Hava Durumu

TÜİK memnuniyet araştırmasındaki, sağlık hizmetleri ile ilgili sorular

Yazının Giriş Tarihi: 03.11.2021 07:30
Yazının Güncellenme Tarihi: 03.11.2021 07:30

Ülkemizde Yaşam Memnuniyeti Araştırması (YMA) 2003 yılından bu yana TÜİK tarafından yapılmakta...

Yaşam Memnuniyeti Araştırması'nın (YMA) temel amacı; bireyin genel mutluluk algısını, toplumsal değerlerini, temel yaşam alanlarındaki genel memnuniyetini ve kamu hizmetlerinden memnuniyetini ölçmek ve bu memnuniyet düzeyinin zaman içindeki değişimini takip etmektir.

TÜİK anketlerine baktığımızda;

  1. 2003 yılında kamu hizmetleri içinde sağlık hizmetlerinden memnuniyet, %39,5 iken
  2. 2016 yılında %75,4'e kadar yükseliyor.

Çünkü uygulamaya başlayan Sağlıkta Dönüşüm Programı ile bireyler aldıkları değerden memnunlar... Ama memnuniyet sonraki yıllarda düşüyor. Yayınlanan en son ölçüm 2019 yılında yapılıyor, sonuç %67,1 ve 2020'de %63,9 civarında...

Bizde sağlık yönetimi bilim uzmanı olarak bu memnuniyetsizliğin sebeplerini değerlendirmeden önce bu setin içindeki sağlık sorulara bakmak ve neleri tespit etmeyi amaçlıyor anlamak istedik.

Araştırmanın "Mikro Veri Seti /2020" içerisinde; mutluluk, yaşam memnuniyet düzeyi, temel yaşam alanlarındaki memnuniyet, eğitim, sağlık, asayiş, adli, ulaştırma, belediye/il özel idare hizmetlerinden memnuniyet, çevre güvenliği, umut düzeyi, toplumsal baskı algısı gibi çeşitli konularda veriler yer almaktadır... (Kaynak: https://www.tuik.gov.tr/media/microdata/pdf/yasam-memnuniyeti-arst.pdf)

Mikro veri setindeki sağlık soruları...

Kamu hizmetlerinden faydalanma ve memnuniyet ölçülürken sağlık ve diğer kamu hizmetleri ile ilgili memnuniyetler karşılaştırılmaktadır. Ek 2 / Fert Veri Kılavuzundaki sağlık ile ilgili sorulara baktığımızda; ankete katılanlardan hem "sağlık" değeri hem de "sağlık hizmetinin" değerlendirilmesive "en son aldıkları sağlık hizmetlerinin değerlendirilmesi" farklı bölümlerde istenmektedir.

Bizde Mikro Veri Seti içindeki sağlık ile ilgili soruları, daha iyi anlayabilmek için gruplandırdık.

"Sağlık" değeri ile ilgili sorular:

  1. B11 - Sizi hayatta en çok ne mutlu eder?

Cevabı, 7 seçenekli ve "sağlık" bu sorunun seçeneklerinde var.

  1. B15.1 - Sağlık hizmetlerinden memnun musunuz?

Cevap 6 seçenekli: Çok memnun / Memnun / Orta / Memnun değil / Hiç memnun değil / Fikri yok

  1. B19.9 - Belediyenin sağlık, spor merkezi olanaklarından memnuniyet durumunuzu söylermisiniz?

Cevap 7 seçenekli: Çok memnun / Memnun /  Orta / Memnun değil / Hiç memnun değil / Fikri yok ve

"Hizmeti yok"

"Sağlık hizmetlerinin değerlendirilmesi" ile ilgili genel sorular:

  1. B24.1 - Bağlı bulunduğunuz sosyal güvenlik kuruluşu vasıtasıyla aldığınız hizmetlerden, sağlık harcamalarının geri ödenmesi ile ilgili işlemlerde sorun yaşıyor musunuz?

Cevap 3 seçenekli, Evet / Hayır / Fikri yok

  1. B28 - 2020 yılı içinde herhangi bir sağlık kuruluşuna başvurarak sağlık hizmeti aldınız mı?
  1. B33 Hastalandığınızda, tedavi, ilaç vb. masraflarınızı genellikle hangi kanalla karşılıyorsunuz?

