Kök sebze nedir? Kök sebzeleri ne kadar tanıyoruz?

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 01 Aralık 2020 Salı, 06:30

Kök sebzeler, binlerce yıldır Asya kıtasında yaşayan insanların beslenme düzeninde temel bir unsur olmuştur. Kayıtlar, tatlı patates gibi bazı kök sebzelerin 5000 yıldan daha uzun bir süre önce halk tıbbında önemli bir bileşen olduğunu ve o zamandan beri dünya çapında yetersiz beslenen popülasyonları desteklediğini gösteriyor.

Nişastalı sebzeler, A vitamini, C vitamini, potasyum, magnezyum ve diyet lifi gibi hayati besinler sağlar; çok yönlüdür, ucuzdur ve hazırlaması kolaydır. Günümüzde kök sebzelerin sağlık yararları; kanser, diyabet, obezite ve ayrıca kalp hastalığı ve artrit gibi iltihap kaynaklı bozukluklarla savaşmaya yardımcı olabileceğini öne sürüyor.

Beslenme düzeninizde tahılları (özellikle rafine tahılları) kök sebzelerle değiştirmenin birçok faydası vardır. Öncelikle, tüm kök sebzeler doğal olarak glütensizdir. Glüten bazı insanlarda sindirim sorunlarına ve hatta otoimmün reaksiyonlara neden olabileceğinden, kök sebzeler daha iyi bir karbonhidrat alternatifidir.

Kök Sebzeler Nelerdir?

Kök sebzeler,  yumru veya nişastalı sebzeler denilen yeraltı sebzeleridir. Teknik olarak tüm kök sebzeler yumru olmamakla birlikte, "yumru" terimi genellikle birçok kök sebzeyi tanımlamak için kullanılır. Kök sebzeler olarak sınıflandırdığımız diğer sebze türleri soğan ve rizomdur. Bunlar, aslında kök olmayan ancak yeraltında yetişen patates gibi sebzeleri içerir.

Patates kök sebze mi? Evet! Dünyanın en popüler kök sebzelerinden biridir. Tatlı patates de kök sebzedir.

Soğan kök sebze midir? Evet, soğan sarımsak, zencefil ve arpacık soğanı kök sebzeler olarak kabul edilir çünkü bunlar yeraltında büyürler. Ayrıca soğan, sarımsak, soğan, pırasa, frenk soğanı, yeşil soğan ve arpacık soğanı Allium sebze ailesinin üyeleridir.

Brokoli bir kök sebze midir? Hayır, brokoli turpgillerden bir sebze ve Brassica bitki ailesinin bir üyesi olarak kabul edilir.

Salatalık kök sebze midir? Hayır, salatalık yer üstünde büyür ve Cucurbits bitki ailesindeki kavun, balkabağı, yaz kabağı gibi diğer sebzelerle aynı türdür.

Yaygın kök sebzeler : patates, pancar, yaban havucu, havuç, kereviz, tatlı patates, rezene, Kudüs enginarı,  tatlı patates, turp ve şalgam. Zerdeçal, sarımsak ve zencefil de kök sebzelerdir.

Kök sebzeler gerçekten doğal, katkısız kompleks karbonhidratlar, antioksidanlar ve önemli besin kaynaklarıdır. Ayrıca, kalorileri daha düşük olma eğilimindedirler, daha düşük glisemik indeks yüküne sahiptirler ve birçok tahıldan daha az sindirim veya iltihaplanma sorunlarına neden olurlar. Kök sebzeleri ilginç kılan şey, enerjiyi karbonhidrat şeklinde tuttukları için bitkiler için "depolama organları" olmalarıdır. Diğer taze sebzelerin aksine, kiler gibi serin ve karanlık bir yerde saklandıklarında bir ay boyunca taze kalabilirler.

Tam besin içerikleri çeşitli türler arasında farklılık gösterse de, çoğu kök sebzenin pişmiş 1 porsiyonu yaklaşık 50-100 kalori ve yüksek miktarda lif bulundurur. Bu, onları besin açısından yoğun olduğunu gösterir, beslenmenize doğal olarak nişasta ve karbonhidrat eklemek için tercih edilen bir yoldur.

Haftaya beslenme düzeninize mutlaka dahil etmeniz gereken kök sebzelerle sizlerle beraber olacağım.

Esenlikler dilerim.