Hava Durumu
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.

Adıyla değil, tadıyla bayram

Haber Giriş Tarihi: Yazının Giriş Tarihi: 22.04.2022 07:30

Haber Güncellenme Tarihi: Yazının Güncellenme Tarihi: 21.04.2022 01:32

 Yarının anlam ve önemine ithafen konumuz;  ‘’çocuk ve kültür’’ olmalı diye düşündüm. Kültür dediğimiz kavram çok geniş bir yelpazeyi kapsadığı için milli kültürü konu edindim.

Milli kültür; bir ulusun kimliğini, karakteristik özelliklerini ve tarihini yansıtan değerlerdir. Günümüzde büyümekte olan çocuklarda milli kültürün yansımalarının ne yazık ki oldukça az olduğunu fark ediyorum. Çocukların, yetişkin olma süreçlerini yalnızca bedensel büyüme ve sınıf atlama olarak değerlendiremeyiz.  Bireyin bilişsel ve duygusal gelişiminde, biyolojik büyüme ve olgunlaşmanın yanı sıra toplumdaki normlar, kültürel değerler ve davranışlara ilişkin beklentiler rol oynar (Recebov, 2000). Çocukta, kültürün ve milli bilincin oluşmasında çevrenin, doğal olarak anne-babaların ve biz öğretmenlerin çok büyük bir etkisi vardır. Bugünlerde göz ardı ettiğimiz milli kültürün çocuklara aşılanması bana sorarsanız yetişkinliğin can damarlarından birisidir.

Peki, bizim görevimiz ne olacak?

Çocuklara erken yaşta milli kültür duyguları aşılanmalıdır. Çok fazla uyaranla karşı karşıya olan çocuklar batı kültürünün olumsuz örneklerini fazlaca benimsiyorlar. Batı kültürü ve olumsuzluğunu açmaya çalışırsak şu an işin içinden çıkamayız ancak çocukları olumsuz kültürleşmeden korumalı ve milli kültürü kendimiz yaşarken çocuklarımıza da yaşatmalıyız.

Çocuklara milli kültür kazandırmak için aldığımız yol, milli bayramların duraklarına uğramadan edemez. Malumunuz önümüzde de çocukların en heyecanlı durakları olan 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı durağı var.

23 Nisan bayramlarında çocuklara en güzel giysilerini giydirmek, okul töreni dışında yapılan kutlamalara katılmak, bayram havasını tam anlamıyla yaşatmak kulağa basit gelse de inanın çok etkili bir yöntem. Milli bayramların neden kutlandığını, öncesini, kısaca tarihini yaşına uygun olarak anlatmak;  bayramların kutlanma sebeplerini öğretmek çocuğa milli bilinç kazandıracaktır. Keza tüm milli bayramlar aynı coşku ile kutlanmalıdır.

Birkaç paragraf üstte yazdığım ‘’Kendimiz yaşarken’’ kısmına ayrı bir parantez açmalıyım çünkü sıkça karşılaştığımız bir durum şu ki; anne-baba çocuğunun içerisinde rol aldığı kutlama törenine geliyor, gösteriyi çocuğu çıkana kadar izliyor, çocuğunun gösterisi bittiğinde çocuğunu da alarak gösteriyi terk ediyor. Bunu gören çocuğun, bayramın sadece görevi yerine getirmekten ibaret olduğunu, görev tamamladığında bayramın da sona erdiğini hissetmesi bence en doğal durumlardan biri. Oysaki günler öncesinde okullarda başlayan bayram heyecanını evlere de taşımak gerekir. Sıradan bir gün, ‘’geçiştirebileceğiniz bir olgu değil bugün’’, kocaman bir ulusun yeniden doğuşunu, meclisin halk için açılışını kutluyoruz.

Anlatacağım soruna da değinmezsem kendime haksızlık edeceğim. Sözde modernizmin son eğilimi; ‘’Bayramlarda çocuklar eğlensin gösteriye ne gerek var.’’

Elbette, var efendim!

 Çocuk, milli bayramın tadını oyun parkurunda değil; coşkulu gösterilerin gölgesinde, milli marşların sesinde, sahneye çıkıp eline mikrofonu aldığında soluğu kesilince alır. Bayramın önemini, nedenini, hazırladığı gösterinin, ezberlediği şiiri sergileyecek olmanın verdiği heyecanı trambolinde zıplayarak yaşayamaz. Bırakın bir gün de sahnede sırasını beklerken ayakları ağrısın, güneşte sırtı terlesin.

