Hangi vitamin, mineral ve takviyeler bağışıklık sisteminizi güçlendirir? (1)

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 15 Eylül 2020 Salı, 06:30

İster bir enfeksiyonla mücadele ediyor olun, ister soğuk algınlığıyla mücadele ediyor olun, rutininize birkaç bağışıklık artırıcı vitamin eklemek inanılmaz derecede faydalı olabilir. 

Özellikle bazı vitaminlerin, minerallerin ve takviyelerin, kendinizi en iyi şekilde hissetmenizi sağlamak için bağışıklık fonksiyonunu ayarladığı, antikor üretimini artırdığı ve iltihabı hafiflettiği gösterilmiştir.

En iyi bağışıklık artırıcı takviyeleri ve sağlığınıza nasıl fayda sağlayabileceklerini ve bunların nasıl kullanılacağına dair bazı basit önerileri ele alalım.

Vitaminler

Pek çok vitaminin vücudunuzun enfeksiyonu azaltmaya yardımcı olduğu gösterilmiştir. İşte bağışıklığı güçlendiren en iyi vitaminlerden birkaçı:

1. C vitamini

C vitamini, bağışıklık fonksiyonunda merkezi bir rol oynar ve genellikle vücudunuzun enfeksiyona karşı savunmasını güçlendirmeye yardımcı olmak için kullanılır. Annals of Nutrition & Metabolism'de 2006 yılında yapılan bir araştırma, beslenmenizde yeterli C vitamini almanın semptomları azaltmaya ve solunum yolu enfeksiyonlarının süresini kısaltmaya yardımcı olabileceğini gösteriyor.

2. D Vitamini

D vitamini, sağlığın birçok alanında yer alan önemli bir mikro besindir ve aynı zamanda en iyi bağışıklık sistemini güçlendirici vitaminlerden biridir. D vitamini sadece vücuttaki bağışıklık hücrelerinin işlevinin ayrılmaz bir parçası olmakla kalmaz, aynı zamanda bu önemli mikro besin öğesindeki bir eksiklik aslında enfeksiyon riskini artırabilir. Vücuttaki D vitamini durumunu iyileştirmede en etkili olduğu için diğer formlara göre D3 vitamini tercih ettiğinizden emin olun.

3. A Vitamini

Yağda çözünen bu vitamin, sağlıklı görmeyi sürdürmek, cilt sağlığını desteklemek ve uygun büyüme ve gelişmeyi desteklemek için hayati önem taşır. Dahası, A vitamini, iltihaplanma ve enfeksiyonla savaşmak için gerekli olan belirli bağışıklık hücrelerinin gelişimi için çok önemlidir ve bağışıklık sistemini güçlendirmek için en iyi takviyelerden biri olarak yer alır.

4. E Vitamini

E vitamini, hem yağda çözünen bir vitamin hem de güçlü bir antioksidan olarak ikiye katlanarak serbest radikallerle savaşmaya ve hücrelerin oksidatif hasarını önlemeye yardımcı olur. Bağışıklık arttırıcı vitaminlerden biri olarak, beyaz kan hücreleri ve enfeksiyona karşı direnci destekler.

5. B6 Vitamini

Umut verici araştırmalar, B6 vitamininin vücuttaki yabancı istilacılarla savaşmak için bağışıklık fonksiyonunu artırmaya yardımcı olabileceğini öne sürüyor. European Journal of Clinical Nutrition'da yayınlanan bir araştırmaya göre, kritik derecede hastalara B6 vitamini takviyesi vererek, iki haftalık bir süre boyunca bağışıklık tepkilerini önemli ölçüde arttırabildiğini saptadı.

Mineraller

Bağışıklık fonksiyonu üzerindeki etkileri ve vücudun doğal savunma sistemini artırma yetenekleri nedeniyle çeşitli mineraller incelenmiştir. İşte bağışıklık sağlığı için en iyi minerallerden bazıları:

1. Çinko

Çoğunlukla en etkili bağışıklık artırıcı takviyelerden biri olarak kabul edilen çinko, genel sağlığı korumak için çok önemlidir. Araştırmalar, çinkonun bağışıklık tepkisini düzenlemeye yardımcı olduğunu ve bağışıklık hücrelerinin hayatta kalması, çoğalması ve olgunlaşması için gerekli olduğunu göstermektedir.

Klinik denemeler, günlük beslenmenizde yeterince çinko almanın zatürre ve sıtma gibi ciddi durumların sıklığını azaltabileceğini ve sonuçlarını iyileştirebileceğini de bulmuştur.

2. Demir

En çok kırmızı kan hücresi üretimi ve oksijen taşınmasındaki rolü ile bilinmesine rağmen, demir aynı zamanda en iyi bağışıklık artırıcı takviyelerden biri olarak kabul edilir. Araştırmalar, demir eksikliği anemisinin vücudun bağışıklık tepkisini bozabileceğini ve bu da potansiyel olarak hastalık ve enfeksiyon riskini artırabileceğini gösteriyor.

3. Selenyum

Selenyum, zararlı serbest radikalleri nötralize etmek ve hücre hasarını azaltmak için bir antioksidan görevi gören güçlü bir mikro besindir. Bağışıklığı başlatmanın yanı sıra, araştırmalar selenyumun, yaygın iltihaplanmayı önlemek için aşırı bağışıklık tepkilerini düzenlemede de rol oynayabileceğini gösteriyor. (Devamı yarın)