Hasta-hekim iletişiminde yeni boyut; Sosyal medya...

Dr. Feza Şen 31 Mayıs 2018 Perşembe, 06:46

İster hekim, ister sağlık kuruluşu, isterseniz de sağlığa yön veren bir kurum olun hastalar ile iletişim kurarken 3 ayrı davranış gösteririz...

  1. Kişilerarası iletişim: Sağlık çalışanlarının hasta ve hasta yakınları ile kurdukları iletişim ve ilişki,
  2. Tutum ve davranış geliştirme ve değiştirme iletişimi: Halkın sağlıksız tutum ve davranışlarını değiştirme, daha sağlıklı davranış geliştirme için yapılan çalışmalar,
  3. Sağlıkta pazarlama iletişimi: Sağlık alanındaki hizmet ve ürünlerin tanıtımı

İletişimde; Doğru mesajı, Doğru kişiye ve İhtiyacı olduğu anda hatırlaması için vermek istiyorsak bireylerin günlük aktivitelerini doğru analiz etmeye ve günlük hayatlarında yer almaya ihtiyacımız var.

"Hootsuite " 2008 yılında RyanHolmes tarafından oluşturulan bir sosyal medya yönetim platformu olup "Wearesocial ve Hootsuit" tarafından her yıl altın bilgiler içeren sosyal medya istatistikleri yayınlanıyor.Bizde hekim olarak hastalarımızın iletişimde sosyal medya ile olan yakınlaşmasını anlamak ve doğru iletişimi kurmak için sosyal medya istatistiklerini inceledik.

  • Konuşa konuşa değil, internet yolu ile anlaşıyoruz:

Türkiye'de global ortalamanın üzerinde internet kullanıyoruz. Global ortalama %53 iken Türkiye ise %67'dir. 2018 yılında Türkiye'de; yetişkin insanların %98'i cep telefonu kullanırken, bunların %77'si akıllı telefon kullanıyor. Yaklaşık 51 milyon kişi telefondan internete bağlanıyor. Masaüstü bilgisayar veya laptop kullananların oranı %48 iken, tablet kullananların oranı ise %25...

  • Hastalarımız isterlerse 7 gün 24 saat sağlık bilgisi alabilir:

81 milyon nüfusa sahip ülkemizde nüfusun;%67'si kadar 54,3 milyon internet kullanıcısı, %51'i kadar 51 milyon aktif sosyal medya kullanıcısı ve %54'ü kadar 44 milyon aktif mobil sosyal medya kullanıcısı var.Dolayısıyla 7/24, ister hekiminizin sayfasına isterseniz de sağlık bilgi sayfalarına ulaşabilirsiniz..

  • Hastalarda digital ortam kullanımı hızla artıyor:

Ülkemizdedigital büyümede dünyada 8. Sırada ve İnternet kullanıcılarının yılda %13 yani 6 milyon kişi arttığını,  Aktif sosyal medya kullanıcı sayısında yılda 3 milyonluk bir artış gerçekleştiğini, Aktif mobil sosyal medya kullanıcı sayısında ise yılda %5'lik, yani 2 milyonluk bir artışla 44 milyona ulaştığını görüyoruz.

  • Giyilebilir teknoloji kullanımı artıyor:

Giyilebilir teknoloji ürünleri kullananların oranı ise %9 olarak hesaplanmış.

  • Günlük aktif saatlerin 1/3'ü sosyal medyada geçiyor:

İnternette günde ortalama 7 saat geçiriyoruz. Toplam sürenin yarısını cep telefonu ile harcıyor.Günde ortalama 2 saat 48 dk sosyal medyaya, günde ortalama 2 saat 44 dk televizyona ve günde ortalama 1 saat 22 dk müzik dinlemeye zaman harcıyoruz.

  • Sosyal medya kullanım oranları:

Ülkemizde 51 milyon sosyal medya kullanıcısı var, bu popülasyonun % 55'i Youtube, % 53 Facebook, % 50 Whatsup ve % 46 Instagram kullanıyor.

  • E Ticaret' te nelere para harcıyoruz:

En çok harcama moda ve güzellik malzemelerine yapılmış. En düşük harcama ise dijital müzik alanında gerçekleşmiş. Bu harcamalar geçen yıl ile kıyaslandığında;en yüksek artış yiyecek ve kişisel bakım alanında gerçekleşmiş. En az artışa sahip harcama alanı ise oyun sektöründe gerçekleşmiş.

2018 E-Ticaret istatistiklerine göre tüketim mallarına olan harcamalar %8 artmış ve dünyada toplam 1,77 milyar $ olarak gerçekleşmiş.Erkekler internetten daha fazla satın alma yapıyor.

  • Sosyal medya ve yaş grupları dağılımı:

Sosyal medyayı en çok 16-64 yaş arasındaki kişiler kullanmakta, 18-34 yaş arası Facebook ve Instagramı seviyor! Facebook'ta erkek kullanıcı sayısı daha fazla..

  • Sosyal medya da gelişime açık alan ise Sağlık Bilgisi ve Hizmetleri...

Mobil uygulama dünyasında gebelik, diyeti fitness gibi sağlık aplikasyonları geride kalıyor,

Diyet ve günlük aktivitelerine 100 insanın 5'i bakıyor..

  • Sonuç:

Dünya da araştırmalar; biyotıp, bilgi teknolojileri, sağlık verileri, kablosuz ve mobil teknoloji etkilerinin bir araya gelmesinin, tıbbı sanat olmaktan çıkarıp veriye dayanan bir bilime dönüştürdüğünü gösteriyor. Sağlıkta başarı; digital sağlık ile hasta etkileşimini doğru noktada birleştirmekte...