Barış abinin de dediği gibi; ‘’Bugün bayram, erken kalkın çocuklar.’’ Tüm çocukların, içindeki heyecanı kaybetmeyen herkesin Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kutlarım. En güzel bayramlar hep bizim olsun.

Ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuklara ve Türk ulusuna en büyük armağanlarından biri olan bu bayramın ilelebet layıkıyla kutlanması dileğimle…

Ödev no: 2

01.07.2022 07:30
Taptaze ödevlerle herkese merhaba. Geçen hafta sorumluluk kazanma ve yeni oyunlar geliştirme üzerinde durmuş bu yazın ödevlerini çocuklara değil siz değerli velilerimize vermeye başlamıştık. Bu hafta ödevlerimize kitap okuma ve kitap okuma alışkanlığı ile devam ediyoruz. Evet, bu hafta kitap okuma

Ödev no:1

24.06.2022 06:30
Yaz tatilin ilk haftasından herkese güneşli bir merhaba. Geride bıraktığımız bir senenin yorgunluğunu atıp emeklerimizin karşılığını bulup kattettiğimiz yola bakarak tatilin tadını çıkarma vakti. Hazır çocuklar tatilin tadını çıkarıyorken ben görevlerini yazayım. Yanlış anlamayın bu görevler çocukla

En büyük ailem

17.06.2022 07:30
En güzel dört yılıma, Bugün bu köşeyi siz değerli okurların müsaadesiyle yirmi kişilik kocaman aileme ayırmak istiyorum. Sanıyorum ki bir sınıf öğretmeninin en zor günü dördüncü sınıfın karne günü. En azından benim için kesinlikle öyle oluyor. Kendi ailenizden daha çok gördüğünüz, kendi ailelerin

Seviyorsam ait hissederim

10.06.2022 06:30
Geçen hafta çocukların ait hissettikleri ortama olan sevgi bağı hakkında konuşmuştuk. Bulunulan ortamın sevilmesi için önceliğin bulunulan ortama ait hissetmek olduğu sonucuna ulaşmıştık.Bu hafta ise aidiyet duygusunu kazanmanın öncülü olarak sevginin mutlak varlığı hakkında bir sonuca varmak niyeti

Ait hissediyorsam severim

03.06.2022 06:30
Geçtiğimiz günlerde sınıfımla birlikte geziye gitmemiz ile farkına vardığım bir durumu konuşmak istiyorum bu hafta sizlerle. Yaptığımız etkinlikte, çocuklar iki gruba ayrılıyor ve önlerindeki parkuru en kısa sürede tamamlamak için yarışıyorlar. Parkurlar spor etkinliklerine (tırmanma, zıplama, deng

Keşfetmek öğrenmenin şartıdır

27.05.2022 06:30
‘’Var olduğu halde varlığı daha önceleri bilinmeyen bir şeyi bulmak.’’  Sözlük anlamını yazdığım kelimenin ne olduğunu yazı boyunca birlikte bulalım istiyorum. Çocukların öğrenirken öğrenme işini ezbere dayandırmaması zihin süzgeçlerinden geçirerek bilgiyi kullanır hale getirmelerini istiyoru

Eleştiren ve eleştirilen çocuklar istiyoruz

21.05.2022 07:30
Bir önce ki hafta eğitimde yaratıcı dramaya kısaca değinmiş, bu hafta ise ‘’Neden yaratıcı drama?’’ sorusuna yanıt arayacağımdan bahsetmiştim. Yaratıcı drama ne işimize yarayacak? Bu soru için birçok cevap yazmak mümkün ancak benim için önemli konulara sırası ile değineceğim. Bunlardan bir tanesi;

Çocuklarda etkili konuşma

13.05.2022 06:30
İnsan olmanın en temel ihtiyacı nedir? Yazının devamına geçmeden önce burada durup bir dakika düşünmenizi rica ediyorum.  Yaşamak için gerekli olanları (besin, barınma vs.) bir kenara ayırdıktan sonra en temel ihtiyacımız; kendimizi ifade etmek, diğer insanlarca anlaşılmayı beklemek ve dönüt

