Hava Durumu
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.

Çocuklarda etkili konuşma

Yazının Giriş Tarihi: 13.05.2022 06:30

İnsan olmanın en temel ihtiyacı nedir?

Yazının devamına geçmeden önce burada durup bir dakika düşünmenizi rica ediyorum. 

Yaşamak için gerekli olanları (besin, barınma vs.) bir kenara ayırdıktan sonra en temel ihtiyacımız; kendimizi ifade etmek, diğer insanlarca anlaşılmayı beklemek ve dönüt almaktır. Bu süreç ise iletişimdir. 

Doğduğumuz andan itibaren tüm yaşamımız iletişim ağı ile kuruludur. İletişim hayatımızın merkeziyken altın tepside sunulan bu fırsatı elimizde tutamayıp çöpün içine düşürdüğümüz de çok olmuştur.

Doğru anlaşılmak ve uygun cevaplar almayı beklemek temel isteklerimizden biriyken kendimizi bu konuda geliştirmek temel gayretlerimizden biri değil ne yazık ki. Her birimiz konuşuyor, kendimizi anlatıyoruz elbette ama sözcüklerin kıymetini bilmeden, anlatmamız gereken duruma en uygun kelimeleri seçmeden... Tüm görevi alıcıya yükleyip; ’’ Hadi kardeşim, ben konuştum. Dediğimi sen anlayacaksın.’’ fikriyle. Tam anlaşılmadan, beklenen yanıt da gelmeyince eyvah ki ne eyvah. Görün o zaman kargaşayı!
Peki, ifade yeteneğimizi çocukken geliştirmeye başlasak ne olurdu?

Eğer bu fırsat bize sunulmuş olsaydı en basit haliyle trafikte konuşan koltuğun altında sırasını bekleyen sopalar değil, insanlar olurdu.  

Kendimizde değilse de gelecekte bu durumu düzeltmek çocukların eğitimiyle mümkün olacaktır elbette. Bu nedenle; çocuklara şu andan itibaren başlayıp yetişkin olduklarında da sürdürecekleri temel beceriyi kazanmalarını sağlamalıyız.

İletişim ve iletişimde empati becerisini kazandırmak için en etkili yol ne olabilir?

Bu soruya cevap aradığımda yolum yaratıcı drama yöntemine çıkıyor. Uzun yıllardır eğitimini almakla meşgul olduğum yaratıcı drama yönteminin çocukların gelişimlerini, iletişim becerilerini ve öz farkındalıklarını arttıran en etkili yöntem olduğunu fark etmemi sağladı.

Henüz herkese çok da tanıdık olmayan yaratıcı drama eğitimi nedir? 

Dr. İnci SAN’a göre drama; bir kelimenin, davranışın, cümlenin, fikrin, deneyimin ya da olayın tiyatro teknikleri ve oyunsu süreçlerden yararlanılarak anlamlandırılması, canlandırılması (San 1996, S.19) şeklinde tanımlamaktadır. 

Tanımdan biraz söz etmek gerekirse, yaratıcı dramada çocuğun en yakın arkadaşı hayal gücüdür. Daha önce de ısrarla üzerinde durduğum hayal gücünü, en canlı ve ayakta tutacak yöntemdir. Kaldı ki hayal gücü yalnız da değil, iletişim ile birleşiyor, arkadaşlarının hayal gücünü de kendininkine katıyor. Etkileşime her an açık. Çocuklar durağan değil; öğreniyor ama öğrenmek zorunda oldukları için değil hatta çoğu zaman öğrendiklerinin farkında olmadan öğreniyor. Öğrenmesi gereken ne varsa kendi emeği ile keşfederek öğreniyor. Bir eğitmen gözetiminde kendini ifade etmek için tüm bilişsel becerilerini kullanıyor, hem oyun oynuyor hem doğru iletişim kurmayı öğreniyor. Yaratıcı drama sonuçta değil, süreçte öğretiyor; bilgiyi çocuğa direkt vermiyor, bilgiyi çocuğun keşfetmesini bekliyor. İletişim kurarken; şunu söyle, böyle dur demiyor. Küçük yönlendirmelerle kendiliğinden öğrenmesini sağlıyor.

Burada bir soluklanıp yazıyı sonuca bağlamalıyım. İletişim kurmak her insana bahşedilmiş bir yetenek ancak iletişimi doğru kurmak, etkili kullanmak geliştirilen ve mutlaka geliştirilmesi gereken bir olgu. İlerleyen haftalarda da söz edeceğim yaratıcı drama ve uygulamaları çocuklara doğru iletişim kurmayı ve insan ilişkilerinde empatiyi merkeze almalarını sağlayacak bir öğretmendir.

