocuk bir birey midir?’günümüzde cevabını bulmakta zorlandığımız sorulardan biri. Soruyu anne, babalarımıza soracak olsak alacağımız muhtemel cevap şu olacaktır:  ‘’Gayet tabii bireydir efendim. Böyle soru mu olur?’’ Sahiden birey mi bizim çocuklar? Peki nedir birey olmak? Birey olmak bi