Yazı fit geçirmek için 3 adım...

Dr. Feza Şen 05 Temmuz 2017 Çarşamba, 10:10

Genellikle birçok kişi için yaz mevsiminde kilo kaybı çok kolayken, bazı kişiler içinse bu mevsimi yağlanmadan tamamlamak neredeyse imkânsızdır. Yaz mevsimini sağlıklı, fit ve rahat geçirmek istiyorsanız yaşam tarzınızda ve beslenme alışkanlıklarınızda, sağlıklı tercihler yapmanızda fayda var.

1 ADIM: BOL SIVI TÜKETİMİ

Sıcakların etkisiyle artan terlemeyle birlikte, sıvı ve mineral kaybı olur. Vücutta kaybedilen sıvı ve minerallerin karşılanamaması, dikkat dağınıklığı, bayılma hissi, bulantı ve baş dönmesi gibi sağlık sorunlarına yol açar. Yaz döneminde alınması gereken sıvı miktarı kadınlarda 3, erkeklerde 4 litre civarındadır. Çay, kahve, limonata, ayran,  soda, cacık, çorba, süt, alkol, meyveler, sebzeler ve su, sıvı almamızı sağlayan besin ve içeceklerdir. Özellikle sıcak hava ve yüzme gibi aktiviteler nedeniyle vücutta sıvı ihtiyacı artar. Öncelikle saat başı bir bardak su için. Bu şekilde oluşacak sıvı açığı giderilebilir. Ayrıca gün boyu içilen hazır limonata, alkol, asitli içecekler, soğuk kremalı kahveler ve kokteylli içecekler de içerilerinde yüksek düzeyde basit şeker içerirler. Kısa süre doyma hissinin ardından acıkma hissi verirler ve karın bölgesini yağlandırırlar. Bu sebeple su dışındaki içecekler günlük 2 bardağı geçmeyecek şekilde tüketilmelidir. Sıvı ihtiyacını karşılanmasına yardımcı olmak için tercihinizi hazır meyve suları veya meşrubatlar yerine ev yapımı meyve suları, ayran, cacık, sade maden suyu gibi sağlıklı içecekler tüketin.  Eğer sürekli olarak meyve suyu, asitli ve şekerli meşrubatlar, bolca hazır limonata gibi masum görünümlü ama yüksek kalorili içeceklerle sıvı ihtiyacınızı desteklemeye çalışıyorsanız bu alışkanlığını hemen bir kenara bırakarak yazın yağlanma riskinizi azaltmaya başlayabilirsiniz.

2. ADIM: EGZERSİZİ EĞLENCE HALİNE GETİRİN:

Yaz deyince aklımıza hemen deniz gelse de sadece yüzmekle yetinmeyelim. Yaz akşamları haftada en az 4 defa 45 dakikalık yürüyüşler yapma şansımız var. Hatta yazın sabah yürüyüşleri de keyifli olmakta. Biliyoruz ki yürümek beynimizi de gençleştiriyor. Yaz aylarında yapılan yürüyüşleri keyifli hale getirmek isterseniz yalnız yürümek yerine sohbetinden hoşlandığınız arkadaşlarınızla yürüyerek yürüyüşleri duygusal arınma seanslarına da çevirebilirsiniz. Biliyoruz ki yaz aylarında daha çok sosyalleşiyoruz. Sosyalleşmek sayesinde ruhumuzu dinlendirecek depresyondan uzaklaşacağız.

3. ADIM: BOL TAZE SEBZE VE KARARINDA TAZE MEYVE

Yaz aylarına vücudumuzun detoks kabiliyetini hızlandırmamızda fayda var. Bu sebeple yazın rahatça bulabileceğimiz domates, salatalık, semizotu, taze fasulye, bezelye, kabak, bamya, sivri biber, dolmalık biber, patlıcan, barbunya, rezene, süt mısır, börülce, enginar gibi sebzeleri tercih edelim.

Sebze yemeklerinde kızartmalar yerine hafif haşlamalar, fırında pişirme usulleri ile kolayca yapılabilecek tarifler ve salatalar önceliğimiz olsun... Hele de zeytinyağı, limon ve baharatlar ile de tatlandırdık mı demeyin keyfimize...  Ağır ve yağlı öğünlerden kaçınalım. Çoban salata bile bir öğünde doymanıza yeter ve sağlıklı kalmanıza yardımcı olur, hele de müsaitseniz bol soğanlı olursa ne güzel de yenir ki içindeki mevsim domatesleri ile birlikte... Unutmayın; C vitaminleri detoks kabiliyetimizi artırır. Limonu salatalardan eksik etmeyelim. Sebzeler içinde meyve yerine tercih edeceğiniz en güzel ürün ise salatalıktır. Kilo aldırmayacağını, midemizi yakmayacağını ya da hazımsızlığa neden olmayacağını biliriz. Üstelik açlığı bastırmak ve hatta susuzluğu gidermek için de harika bir atıştırmalık olduğu söylenebilir. Bu hususta size kısa bir bilgi de vereyim;  gündelik hayatımızda tuz ektiğimiz yiyecekleri sebze olarak görüyoruz ama bitki bilimine göre, çekirdekli oluşu gibi bitkiye has bazı özellikleri nedeniyle salatalık aslında meyve sınıfına girer.Bol çeşitli yaz meyvelerinde porsiyon kontrolüne özen gösterin. 1 dilim karpuz, 10 orta boy erik, 12 orta boy çilek, 15 üzüm veya 12 kiraz 1 porsiyon meyve ölçüsüdür. Günlük sağlıklı diyetlerde 2 porsiyona kadar bu ölçüyü çıkarmak mümkündür. Nasılsa zararsız diyerek 1 kilogram meyve yemeyin.Tüketirken meyvenin suyunu değil, kendisini tüketin. Meyveler basit bir karbonhidrat olan fruktoz şekerinden oluşur. Çayda kullandığımız şekeri ise glikozdur. Bu şekerler kardeştir. Geç saatlerde özellikle fazla tüketimleri hemen kana karışır ve vücutta zaman kaybetmeden yağa dönüşerek adipoz doku olurlar. Özellikle bel çevresinde yağlanmaya neden olan fazla tüketimlerin başında hamur işi besinler, yağlı gıdalar ve fazla miktarda meyve yemek gelir. Meyve tüketimi ; bir maksimum 2 porsiyon ölçüsünde olmalıdır.

Sağlıklı ve dengeli seçimler yaptığınız keyifle geçireceğiniz günler dilerim...