Kalbinizi ödüllendirin...

Dr. Feza Şen 25 Eylül 2019 Çarşamba, 07:00

"Kalbinizi ödüllendirin" teması 29 Eylül Dünya Kalp Günü dolayısıyla bu yıl için belirlenen temadır.

Toplumsal bilincin ve farkındalığın artırılması ile erken tanının önemini vurgulamak amacıyla Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan bilgilendirmeye göre;

  1. Kalp ve damar hastalıkları küresel olarak bir numaralı ölüm sebebidir.
  2. Kalp ve damar hastalıklarına bağlı ölümlerin 2030 yılında 22,2 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir.
  3. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre 2012 yılında tüm dünyada bulaşıcı olmayan hastalıklara bağlı ölümlerin yüzde 46,2' si yani 17,5 milyon ölüm kalp ve damar hastalıkları nedeniyledir.
  4. Ülkemizde de ölen her 5 kişiden ikisinin kalp damar hastalığına bağlı nedenlerden öldüğü görülmektedir.

Kalp damar hastalıklarına yakalanmamızın yüzde 80'nine sebep olan davranışsal faktörler ise:

  1. Sağlıksız besleme,
  2. Yetersiz fiziksel aktivite,
  3. Tütün kullanımı ve alkol kullanımı olarak sayılmakta...

Davranışsal faktörlere ek olarak sosyoekonomik faktörler, küreselleşme, şehirleşme, toplumun yaşlanması, stres ile kalıtımsal faktörler kardiyovasküler hastalıkların diğer belirleyicileridir.

Davranışsal risk faktörlerin kontrolü ile kalp ve damar hastalığı görünme sıklığının yarıya indirileceği bilinmektedir. Özellikle sağlıksız beslenme ile yetersiz aktivite neticesi bireylerde kan basıncı, kan şekeri ve kan lipitlerinde yükselme, fazla kilo veya obezite görülür.

40 yaş üstü bireylerde davranışsal risk faktörlerine uygun müdahaleler ile kalp krizi, inme, kalp yetmezliği ve diğer komplikasyonların gelişmesini önleyebilecek tedbirlerin alınması mümkündür.

Kendinizi sevin, sağlığınız için öncelikleriniz olsun...

Öylesine ciddiye alacaksın ki hayatı, bileceksin hastalıklar şakaya gelmez...

Hatırlayacaksın; hayat, sağlıklı kaldığında devam ediyor.

Sağlığınız için:

  1. Kan basıncınızı, kan şeker ve kolesterol düzeylerinizi düzenli ölçtürün.
  2. Bel çevrenizi düzenli ölçün. Ve bel çevreniz; kadınlarda ikinci risk bölgeniz 88 cm ve erkeklerde 104 cm'yi geçmesin.
  3. İnsülin direnci olanlar, bel çevresi genişliği ile birlikte kilo sorunu yaşayanlar, ürik asit fazlalığı, trigliserit yüksekliği, karaciğer yağlanması olanlar iyi huylu kollesterol (HDL) düzeylerinizi ölçtürün. İyi huylu kolesterolünüzü 50'nin üstünde tutmaya çalışın.
  4. Diyabet ve hipertansiyon hastalıkları açısından takip ve tedavilerinizi düzgün bir şekilde yaptırarak kontrol altına alın.
  5. Sigara kullanmayın. Unutmayın sigarayı bıraktıktan sonraki bir yıl içinde koroner kalp hastalığı riski sigara içen kişiye göre yarı yarıya azalır.
  6. Daha küçük porsiyonlar ve sağlıklı besinler tüketin. Yeterli sebze ve meyve tüketin, posa içeren besinler alın, hazır işlenmiş gıdalardan uzak durun.
  7. Haftada 5 defa en az 30 dakika orta yoğunlukta bir etkinlik yapın, hafif koşun, bisiklete binin, yürüyün.
  8. Stresinizi yönetin, gerekirse profesyonel yardım alın, hekiminizin sağlıklı yaşam önerilerine mutlaka uyun..

Ruh ve beden sağlığınızı önemseyin, etrafınıza değil bünyenize bencil olun. Sağlığınızı önemseyin.

Ve kendiniz için söz verin.

  1. "Kalbin için sigarayı bırakmaya söz ver"
  2. "Kalbin için sağlıklı beslenmeye söz ver"
  3. "Kalbin için kilo vereceğine söz ver"
  4. "Kalbin için spor yapmaya söz ver"