Daha iyi bir dünya ve daha iyi bir beslenme için gıdaları mevsiminde tüketin

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 06 Ekim 2020 Salı, 07:30

Büyük bir süpermarkete girdiğinizde Çin'den hurmalar, Peru'dan papaya bulabilirsiniz. Meyve ve sebzelerimizin çoğu kendi ülkemizden gelse de, Şili, Çin, İtalya, İsrail, Mısır, Yeni Zelanda, Panama, Güney Afrika ve Tayland'dan da büyük miktarda ürün alıyoruz...

Ülkeler arası ve küresel ticaret, mevsim ne olursa olsun parmaklarımızın ucunda bol miktarda yiyecek bulunduruyor. Harika, değil mi? Maalesef pek değil.

Mevsim dışında yemek yemek ekonomik, çevresel veya beslenme açısından pek mantıklı değil. Mevsimsel olarak yemek yemek hem ekonomiye, hem çevreye hem de sağlığınızı iyileştirmeye yardımcı olur.

Mevsimlik ve Mevsimlik Olmayan Gıdaların Besin İçeriği

"Yemek millerini" duydunuz mu? Yemeğinizin yetiştirildiği yerden yakınınızdaki bir markete gitmesi için geçen mesafe budur. Yiyecek milleri aynı zamanda gıdanın taşınmasında ne kadar gaz, petrol ve diğer faktörlerin harcandığının bir ölçüsüdür.

Gıda sistemimizde kullanılan enerjinin %37'si kimyasal gübre ve zirai ilaç üretimine gidiyor. Yiyecekleri çiftlikten depoya taşımak için kullanılan enerjinin %14'ü, gıda üretmek için kullanılan toplam enerjinin üçte ikisine eşittir. Toplamda, gıda sistemimizin kullandığı enerjinin %80'i yiyeceklerin işlenmesine, paketlenmesine, taşınmasına, depolanmasına ve hazırlanmasına gidiyor ve gerekli beslenme yerine bu maliyetleri ödüyoruz.

Ortalama olarak, meyve ve sebzeler çiftliklerden bize ulaşmak için 1.300-2.000 mil yol kat ediyor. Şili üzümleri 5.900 mil yol kat ediyor ve onları taşıyan kargo gemileri ve soğutmalı kamyonlar her yıl 7.000 ton kirlilik yayıyor. Tipik bir havuç salatanıza ulaşmak için 1.838 mil yol alabiliyor!

Bu neden önemli? Besin yoğunluğu meyve ve sebzelerin hasat edilmesinden itibaren düşmeye başlar.

Meyve ve sebzelerimiz nakliye sırasında beş güne kadar kalabilir, satın almadan önce 1-3 gün süpermarket raflarında durabilir ve sonra yenmeden önce yedi güne kadar bir ev buzdolabında durabilir.

Biyokimyasal araştırmacı Donald R. Davis, bugün süpermarket raflarımızdaki ortalama sebzenin 50 yıl öncesine göre %5 ila %40 daha az mineral içerdiğini söylüyor. Diğer uzmanlar, büyükannenizin bir tane yiyerek sahip olacağı besin değerini elde etmek için sekiz portakal yemeniz gerektiğini tahmin ediyor. Yeşil fasulye ve bezelye, onları yediğimizde besin içeriğinin %15 ila %77'sini kaybediyor. Normalde beslenme açısından zengin brokoli bile flavonoidlerinin neredeyse %60'ını kaybedebiliyor.

Sürdürülebilir Tarım Şart

Kimyasal ve böcek ilacı kullanımı besin maddelerini azaltır. FDA, meyvelerimizin %54'ünün ve sebzelerimizin %36'sının böcek ilacı içerdiğini bildiriyor. Bir elmaya, ömrü boyunca 30'dan fazla farklı kimyasal ile 16 defaya kadar püskürtülebilir.

Daha büyük, daha güzel ve daha sert ürünler yetiştirmek için kullanılan genetik mühendisliği, besin içeriğini karışımın dışında bırakır. Örneğin domates ne kadar büyükse, sert ve düzgünse o kadar az besin içerir.

Bu besin maddelerinin tükenmesi toprakla başlar. Mega çiftlikler tarafından kullanılan tarım uygulamaları topraktaki besin maddelerini azaltır, bu nedenle bitkiler için daha az kullanılabilir. Bunun da ötesinde, ürün doğal olmayan olgunluğa zorlanır ve besin oluşturma mevsimselliğini atlar. Ispanakta beslenmede C vitamini içeriğinde yaz hasatından, kış hasatına üç kat farklılıklar bulunmuştur.

Sürdürülebilir tarım, yerel olarak yemek yemeyi ve toprağı koruyan ve Dünya dostu yöntemler uygulayan çiftlikleri desteklemeyi ifade eder. Araştırmalar, sürdürülebilir tarımın gıda üretimini %79 artırırken, çiftçiliğin iklim üzerindeki etkilerini azaltabileceğini göstermiştir.

Yerel satın almak, doğal olarak olgunlaşmış, besin açısından zengin ve daha az seyahat, işleme ve paketlemeye dayanan yiyecekler satın almanız anlamına gelir. Sürdürülebilir, bu tarım uygulamalarının gıda tedariğinin uzun vadede gelişmesine izin verdiği anlamına gelir.