Hava Durumu

Yiyecekler aynı bakışlar farklı...

Yazının Giriş Tarihi: 02.08.2017 09:08
Yazının Güncellenme Tarihi: 02.08.2017 09:08

Son zamanlarda sağlık açısından sürekli söylenen uyarılar var. "Paketli Gıdaları Tüketmeyin", "Tatlılardan Kaçının"... 

Hekim olarak hep merak ederim, her geçen gün artan paketli gıdaların tüketimine farklı ülkelerde yaşayanlar nasıl bakıyor diye.  Bu konuda yapılmış olan "Yeme Davranışlarının, Sağlık Üzerindeki Etkileri" çalışması ilginç sonuçlar içeriyor. 

Türkiye'nin beslenme ve sağlıklı yaşam alanında faaliyet gösteren öncü kuruluşlarından Sabri Ülker Vakfı her sene Beslenme ve Sağlıklı Yaşam Zirvesi düzenliyor. 

Bu yıl ki zirve de Sabri Ülker Vakfı; "Yeme Davranışının Sağlık Etkilerini" inceleyen bir çalışmayı yani  "Gıda Seçimini Tetikleyen Faktörler/ Driver's Of Food isimli çalışmayı kamuoyu ile paylaştı. Bu araştırma; Türkiye dâhil 5 ülkede yapıldı. 

Araştırma sonuçlarına göre, "Türklerin gıda seçimlerini;" gıdadan aldıkları keyif ve sağlıklı hissetme duygusu belirliyor.

Türkiye ayağını Sabri Ülker Vakfı'nın yürüttüğü proje, İngiltere, İtalya, Fransa ve Polonya'da gerçekleştirildi.  Bilimsel danışmanlığını Danimarka Aarhus Üniversitesi Pazarlama Bölümü Öğretim Görevlisi Prof. Klaus Grunert tarafından yapıldı.

Bu araştırmada; kahvaltılık gevrekler, hazır yemekler, yoğurt, tatlı atıştırmalıklar, bisküvi ve soğuk içecekler olmak üzere altı farklı ürün grubunu tüketen insanların ne hissettikleri, o ürünü neden tükettikleri sorgulandı.

Prof. Grunert'in çalışma sonuçlarına göre;
Beş ülkede gerçekleştirilen araştırma da ürün kategorileri ve ülkeler arasında seçimi etkileyen etkenler bakımından" önemli farklılıklar var.
Araştırmanın gerçekleştiği tüm ülkelerde; en önemli seçim etkeni olarak; üründen alınan keyif, haz ve ürünün sağlıklı olduğu algısı çıkıyor.  
Güven, marka ve ekonomik faktörler; seçimde 2 derece de önemli rol oynuyor. 
Ürün tercihini lezzet belirliyor
İtalyanların markaya,
Türkler lezzete önem veriyor.
Polonyalılar ise gıdaya yakıt gözüyle bakıyor ve tercihler ise daha çok ekonomik.

Ürünlere göre araştırmanın sonuçlarına baktığımız ise ilginç sonuçlar var.
Kahvaltılık gevrekler;
İtalyanlar için sağlık ve dengeli beslenmeyle eşdeğerken, 
Fransızlar için sağladığı enerjiyle üretkenliği artıran bir gıda olarak görülüyor.
Polonyalılar ve Türkler kahvaltılık gevrekleri pratikliği nedeniyle zaman kazandırdığı için tercih ediyor ve sağlıklı olduklarını düşünüyor. 

Soğuk içecekler açısından 
İngilizler lezzet ve sağlık arıyor. 
İtalyanlar bu tarz içecekleri gıda israfını azalttığı, tasarruf ve kilo kontrolü sağladığı için tüketiyor. 
Fransızlar soğuk içeceklerde meyve ve vitaminler içermesi gibi farklı özellikler ararken
Türkler sağlığı ve lezzeti meyveli soğuk içeceklerde buluyor.


Gıda Seçimini Tetikleyen Faktörler araştırması;
Türklerin tatlı tercihlerinin sosyalleşme ile ilişkili olduğu ifade ediliyor.
İtalyanlar, İngilizler ve Fransızlar için yoğurt tüketmek mutluluk veriyor.
Avrupalılar bisküvi gibi tatlı atıştırmalıklardan lezzetli olduğu için haz duyuyor.
Araştırmanın yapıldığı her ülkede mutluluğun yolunun dengeli beslenmeden geçtiğini sonucuna varılıyor.

Araştırma;  ülkeler arasında aynı gıdalara farklı bakış açıları olduğunu gösteriyor.
Araştırmanın önemli ve altının çizilmesi gereken önemli sonuçlarından biri ise Türkler; gıdalarla ilgili farklı bilgiler yüzünden sağlıklı seçim yapmakta zorlanıyor. 
Acaba artık bir yere giderken tatlı götürmek huyumuzdan vazgeçsek mi?

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.