Hava Durumu
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.

Eleştiren ve eleştirilen çocuklar istiyoruz

Haber Giriş Tarihi: Yazının Giriş Tarihi: 21.05.2022 07:30

Haber Güncellenme Tarihi: Yazının Güncellenme Tarihi: 21.05.2022 12:52

Bir önce ki hafta eğitimde yaratıcı dramaya kısaca değinmiş, bu hafta ise ‘’Neden yaratıcı drama?’’ sorusuna yanıt arayacağımdan bahsetmiştim.

Yaratıcı drama ne işimize yarayacak?

Bu soru için birçok cevap yazmak mümkün ancak benim için önemli konulara sırası ile değineceğim. Bunlardan bir tanesi;

Bireyselleşmiş toplumun yansıması olan çocuklar. ‘’Önce ben’’ diyen çocukların, grup içerisine kaynaşamaması, toplu karar alamaması, birlikte oyun oynama, ortak hareket etme becerisinden yoksun olmaları hem eğitim hayatında hem de günlük hayatında yaşayacağı sıkıntıların temelini atmış oluyor.

Sık sık karşılaştığım durumlardan bir tanesi çocukların birlikte oyun oynayamamaları. Çocuklar birlikte bir oyuna başlanmış olsa da, çok geçmeden oyun,

 ‘’Öğretmenim, ben bunu istiyorum. O istemiyor.’’

‘’Benim dediğim hiç olmuyor’’ yakınmaları ile son buluyor. Çocukların bu denli bireyselleşmesinin birçok sebebi var elbette ama görebildiğim uzman çözüm yaratıcı drama.

Bu drama ne yapacak da çocuklar birlikte hareket etmeyi öğrenecek?

Öncelikle drama bir grup eğitimidir. Grubun içerisinde bireyin kendinden parçalar bulmasıdır. Yapılan etkinlikler kişiye yönelik değil grubun bütününe yapılan etkinliklerdir. Oynanan çoğu oyunda, yapılan canlandırmaların tümünde grubun birlikte hareket etmesi ve karar alması gerekir. Bu durum çocukların birlikte hareket etme becerilerini geliştirmenin yanı sıra birbirlerini dinleme, kararlara saygılı olma, fikrini belirtme, fikrini savunma, grup içerisinde söz sahibi olma gibi hayatı boyunca her zaman ihtiyaç duyacağı becerileri her drama atölyesinde farkına bile varmadan kullanmış ve pekiştirmiş olur.

Hazırlık aşamasında küçük oyunlar ile başlayan süreçte dahi, atölye boyunca verilecek kazanımın dışında, öz beceri olarak bir oyuna dâhil olma ve sürdürme yetilerini kazanır. Canlandırma aşamasında ise, artık grubun bir parçası olması ve alınan kararların sorumluluğunu üstlenmesi gerekir. Çok önemli bir nokta daha, çocuklar her canlandırmayı var olan grubuyla yapmaz. Yeni çocuklar ile grup olur. Bu durum ise yeni durumlara adapte olma ve arkadaşlık kurma becerilerini büyük ölçüde ileriye taşır. Değerlendirme aşamasında gelecek olursak; burada da her çocuk bir başka arkadaşını değerlendirirken; yorum yapma, eleştirme, fikirlerini açıkça belirtme ve en önemlilerden biri eleştirilere açık olma becerilerini geliştirir. Eleştirilme fikri bizim toplumumuz için, ‘’Beni kimse eleştirmez, sen kimsin arkadaş!’’ konumundayken çocuklarda bu davranışın gelişmesi, eleştiriler doğrultusunda kendinde yenilikler meydana getirmesi çok değerli bir özellik halini alır.

 Kendi sınıfım için konuşacak olursam, her öğrencimi farklı teneffüslerde başka arkadaşlarıyla oynarken görebiliyorum. Sen benim tek arkadaşımsın, sadece seninle oynarım düşüncesi hemen hemen hiç birinde yok. Kendi içlerinde farklı gruplar oluşturup ortak hareket ederek oyun oynamayı biliyorlar.

 Bu beceriler çocuklara; oturduğumuz yerde, okulda sıradan dersler esnasında kazandırabileceğimiz türden beceriler değiller. Çocukların belirttiğimiz özelliklere sahip olmasını hepimiz isteriz. Bu nedenle çocuklar yaşları fark etmeksizin yaratıcı drama ile tanışmalı, toplum içerisinde fikir belirterek özgürce yaşamayı öğrenmelidir.

