Hava Durumu

Keşfetmek öğrenmenin şartıdır

Yazının Giriş Tarihi: 27.05.2022 06:30
Yazının Güncellenme Tarihi: 26.05.2022 02:37

‘’Var olduğu halde varlığı daha önceleri bilinmeyen bir şeyi bulmak.’’

 Sözlük anlamını yazdığım kelimenin ne olduğunu yazı boyunca birlikte bulalım istiyorum.

Çocukların öğrenirken öğrenme işini ezbere dayandırmaması zihin süzgeçlerinden geçirerek bilgiyi kullanır hale getirmelerini istiyoruz. Ne de çok şey istiyoruz ama. Tepsinin içinde malzemeleri verip karşılığında yemek bekliyoruz.

‘’Bak, bu domates, bu biber. Öğrendin artık hadi bize menemen yap.’’

İstediğimiz şey en basit haliyle malzemeleri verip yemek beklemek. Kaçımız elimize aldığımız ilk malzemeyle bunu yapabiliriz?

Öğrenmek dediğimiz iş bilgiyi verip hadi bu bilgiyle her soruyu çöz ama yetmez hayatında da kullanacaksın demek değildir. Elimizde tuttuğumuz elmas dahi olsa ne işe yaradığını bilmiyorsak taş parçasından farksızdır. Çocukların öğrenmesi için; önce malzemenin ne olduğunu tanımaları ardından malzemenin ne işe yaradığını bulmaları gerekir. Özellikle belirtiyorum ‘’bulmaları gerekir’’. Sözlük anlamına geri gelelim o halde, yani çocukların malzemeleri nasıl kullanacaklarını keşfetmeleri gerekir. Bizim bilgiyi vermemiz, yollarına tuttuğumuz ışıkla bilgiyi kullanmalarını keşfetmelerini sağlamamız gerekir. Pekâlâ, bu nasıl mümkün olacak?

Yaş grubu itibari ile yirmi beşin üzerinde olan her birimizin almış olduğu eğitim geleneksellikten geçiyor. Bilgiyi ver, yazmalarını bekle, sınavını yap, sonucuna göre değerlendir. Bilgiye ulaşmak için çabalamak, ulaşılan bilgiyi kullanmak gibi basamaklardan bihaber…

Çocukların bilgiyi keşfetmelerini ve kullanmalarını istiyoruz. Bu isteğimizi karşılayacak olan yöntem eğitimde yaratıcı drama yöntemidir. Az sonra öğreteceği duruma çocuğu hazırlar, sürecin içerisinde kendi çabasıyla, keşfederek öğrenmesini sağlar. Sürecin sonunda ise yine çocuğu aktif olduğu bir şekilde öğrenilen bilginin değerlendirilmesini sağlar. Çocuğun öğrenme süreci içerisinde aktif olarak rol aldığı ve öğrendiği bilgileri uygulama imkânı bulduğu bu yöntem öğrenmenin kalıcı ve işlevsel olmasını sağlar. Kendi projemde işlediğim, Türkçe kazanımı olarak da ilkokul düzeyinde çocuklara vermemiz gereken ‘’İkna edici konuşmalar yapar.’’ kazanımını kısaca örnek bir ders planı ile göstermek istiyorum.

Dersimizin kazanımı: ‘’İkna edici konuşmalar yapar.’’  Derişimizin yöntemi: ‘’Yaratıcı drama’’ dersimize kazanıma uygun hazırlık ile başlıyoruz;

Hazırlık aşamasında ben, ‘’Banka kim oturdu?’’ oyununu kullandım. Oyun şu şekilde; banka bir öğrenci oturuyor, rastgele bir öğrenci herhangi bir durumu (yaşlıyım, bacağım kırık…)  bahane edip canlandırarak oturan kişiyi banktan kaldırmaya çalışıyor.

Canlandırma aşamasında, öğlencileri ikişerli gruplama yaptım. A grubuna; „‟Bankada sıra bekleyen müşterisiniz. İşinizi halledip biran evvel bankadan çıkmak istiyorsunuz çünkü katılmanız gereken bir davet var ve sıranızın gelmesine az kaldı.‟

B grubuna; ‟ Bankaya yeni gelmiş bir müşterisiniz, sıranızın gelmesine çok var ancak hastane randevunuza yetişmek zorundasınız, bunun için biran evvel işinizi halletmeniz gerekiyor. Sırası gelmek üzere olan müşteriden sırasını istiyorsunuz.‟ yönergelerini vererek birbirlerini ikna etmelerini sağladım. Bu kazanım için ikna etmek kadar ikna olmakta önemlidir. Belirtmeliyim.

Değerlendirme aşamasında ise; ikna etmenin önemini münazara şeklinde öğrencilerin aralarında tartışmalarını sağladım.

Bu yöntemle ulaşmak istediğim kazanımı dersin başından en sonuna kadar uygulama ile öğretmiş oldum. İkna edici konuşmanın nasıl yapılacağını gösterip örnekler izleterek dersi bitirebilirdim ama ne kazandırmış olacaktım?

Çocukların kişisel özelliklerini geliştirip iletişim becerilerini arttırırken öğrenmesi gerekeni de öğreten bu yöntemi tüm çocukların deneyimlemesi dileğimle.

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.