Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 14 Eylül 2021 Salı, 07:30

Bağırsak mikrobiyotamız ve genel sağlığımız arasında karmaşık bir bağlantı olduğu inkar edilemez. Araştırmalar, trilyonlarca mikroorganizmadan oluşan bağırsak floramızın sağlık ve hastalık üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu gösteriyor. Bağırsak mikrobiyotanızı iyileştirmek, sızdıran bağırsak sendromunu iyileştirmeye, iltihabı azaltmaya ve hatta belirli nörolojik durumları tedavi etmeye odaklanan terapötik bir diyet olan GAPS diyetinin arkasındaki ana kavramdır. GAPS Diyeti, sindirimi zor olan rafine karbonhidratları ve gıdaları ortadan kaldırır ve bağırsak sağlığınızı iyileştirmeye yardımcı olmak için probiyotik besinler açısından zengin gıdalarla değiştirir.

GAPS diyeti olarak da bilinen Bağırsak ve Psikoloji Sendromu Diyeti, inflamatuar bağırsak hastalığı, sızdıran bağırsak sendromu, otizm, DEHB, depresyon, anksiyete ve otoimmün hastalıkların tedavisinde yaygın olarak kullanılan terapötik bir diyettir. Diyet ilk olarak 1920'lerde Dr. SidneyValentineHaas tarafından sindirim bozukluklarının tedavisine yardımcı olmak için geliştirilen Spesifik Karbonhidrat Diyetinden ( SCD diyeti ) esinlenmiştir. 2004 yılında Dr. NatashaCampbell, bu çığır açan diyetin ayrıntılarını özetleyen GAPS diyet kitabı Gut andPsychologySyndrome'u  yayınladı.

Tahıllar, nişastalı sebzeler ve rafine karbonhidratların tümü diyetten çıkarılır ve yerini, sindirimi kolay, besleyici yoğun gıdalar alır. GAPS diyeti yemek planı, en kısıtlayıcı olan GAPS diyeti 1. aşama olmak üzere altı aşamada sunulur. Diyet ilerledikçe, GAPS diyet yiyecek listesine giderek daha fazla yiyecek eklenir. Besin açısından zengin gıdaları vurguladığı ve sindirim için çok iyi olmayabilecek gıda gruplarını ortadan kaldırdığı için, birçok insa  hem bağırsak sağlığını iyileştirmede hem de çeşitli rahatsızlıkları tedavi etmede başarı gördü. Bununla birlikte, GAPS diyetinin faydaları hakkında araştırmalar vardır ve bağırsak sağlığının sağlığın birçok alanında önemli bir rol oynadığı açıktır.