MSG (Mono Sodyum Glutamat) (2)

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 17 Mart 2021 Çarşamba, 06:30

1. Kas Gerginliği / Uyuşma / Halsizlik Şikayetlerini Tetikler

Araştırmalar, bazı kişilerin MSG'nin etkilerine özellikle duyarlı olabileceğini ve MSG'yi tükettikten sonra bir dizi olumsuz MSG yan etkisi yaşayabileceğini gösteriyor. Takma adı "Çin restoranı sendromu" olan bir çalışma, MSG'ye duyarlılığı bildirilen birçok insanda yan etkileri tetiklediğini ve kas gerginliği, uyuşma / karıncalanma, halsizlik, kızarma ve baş ağrısı gibi semptomlara neden olduğunu gösterdi. Araştırmacılar, MSG içeren gıdaların tüketimiyle, içeriğindeki glutamatın kan-beyin bariyerini geçmesine, nöronlarla etkileşime girerek şişmeye ve hücre ölümüne neden olabileceği gösteriyorlar.

2. Serbest Radikal / Kanser Oluşuma Neden Olur

Bazı hayvan modelleri ve in vitro çalışmalar, büyük miktarlarda monosodyum glutamat tüketmenin hücrelere oksidatif hasara neden olabileceğini ve serbest radikal oluşumuna sebep olabileceğini göstermiştir. Örneğin, Journal of Cardiovascular Disease Research'te yayınlanan bir çalışma, fareleri çok yüksek dozlarda MSG ile beslemenin, kalp dokusundaki birkaç oksidatif stres belirtecinin seviyelerini artırdığını gösterdi.  Serbest radikal oluşumu, kalp hastalığı, kanser ve diyabet gibi kronik durumların gelişmesine bağlanmıştır.

3. Kilo Alımına Neden Olur

British Journal of Nutrition'da yayınlanan bir çalışma, MSG'nin yüksek proteinli bir öğüne eklenmesinin tokluk üzerinde hiçbir etkisi olmadığını ve aslında günün ilerleyen saatlerinde kalori alımını artırdığını gösterdi.

4. Kan Basıncını Arttırır / Hipertansiyonu Tetikler

Yüksek tansiyon, kalbe aşırı yük binmesine ve kalp kasının zamanla yavaş yavaş zayıflamasına neden olabilen ciddi bir durumdur. Yüksek kolesterol ve trigliserit düzeylerinin yanı sıra, yüksek tansiyon düzeylerine sahip olmak, kalp hastalığının gelişmesi için en önemli risk faktörlerinden biridir. Nutrition dergisinde yayınlanan 2015 tarihli bir çalışmada araştırmacılar, yüksek miktarlarda monosodyum glutamat tüketmenin hem sistolik hem de diyastolik kan basıncında önemli artışlara neden olduğunu bulmuşlardır. Benzer şekilde, Jiangsu Eyalet Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi tarafından yürütülen başka bir çalışma, MSG alımının Çinli yetişkinlerde beş yıllık bir süre boyunca daha yüksek kan basıncı seviyeleri ile ilişkili olduğunu gösterdi.

5. Astım Ataklarına Sebep Olur

Araştırmalar, MSG alımının risk altındaki kişilerde daha yüksek astım krizi riskiyle bağlantılı olabileceğini bulmuştur. Journal of Allergy and Clinical Immunology'de yayınlanan bir araştırma, astımlı 32 kişide 500 miligram MSG'nin etkilerini test etti ve katılımcıların yüzde 40'ının şok edici bir şekilde MSG'yi aldıktan sonraki 12 saat içinde astım semptomlarının kötüleştiğini buldu. Çalışmaya katılanlarda baş ağrısı, uyuşma ve kızarma gibi Çin restoranı sendromuyla ilişkili yan etkiler de bildirildi.

6. Metabolik Sendromla Bağlantılıdır

Metabolik sendrom, kalp hastalığı, diyabet ve felç gibi problemler geliştirme riskinizi önemli ölçüde artırabilen bir grup durumdur. Tayland'da yapılan bir çalışma, monosodyum glutamat tüketimi ile 349 yetişkin arasında daha yüksek metabolik sendrom riski arasında doğrudan bir ilişki olduğunu gösterdi.

Monosodyum glutamata duyarlılığınız olup olmadığına bakılmaksızın, beslenme biçiminizin düzenli bir parçası olmamalıdır. Bunun nedeni, öncelikle ekstra kalori, rafine karbonhidrat, yağ ve sodyum dışında beslenme açısından çok az şey sunan aşırı işlenmiş gıdalarda bulunmasıdır.

MSG İçeren Gıdalar

Ne yazık ki, gıdalarda birçok gizli MSG kaynağı vardır ve fast food'dan et ürünlerine kadar her şeyde bulunabilir. MSG'nin en sevdiğiniz yiyeceklerde gizlenip gizlenmediğini öğrenmenin en iyi yolu, etiketi kontrol etmek ve "monosodyum glutamat", "glutamik asit", "glutamat" veya "maya özü" gibi bileşenleri aramaktır.

Markete yapacağınız alışverişlerde dikkat etmeniz gereken MSG'li en iyi yiyeceklerden birkaçı:

•             Patates cipsi

•             Fast food

•             Karışım baharatlar

•             Hazır yemekler

•             Buzlu çay karışımları

•             Tuzlu atıştırmalıklar

•             Hazır soslu erişte/ makarnalar

•             Spor içecekleri

•             Konserve çorbalar

•             Soya sosu

•             Hazır et suyu / bulyon

•             Salata sosları / Makarna sosları

•             Kraker

•             Rafine tuzlar

MSG, tuzlu atıştırmalıklardan dondurulmuş hazır yiyeceklere ve ötesine kadar birçok işlenmiş gıda türünde bulunan ortak bir bileşendir. Tüm MSG gıda kaynaklarını beslenme düzeninizden çıkarmanın en iyi yolu, işlenmiş abur cubur alımınızı en aza indirgemek ve bunun yerine haftalık rotasyonunuza daha sağlıklı, bütün yiyecekleri dahil etmektir.

Market listenizin tamamen MSG içermediğinden emin olmak için yiyecek etiketlerini de okumaya başlayabilirsiniz. Monosodyum glutamat, glutamik asit, kalsiyum glutamat ve diğer benzer varyasyonlar da dahil olmak üzere MSG için diğer bazı isimlere dikkat edin. Maya özütü, sodyum kazeinat ve hidrolize ürünler gibi diğer bileşenler de MSG'nin mevcut olabileceğini gösterebilir. Günümüzde MSG, birçok Asya yemeğinin ortak bir bileşenidir ve et suyu, et ve erişte yemeklerine özel iştah açıcı tadı sağlamasıyla bilinir. Bununla birlikte, bu popüler baharatın potansiyel yan etkileri hakkında daha fazla araştırma ortaya çıktıkça, birçok gıda üreticisi ve restoran menülerinde MSG içermeyen ürünler ve malzemeler sunmaya başladı. MSG konsantre miktarda serbest glutamik asit içerdiğinden, kandaki glutamat seviyelerini hızla artırabilir. Bazı insanlar herhangi bir yan etki fark etmeden orta miktarları tolere edebilirken, MSG alerjisi veya hassasiyeti olanlarda baş ağrısı, kızarma ve kas gerginliği gibi semptomlara sebep olabilir.