Gelecekte konuşanların insanlar olması dileğimle…

Keşfetmek öğrenmenin şartıdır

27.05.2022 06:30
‘’Var olduğu halde varlığı daha önceleri bilinmeyen bir şeyi bulmak.’’  Sözlük anlamını yazdığım kelimenin ne olduğunu yazı boyunca birlikte bulalım istiyorum. Çocukların öğrenirken öğrenme işini ezbere dayandırmaması zihin süzgeçlerinden geçirerek bilgiyi kullanır hale getirmelerini istiyoru

Eleştiren ve eleştirilen çocuklar istiyoruz

21.05.2022 07:30
Bir önce ki hafta eğitimde yaratıcı dramaya kısaca değinmiş, bu hafta ise ‘’Neden yaratıcı drama?’’ sorusuna yanıt arayacağımdan bahsetmiştim. Yaratıcı drama ne işimize yarayacak? Bu soru için birçok cevap yazmak mümkün ancak benim için önemli konulara sırası ile değineceğim. Bunlardan bir tanesi;

Uçmadan önce gökyüzünü bilmeli

06.05.2022 07:30
Hayatımızın büyük bir bölümünü kaplayan kimi zaman bakıp geçtiğimiz kimi zaman önemli olduğunu fark edip durup üzerinde iki dakika konuştuğumuz ‘’toplum çok bozuldu’’ deyip son noktayı koyarak bilirkişi kanısını bıraktığımız toplumsal olaylar ve bu olayların yarattığı toplumsal değişim… Çocukları

Kumdaki ayaklara

29.04.2022 06:30
Geçtiğimiz hafta, milli kültüre milli bayramların etkileri üzerinde durmuştuk. Bu hafta ise geçtiğimiz haftayı destekler nitelikte, milli kültür ögelerine şöyle bir bakıp çıkacağız.                 İlk soluklanacağımız durak

Adıyla değil, tadıyla bayram

22.04.2022 07:30
 Yarının anlam ve önemine ithafen konumuz;  ‘’çocuk ve kültür’’ olmalı diye düşündüm. Kültür dediğimiz kavram çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı için milli kültürü konu edindim. Milli kültür; bir ulusun kimliğini, karakteristik özelliklerini ve tarihini yansıtan değerlerdir. Günümüzde bü

Sözüm meclisten içeri

15.04.2022 06:30
Değerli Veliler ve Sevgili Babalar, bu hafta iğnenin ucunu size dokundurmak niyetindeyim. Ebeveynlikte babanın rolü ve veli olarak babanın sorumluluğu nedir? Çocuğun hayatında nerededir? Çocuklar doğduklarında doğaları gereği annelerine daha yakın oldukları bir gerçektir. Ancak bu durum babalara pe

Küçük adımlar büyük hazine

08.04.2022 06:30
Bu hafta okuma anlama sürecinde dil gelişimi ve kelime hazinesi konusuna değinmek istiyorum. Eminim benimle birlikte birçok meslektaşımında mustarip olduğu konulardan biri çocuklarda sınırlı kelime bilgisi ile hayatlarına devam etmeleridir. Dertlerini anlatmak için belirli düzeyde kelimenin üzerine

Küçük adımlarla okuduğunu anlama

01.04.2022 06:30
Geçen hafta kitap okuma alışkanlığının ilk basamağı olan istikrarlı devam etmekten ve ailenin bu duruma katkılarından bahsetmiştik. Kitap okuma alışkanlığı kazandırmada çeşitli yollardan bahsetmeye devam edeceğiz ancak; okuduğunu anlama sürecinin temeli yine düzenli okumaya dayandığı için bu hafta a

Alışkanlık için önce istikrar

25.03.2022 08:20
Dünyayı gezmenin en ucuz yolunu tanımaya hazır mısınız? Bu yol ile gidemeyeceğiniz geçmiş, gelmeden göremeyeceğiniz gelecek, dünyanın bir ucu, öbür ucu, hatta hatırımıza gelmeyen köşeleri görmenin yolunu öğrenmeye… Bu yolları görmek mümkün; hiç eskimeyen ve eskimeyecek bir klişeyle. Tabii ki kitap

İyiliğimi istemeden önce beni dinle

19.03.2022 07:30
Bu yazıda sizlere matematik ve çocuk ilişkisini yazmayı amaçlıyordum. Ancak sınıfta bir çember oluşturup ‘’Matematiği neden sevmeyiz?’’ sorusunu on yaşında olan öğrencilerime yönelttiğimde. Öğrencilerim beni daha önemli bir konu ile yüzleştirdi; ‘’Yapmak zorunda olmak.’’ Öğrencilerimle neler kon

Evinizde bir mucit olabilir

11.03.2022 07:30
Bu hafta size ucu bucağı olmayan bir sonsuzluktan bahsetmek istiyorum. Öyle büyük bir konu ki bu, başladığı noktayı da bittiği noktayı da görmemiz imkânsız hele ki biz yetişkinler için. Bizim gözlerimizin şapka gördüğü çizimi, fil yutmuş boğa yılanı gören gözlerden bahsediyorum. Sizleri yeterince

Başrolü sahibine teslim etmek

04.03.2022 07:30
‘Çocuk bir birey midir?’günümüzde cevabını bulmakta zorlandığımız sorulardan biri. Soruyu anne, babalarımıza soracak olsak alacağımız muhtemel cevap şu olacaktır:  ‘’Gayet tabii bireydir efendim. Böyle soru mu olur?’’ Sahiden birey mi bizim çocuklar? Peki nedir birey olmak? Birey olmak bi