Düşmanınızı tanıyın : stres

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 17 Aralık 2019 Salı, 06:50

Stres insanoğlunun yaşamında önemli bir faktördür. Stres karşısında vücut hem fiziksel hem de ruhsal bir tepki verir. Bizi strese sokan bir etken ile karşılaştığımızda bizim için iki yol vardır: ya savaşacağız ya da kaçacağız. Her iki durum için vücudun hızlıca ayarlanması gerekir. Stres karşısında kalp hızımız ve solunum sayımız artar. Beyninize daha çok oksijen gider, bu durum strese neden olan probleme çözüm bulmanızı sağlar. Kısa süreli stresler bu anlamda faydalıdır.

Parasempatik sistem vücudumuzu onaran, dinlenmeye sevk eden bir sistemdir. Vücut bir stres durumu algıladığında sinir sistemi hemen cevap verir. 'Savaş ya da kaç' olarak bilinen bu tepki ile sempatik sinir sistemi uyarılır, parasempatik sistem geride kalır. Böbreküstü bezlerinden kortizol ve adrenalin gibi stres hormonları salgılanır. Bu da kalp atışlarının hızlanması, kanın daha çok pompalanması, tansiyonun yükselmesi, görüş kalitesinin artması gibi vücutta bir takım değişiklikleri tetikler. Tüm bu değişiklikler vücudun kas gücünü artırıp duyuları keskinleştirerek tehlike veya stres yaratan bir durum karşısında pozisyon almamızı sağlamaya çalıştığının göstergesidir.

Kronik stresin vücut üzerine etkileri

  Duygusal Belirtiler

  • Kolayca sinirlemek ve karamsar olmak
  • Kontrolü kaybetme ve boğulma hissi
  • Zihni dinlendirmede zorluk
  • Kendini yalnız, değersiz ve depresif hissetme

  Düşünsel Belirtiler

  • Kaygı
  • Unutkanlık ve düzensizlik
  • Yarışma düşüncesi
  • Odaklanma sorunları
  • Kararsızlık
  • Karamsar olma,

  Davranışsal Belirtiler

  • İştah değişiklikleri
  • Sorumluluktan kaçma
  • Artan alkol ya da sigara kullanımı
  • Tırnak yeme
  • Ayak ya da bacak sallama

  Fiziksel Belirtiler

  • Düşük enerji
  • Baş ağrısı
  • Mide rahatsızlıkları (reflü, midenin üst kısmında ağrı)
  • Kas ağrısı
  • Göğüs ağrıları, hızlı kalp atışı
  • Sık soğuk algınlığı, enfeksiyon
  • Uykusuzluk, uykunun bölünmesi
  • Cinsel ilgi kaybı ya da işlev bozukluğu
  • Soğuk veya terli eller-ayaklar, kulakta çınlama, titreme
  • Ağız kuruluğu, yutma güçlüğü
  • Diş gıcırdatma

Stresi yenmek için neler yapmalıyız?

-Stresin farkında olmak sizi strese sokan nedenden uzaklaşmak için en önemli şeylerden birisidir.

-Çalışırken parasempatik sistemi desteklemek için 90-120 dakikalık kısa mollalar verilmeli.

-Gün içinde derin nefes alıp verme egzersizleri yapmalısınız.

-Gün içinde uyku düzenini bozmamak şartı ile öğlen şekerlemesi yapmak

-Kaliteli gece uykusuna yönelik tedbirler almak

-Şekerden uzak durmak, yeterli ve dengeli beslenmek

-Egzersiz (endorfin ve serotinin salgısını artırır, sizi mutlu hissettirir.)

Evet soruyorum stres altında mısınız?

Unutmayın:

"Bir insanın kendine yaptığı kötülüğü bütün dünya birleşse ona yapamaz."