Ofis çalışanlarına yönelik ergonomik öneriler

Fzt.Başak Arlı 15 Kasım 2020 Pazar, 07:30

Dünya Sağlık Örgütü'nün yaptığı incelemeye göre günde 4 saatten fazla bilgisayar kullanan ve 2 yıldan daha fazla süre çalışan kişilerin, işe bağlı kas iskelet sistemi rahatsızlıkları açısından risk faktörü taşıdıkları ortaya çıktı. Yapılan çalışmalar Türkiye'de ofis çalışanlarının üçte birinde özellikle bel, boyun ve sırt ağrılarından şikayetçi olduğunu gösteriyor. Masa başı çalışanların yanlış oturma şekilleri, uzun süre sabit pozisyonda kalmaları, ergonomik olmayan masa ve sandalyeler kullanmaları; kas, sinir, tendon, eklem, kıkırdak ve diğer yumuşak dokularda ve spinal disklerin (omurganın arasındaki diskler) hasarlanması gibi sorunlara yol açıyor. Bu durumu düzeltmek için; çalıştığımız ortamı ergonomiye uygun hale getirmeli, oturuşumuzu, duruşumuzu uygun hale getirmeli korunma yöntemlerini ve egzersizleri öğrenmeliyiz.

ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ

Koltuk : Ayakta dururken oturma yeri yüksekliği diz hizasında oturunca her iki ayak yere basacak şekilde yükseklik ayarı yapılabilen, oturma yeri yeterli genişlikte, sırtın desteklenmesine izin verebilecek derinlikte, sırtın ve belin eğimine uygunluk sağlayan destekli, kol destekleri olan bir koltuk olmalıdır.

Masa : Çalışana özel ayarı yapılan koltuğa oturulduğunda masa yüksekliği dirsek hizasında ve masa altındaki alan bacaklarının rahat olmasına imkan verecek genişlikte olmalıdır.

Monitör : Gözlerden 60-70 cm uzakta, üst hizası göz hizasından en az 15 derece açıyla bakılacak düzeyde aşağıda olmalıdır.  Yapılan çalışmalar sonucunda monitöre aşağı doğru bakanların gözlerinin daha kısık olması nedeniyle kurumasının önlendiği ve kasların daha az yorulduğunu göstermiştir.  Monitörün üst kısmı ise, hafif arkaya doğru eğimli olmalı ve ışık yansımalarını önleyecek şekilde pencereye 90 derece açıda durmalıdır.

Klavye ve Fare: Dirsekler ve bilekler yukarı, aşağı veya yanlara açı yapmayacak şekilde yerleştirilmelidir.

KORUMA VE EGZERSİZLER

  • Sürekli duruşunuzu, pozisyonunuzu değiştirin ve tekrar ideal pozisyona geçin.
  • Dirseklerinizi, bileklerinizi sert düzeylere dayamayın.
  • Arada başınızı hareket ettirerek ekrana bakış açınızı değiştirin.
  • Fareyi kullanırken arada diğer elinize alın ve farenin masa üzerindeki yerini değiştirin.
  • En az saatte bir yerinizden kalkın, yürüyün, gerinin, ayakta çalışın.
  • Gözleriniz dinlendirmek için arada elleriniz göz kapaklarına değmeyecek ve parmaklarınız alnınızda üst üste gelecek şekilde gözlerinizi kapatın ve 30-40 saniye bu şekilde kalın.
  • Uygun zamanlarda, oturduğunuz yerde veya ayağa kalkarak kaslarınızı (el, kol, bacak, bel, boyun, sırt) esnetmek için gerinin.
  • Ayaklarınız yere tam basacak şekilde koltuk yüksekliğini ayarlayın, tam basmıyorsa ayak desteği koyun.
  • Koltukta oturduğunuz yerden kalkmadan, yerden herhangi bir şey almayın.
  • Havalandırma ve klimanın direk size doğru gelmesine izin vermeyin.
  • Ofiste fırsat buldukça yapılabilecek egzersizleri uzmanlarından öğrenin ve uygulayın.