Cevabı 8 seçenekli, SSK (4A) / BAĞ-KUR (4B) / Emekli Sandığı (4C) / Genel Sağlık Sigortası (GSS) / Banka Sandığı / Özel Sağlık Sigortası / Kendi karşılıyor / Diğer

  1. B54.8 Son bir yılda, ciddi bir sağlık problemi yaşadım.

Cevap 2 seçenekli. Evet / Hayır

  1. B59.10 Sağlık ile ilgili konularda ne derece ilgilisiniz?

Cevabı 4 seçenekli, İlgiliyim / Orta / İlgisizim / Fikri yok

  1. B60-1 / 60-2 ve 60-3 nolu sorularda ankete katılanlara "Sizce Ülkemizin en önemli birinci, ikinci ve üçüncü sorunu nedir?" diye soruluyor.

Bu 3 sorunun cevabı aynı, 13 seçenekli, seçenekler arasında "sağlık" dışında Eğitim/ Yoksulluk / Hayat pahalılığı / İşsizlik / Terör / Adalet ve hukuk sistemi / İç göç / Dış göç / Asayiş / Ahlaki ve toplumsal değerlerin bozulması / Uyuşturucu ve alkol / Diğer olarak tanımlı.

"En son alınan sağlık hizmeti" ile ilgili sorular:

  1. B29 - En son sağlık hizmeti aldığınız sağlık kuruluşu hangisidir?

Cevabı 7 seçenekli. Aile Hekimi-Aile Sağlığı Merkezi / Devlet hastanesi / Üniversite hastanesi / Özel hastane / Özel poliklinik-tıp merkezi / Özel muayenehane / Çalıştığı kurum doktoru

  1. B30 - Bu sağlık kuruluşunu neden tercih ettiniz?

Cevap 8 seçenekli. Zorunluluk / Bulunduğu yere yakın olması / Hizmetinden memnun olması / Tavsiye / Kuruluşta tanıdık birinin bulunması /Alışkanlıktan / Katılım payının düşük olması / Diğer

  1. B31 - En son sağlık hizmeti alımı sırasında herhangi bir sorun yaşadınız mı?

Cevap 2 seçenekli. Evet / Hayır Kırılım belki de bu noktadan sonra başlıyor.

Çünkü diğer sorular bu sorunun alt soruları olarak sıralanmış.

Ve hepsinin cevabı 3 seçenekli, , Evet / Hayır / Fikri yok

  1. B32.1 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, muayene ve/veya tahlil için randevu almakta sorun yaşıyor musunuz?
  2. B32.2 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, temizlik/hijyen konusunda sorun var mı?
  3. B32.3 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, yapılan muayeneden memnun musunuz?
  4. B32.4 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, doktorların hastalara davranışında sorun var mı?
  5. B32.5 Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, hemşirelerin/hastabakıcıların hastalara davranışında sorun var mı?
  6. B32.6 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, doktor ve sağlık personeli sayısını yeterli buluyor musunuz?
  7. B32.7 Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, muayene ve tahlil ücretlerini yüksek buluyor musunuz?
  8. B32.8 Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, ilaç fiyatlarında sorun görüyor musunuz?
  9. B32.9 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, muayene ve/veya tahlil için sıra beklemede sorun var mı?
  10. B32.10 - Genel olarak sağlık hizmeti aldığınız kuruluşlarla ilgili, muayene için katkı payı ücreti ödemeyi sorun olarak görüyor musunuz? 

Bu değerlendirme amacımız, anketin soru içeriklerini yorumlamak değildir. Sağlık alanında çalışanlar ve konuya ilgi duyanlar için mikro veri seti içerisindeki soruları bir arada görmek istedik.

Bu sorulardan anladığımız, hastaların memnuniyet düzeylerinin düşmesinde son yapılan sağlık kurumu ziyaretleri üzerinden verilen cevaplar önemli hale geliyor.

Topluma deklare edilen rakamsal sonuç ise sorulara verilen cevaplar ile netleşiyor.

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.