Probiyotiklerden zengin fermente gıdaları neden yemeliyiz?

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 28 Ocak 2020 Salı, 06:50

Anksiyeteyi ve bununla birlikte gelen stres kaynaklı karın ağrısını önlemenin en iyi yollarından biri, bağırsak bakterilerinizi dengelemektir. Psikiyatri Araştırmaları'nda yayınlanan araştırmalara göre, probiyotik açısından zengin fermente gıdalar yemek daha az kaygı duymanıza yardımcı olur. Bu çalışmalar, fermente gıdaların kaygınızı hafifletebileceğinizi gösteriyor. Araştırmacılar, fobilerin kalıtsal olduğunu ve genetik bir bileşen olduğunu açıkladılar. Bunu nevrotizmin kişilik özelliği (istikrarsızlık, saldırganlık ve kaygı ile karakterize edilen bir kişilik özelliği) ile ölçtüler. Çalışmada, nevrotiklik için yüksek puan alan bireylerin, daha fermente gıdalar yedikleri takdirde daha az sosyal kaygı belirtileri olduğu saptandı.

Bağırsakların beyninizle konuşmasının bir yolu, hipothalmik-hipofiz-adrenal ekseni (HPA). Bağırsak-beyin iletişimi söz konusu olduğunda, HPA ekseniniz eyaletler arası bir otoyoldur aslında.

Hipothalmik-hipofiz-adrenal ekseni (HPA Aksı) nedir?

• Hipotalamus beyninizin bir parçasıdır.

• Hipofiz bezi çeşitli hormonları kontrol eder.

• Adrenal sisteminiz vücudunuzun stres tepkisini yönetir.

Bağırsak bu duruma nasıl dahil olur? Araştırmalar, erken yaşlarda sağlıklı bir mikrobiyotaya sahip olmanın HPA gelişimi için kritik olduğunu belirtiyor. Bebeklikten itibaren çocukları şekersiz ve paketli gıdalardan olabildiğince uzak bir beslemeniz, çocuğun yetişkin düzeyinde stres seviyesinin daha düşük olmasını destekliyor.

Dengesiz bir HPA ekseninin abartılı bir stres tepkisine ve nörotransmitterlerin ve beyin hormonlarının değişmesine neden olabileceğini biliyoruz. Bu, depresyon ve anksiyete ve hatta otizm gibi duygu durum bozukluklarının mikrobiyatadaki bakteri dengesizliğine bağlı olmasının nedenlerinden biridir ve probiyotiklerden zengin beslenmenin bu koşulları iyileştirmeye yardımcı oluyor.

Probiyotik gıdalar yemeye ek olarak - kefir, probiyotiklahana turşusu, fermente miso ve kimchi gibi iyi bağırsak bakterilerini desteklemek için sindirilemeyen karbonhidratlar (yani lif) yemenizi öneririm. Bağırsaklarınızdaki bu iyi bakterileri beslemek için ise prebiyotik gıdalar dediğimiz; muz, soğan, enginar, kuşkonmaz ve pırasa tüketiminize ağırlık vermenizi tavsiye ederim. Bu lif sınıfı çok önemlidir, çünkü bağırsak bakterileriniz bu lif açısından zengin ve fermente edilebilir karbonhidratları yemeyi sever ve vücudunuzda mutluluk hormonu salgılatır.

Fermente gıda tüketiminin, bağırsak-beyin ekseni nedeniyle, kaygı düzeyini düşürdüğünü araştırmalarla kanıtlandığını ifade eder, ev yoğurdunuzu hayatınızdan eksik etmemenizi temenni ederim.