Her çocuğun; kendini özgürce ifade etmesi, durumlar hakkında fikirlerini rahatça belirtmesi, grup etkileşime açık olması, liderlik özellikleri gelişirken lideri de eleştirebilmesi, en önemlisi kişisel çıkarlarını toplum çıkarlarının önünde tutmaması dileğimle…

bursahayat16@gmail.com e-posta adresine yaratıcı drama ile ilgili görüşlerinizi posta atmanızı rica ediyorum. Sizlerden gelecek dönütler doğrultusunda yazıya/duruma yön vermek yaratıcı dramanın da altın kurallarından biridir.

Ödev no: 2

01.07.2022 07:30
Taptaze ödevlerle herkese merhaba. Geçen hafta sorumluluk kazanma ve yeni oyunlar geliştirme üzerinde durmuş bu yazın ödevlerini çocuklara değil siz değerli velilerimize vermeye başlamıştık. Bu hafta ödevlerimize kitap okuma ve kitap okuma alışkanlığı ile devam ediyoruz. Evet, bu hafta kitap okuma

Ödev no:1

24.06.2022 06:30
Yaz tatilin ilk haftasından herkese güneşli bir merhaba. Geride bıraktığımız bir senenin yorgunluğunu atıp emeklerimizin karşılığını bulup kattettiğimiz yola bakarak tatilin tadını çıkarma vakti. Hazır çocuklar tatilin tadını çıkarıyorken ben görevlerini yazayım. Yanlış anlamayın bu görevler çocukla

En büyük ailem

17.06.2022 07:30
En güzel dört yılıma, Bugün bu köşeyi siz değerli okurların müsaadesiyle yirmi kişilik kocaman aileme ayırmak istiyorum. Sanıyorum ki bir sınıf öğretmeninin en zor günü dördüncü sınıfın karne günü. En azından benim için kesinlikle öyle oluyor. Kendi ailenizden daha çok gördüğünüz, kendi ailelerin

Seviyorsam ait hissederim

10.06.2022 06:30
Geçen hafta çocukların ait hissettikleri ortama olan sevgi bağı hakkında konuşmuştuk. Bulunulan ortamın sevilmesi için önceliğin bulunulan ortama ait hissetmek olduğu sonucuna ulaşmıştık.Bu hafta ise aidiyet duygusunu kazanmanın öncülü olarak sevginin mutlak varlığı hakkında bir sonuca varmak niyeti

Ait hissediyorsam severim

03.06.2022 06:30
Geçtiğimiz günlerde sınıfımla birlikte geziye gitmemiz ile farkına vardığım bir durumu konuşmak istiyorum bu hafta sizlerle. Yaptığımız etkinlikte, çocuklar iki gruba ayrılıyor ve önlerindeki parkuru en kısa sürede tamamlamak için yarışıyorlar. Parkurlar spor etkinliklerine (tırmanma, zıplama, deng

Keşfetmek öğrenmenin şartıdır

27.05.2022 06:30
‘’Var olduğu halde varlığı daha önceleri bilinmeyen bir şeyi bulmak.’’  Sözlük anlamını yazdığım kelimenin ne olduğunu yazı boyunca birlikte bulalım istiyorum. Çocukların öğrenirken öğrenme işini ezbere dayandırmaması zihin süzgeçlerinden geçirerek bilgiyi kullanır hale getirmelerini istiyoru

Çocuklarda etkili konuşma

13.05.2022 06:30
İnsan olmanın en temel ihtiyacı nedir? Yazının devamına geçmeden önce burada durup bir dakika düşünmenizi rica ediyorum.  Yaşamak için gerekli olanları (besin, barınma vs.) bir kenara ayırdıktan sonra en temel ihtiyacımız; kendimizi ifade etmek, diğer insanlarca anlaşılmayı beklemek ve dönüt

Uçmadan önce gökyüzünü bilmeli

06.05.2022 07:30
Hayatımızın büyük bir bölümünü kaplayan kimi zaman bakıp geçtiğimiz kimi zaman önemli olduğunu fark edip durup üzerinde iki dakika konuştuğumuz ‘’toplum çok bozuldu’’ deyip son noktayı koyarak bilirkişi kanısını bıraktığımız toplumsal olaylar ve bu olayların yarattığı toplumsal değişim… Çocukları