Uçmadan önce gökyüzünü bilmeli

06.05.2022 07:30
Hayatımızın büyük bir bölümünü kaplayan kimi zaman bakıp geçtiğimiz kimi zaman önemli olduğunu fark edip durup üzerinde iki dakika konuştuğumuz ‘’toplum çok bozuldu’’ deyip son noktayı koyarak bilirkişi kanısını bıraktığımız toplumsal olaylar ve bu olayların yarattığı toplumsal değişim… Çocukları

Kumdaki ayaklara

29.04.2022 06:30
Geçtiğimiz hafta, milli kültüre milli bayramların etkileri üzerinde durmuştuk. Bu hafta ise geçtiğimiz haftayı destekler nitelikte, milli kültür ögelerine şöyle bir bakıp çıkacağız.                 İlk soluklanacağımız durak

Sözüm meclisten içeri

15.04.2022 06:30
Değerli Veliler ve Sevgili Babalar, bu hafta iğnenin ucunu size dokundurmak niyetindeyim. Ebeveynlikte babanın rolü ve veli olarak babanın sorumluluğu nedir? Çocuğun hayatında nerededir? Çocuklar doğduklarında doğaları gereği annelerine daha yakın oldukları bir gerçektir. Ancak bu durum babalara pe

Küçük adımlar büyük hazine

08.04.2022 06:30
Bu hafta okuma anlama sürecinde dil gelişimi ve kelime hazinesi konusuna değinmek istiyorum. Eminim benimle birlikte birçok meslektaşımında mustarip olduğu konulardan biri çocuklarda sınırlı kelime bilgisi ile hayatlarına devam etmeleridir. Dertlerini anlatmak için belirli düzeyde kelimenin üzerine

Küçük adımlarla okuduğunu anlama

01.04.2022 06:30
Geçen hafta kitap okuma alışkanlığının ilk basamağı olan istikrarlı devam etmekten ve ailenin bu duruma katkılarından bahsetmiştik. Kitap okuma alışkanlığı kazandırmada çeşitli yollardan bahsetmeye devam edeceğiz ancak; okuduğunu anlama sürecinin temeli yine düzenli okumaya dayandığı için bu hafta a

Alışkanlık için önce istikrar

25.03.2022 08:20
Dünyayı gezmenin en ucuz yolunu tanımaya hazır mısınız? Bu yol ile gidemeyeceğiniz geçmiş, gelmeden göremeyeceğiniz gelecek, dünyanın bir ucu, öbür ucu, hatta hatırımıza gelmeyen köşeleri görmenin yolunu öğrenmeye… Bu yolları görmek mümkün; hiç eskimeyen ve eskimeyecek bir klişeyle. Tabii ki kitap

İyiliğimi istemeden önce beni dinle

19.03.2022 07:30
Bu yazıda sizlere matematik ve çocuk ilişkisini yazmayı amaçlıyordum. Ancak sınıfta bir çember oluşturup ‘’Matematiği neden sevmeyiz?’’ sorusunu on yaşında olan öğrencilerime yönelttiğimde. Öğrencilerim beni daha önemli bir konu ile yüzleştirdi; ‘’Yapmak zorunda olmak.’’ Öğrencilerimle neler kon

Evinizde bir mucit olabilir

11.03.2022 07:30
Bu hafta size ucu bucağı olmayan bir sonsuzluktan bahsetmek istiyorum. Öyle büyük bir konu ki bu, başladığı noktayı da bittiği noktayı da görmemiz imkânsız hele ki biz yetişkinler için. Bizim gözlerimizin şapka gördüğü çizimi, fil yutmuş boğa yılanı gören gözlerden bahsediyorum. Sizleri yeterince

Başrolü sahibine teslim etmek

04.03.2022 07:30
‘Çocuk bir birey midir?’günümüzde cevabını bulmakta zorlandığımız sorulardan biri. Soruyu anne, babalarımıza soracak olsak alacağımız muhtemel cevap şu olacaktır:  ‘’Gayet tabii bireydir efendim. Böyle soru mu olur?’’ Sahiden birey mi bizim çocuklar? Peki nedir birey olmak? Birey olmak bi