Kumdaki ayaklara

29.04.2022 06:30
Geçtiğimiz hafta, milli kültüre milli bayramların etkileri üzerinde durmuştuk. Bu hafta ise geçtiğimiz haftayı destekler nitelikte, milli kültür ögelerine şöyle bir bakıp çıkacağız.                 İlk soluklanacağımız durak

Adıyla değil, tadıyla bayram

22.04.2022 07:30
 Yarının anlam ve önemine ithafen konumuz;  ‘’çocuk ve kültür’’ olmalı diye düşündüm. Kültür dediğimiz kavram çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı için milli kültürü konu edindim. Milli kültür; bir ulusun kimliğini, karakteristik özelliklerini ve tarihini yansıtan değerlerdir. Günümüzde bü

Sözüm meclisten içeri

15.04.2022 06:30
Değerli Veliler ve Sevgili Babalar, bu hafta iğnenin ucunu size dokundurmak niyetindeyim. Ebeveynlikte babanın rolü ve veli olarak babanın sorumluluğu nedir? Çocuğun hayatında nerededir? Çocuklar doğduklarında doğaları gereği annelerine daha yakın oldukları bir gerçektir. Ancak bu durum babalara pe

Küçük adımlar büyük hazine

08.04.2022 06:30
Bu hafta okuma anlama sürecinde dil gelişimi ve kelime hazinesi konusuna değinmek istiyorum. Eminim benimle birlikte birçok meslektaşımında mustarip olduğu konulardan biri çocuklarda sınırlı kelime bilgisi ile hayatlarına devam etmeleridir. Dertlerini anlatmak için belirli düzeyde kelimenin üzerine

Küçük adımlarla okuduğunu anlama

01.04.2022 06:30
Geçen hafta kitap okuma alışkanlığının ilk basamağı olan istikrarlı devam etmekten ve ailenin bu duruma katkılarından bahsetmiştik. Kitap okuma alışkanlığı kazandırmada çeşitli yollardan bahsetmeye devam edeceğiz ancak; okuduğunu anlama sürecinin temeli yine düzenli okumaya dayandığı için bu hafta a

Alışkanlık için önce istikrar

25.03.2022 08:20
Dünyayı gezmenin en ucuz yolunu tanımaya hazır mısınız? Bu yol ile gidemeyeceğiniz geçmiş, gelmeden göremeyeceğiniz gelecek, dünyanın bir ucu, öbür ucu, hatta hatırımıza gelmeyen köşeleri görmenin yolunu öğrenmeye… Bu yolları görmek mümkün; hiç eskimeyen ve eskimeyecek bir klişeyle. Tabii ki kitap

İyiliğimi istemeden önce beni dinle

19.03.2022 07:30
Bu yazıda sizlere matematik ve çocuk ilişkisini yazmayı amaçlıyordum. Ancak sınıfta bir çember oluşturup ‘’Matematiği neden sevmeyiz?’’ sorusunu on yaşında olan öğrencilerime yönelttiğimde. Öğrencilerim beni daha önemli bir konu ile yüzleştirdi; ‘’Yapmak zorunda olmak.’’ Öğrencilerimle neler kon

Evinizde bir mucit olabilir

11.03.2022 07:30
Bu hafta size ucu bucağı olmayan bir sonsuzluktan bahsetmek istiyorum. Öyle büyük bir konu ki bu, başladığı noktayı da bittiği noktayı da görmemiz imkânsız hele ki biz yetişkinler için. Bizim gözlerimizin şapka gördüğü çizimi, fil yutmuş boğa yılanı gören gözlerden bahsediyorum. Sizleri yeterince

Başrolü sahibine teslim etmek

04.03.2022 07:30
‘Çocuk bir birey midir?’günümüzde cevabını bulmakta zorlandığımız sorulardan biri. Soruyu anne, babalarımıza soracak olsak alacağımız muhtemel cevap şu olacaktır:  ‘’Gayet tabii bireydir efendim. Böyle soru mu olur?’’ Sahiden birey mi bizim çocuklar? Peki nedir birey olmak? Birey olmak bi