Türk bilim insanları, atık sudan elektrik üretti

Türk bilim insanları kenevir metabolitlerini kullanarak, elektrik üretmeyi başardı. Üsküdar Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi iş birliği ile gerçekleştirilen çalışma, Bioresource Technology Reports dergisinde yer aldı.

TEKNOLOJİ, 07 Şubat 2019 Perşembe, 09:52
Türk bilim insanları, atık sudan elektrik üretti

Üsküdar Üniversitesi ve İstanbul Teknik Üniversitesi kenevirin temel etken maddesinin ürünlerini içeren atık sudan elektrik üretti.

Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Tunç Çatal, Biyomühendislik Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Vildan Enisoğlu Atalay, Uzm. Selma Özilhan, Uzm. Murat Özdemir ve İstanbul Teknik Üniversitesinden Prof. Dr. Hakan Bermek'in Bioresource Technology Reports dergisi için yazdıkları makalede, mikrobiyal yakıt hücrelerinde şimdiye dek kullanılmamış bir atık suyu enerji kaynağı olarak kullandıklarını belirtti.

"THC, KİŞİYE SARHOŞLUK VEREN ANA BİLEŞİKTİR"

Biyoyakıt hücreleri doğaya kullanılmadan bırakılan ve kimi zaman çok zararlı olabilen biyokimyasal bileşiklerin yıkımını yapan ve katma değer olarak da düşük güçte ama kesintisiz DC voltaj üretimi gerçekleştirmek için özel bakterileri kullanan biyo-elektrokimyasal araçlardır. Bu çalışmada söz konusu molekül; COOH-THC (aka 11-Nor-9-carboxy-THC), THC'nin (delta9-tetrahydrocannabinol) biyolojik parçalanmasının ana ürünü olarak karşımıza çıkmaktadır. THC kenevir bitkisinden elde edilir ve kişiye "sarhoşluk veren" ana bileşiktir. Hint kenevirinin etken maddesi THC, karaciğerdeki sitokrom p450'nin enzimatik reaksiyonları yoluyla çeşitli küçük ve çoğunlukla biyo-aktif moleküllere metabolize edilir. Ana yıkım ürünleri arasında Δ9-THC, 11-OH-THC ve 11 veya 9 carboxy Δ9 tetrahydrocannabinol (COOH-THC) bulunmaktadır. İkincisi, insan idrarında bulunan primer glukuronid konjugatıdır.

"KENEVİR METABOLİTLERİNİN ATIK SULARA KARIŞMASININ NEDENİ KENEVİR KULLANICILARININ İDRARLARI"

Kenevir metabolitlerinin atık sulara karışmasının temel kaynağının kenevir kullanıcılarının idrarları olduğunu belirten Prof. Dr. Tunç Çatal,

"Peki, bu nasıl gerçekleşiyor? Yıkım ürününün (metabolitin) hem doğaya verdiği olası zararın ortadan kaldırılması ve hem de aynı anda elektrik üretimi nasıl mümkün olacak?" Yeni yayımlanan bilimsel makaleye göre, hava katodlu mikrobiyal yakıt hücrelerinde (MFC) bu madde idrarla birlikte bakteriler tarafından yıkılmakla kalmayıp, yanında 0.3 Volta ulaşan elektrik üretildi.

MFC'ler şu şekilde çalışıyor: Karbon bazlı bileşikleri parçalayan ekzoelektrojenik mikroorganizmalar, elektronları elektrik üretiminde kullanmak üzere değerlendirebiliyor. Bu elektronlar bir katoda taşınıyor ve süreçte bir elektrik akımı üretiyor. Bu ekzoelektrojenik bakteriler, polisakkaritler gibi karbon temelli substratları özellikle tercih ederken, hiç tahmin bile edemeyeceğiniz çok zehirli veya kanserojen kimi maddeleri de bertaraf edebiliyorlar" şeklinde konuştu.

BU TEKNİK, BİRÇOK ALANDA BAŞARI İLE KULLANILDI

Bu teknik; tüm karbohidrat türevleri, amonyak, hidrokarbonlar, etanol, propanol, etilen glikol, gliserol, halkalı ve polialkoller, formik asit vb. gibi standart biyomoleküllerden sonra her çeşit zararlı endüstriyel ve evsel atık sularda ve hatta çok yakın zamanda idrar gibi direkt atıklarda da başarıyla kullanılmıştır. Hem sentetik hem de COOH-THC bulunan gerçek idrar elektrik üretimi bazında karşılaştırıldı. Son olarak Prof. Dr. Tunç Çatal ve birlikte çalıştığı bilim insanları tarafından, doğaya insan atıkları içerisinde karışarak çok zararlı olma potansiyeli mevcut olan antibiyotikler veya keyif verici madde metabolitleri-kokain, kannabinoid gibi substratlar bu amaçla kullanılmıştır. Araştırmacılar, bu son çalışmada örneklerden COOH-THC'nin %62'sinden fazlasını bertaraf etmeyi başardılar.

"İDRAR KULLANARAK ELEKTRİK ÜRETMEK MÜMKÜN"

İstanbul Protein Araştırma-Geliştirme ve İnovasyon Merkezi (PROMER), Mikrobiyal Biyoteknoloji laboratuvarında gerçekleştirilen çalışma ile ilgili olarak PROMER Müdürü Prof. Çatal, "İdrar kullanılarak herhangi bir ön muameleye gerek kalmaksızın elektrik üretiminin mümkün olabildiğinin gösterildiğinin, bu çalışma ile doğaya idrarla karışarak tahribata yol açan kenevir metabolitlerinin dikkate değer oranda giderilebildiğinin altını çizdi.

"MİKROBİYAL YAKIT HÜCRELERİ, GELECEĞİN VAZGEÇİLMEZ TEKNOLOJİLERİNDEN BİRİ OLACAK"

Araştırmanın katılımcılarından ve Türkiye'ye mikrobiyal yakıt hücreleri çalışmalarını ilk tanıtan kişilerden biri olan İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Bermek, çalışma hakkındaki düşüncelerini şöyle ifade etti:

"Özellikle bugünün enerji kaynakları ve bunların kullanımına dayalı dünyaya verdiğimiz hasar artık yeni enerji kaynaklarının ve teknolojilerinin kullanılmasını kesinlikle zorunlu hale getirmiştir. Mikrobiyal yakıt hücrelerinin bu aşamada avantajı, elde edilen enerji seviyesinin şu an itibarıyla biraz düşük kalmasına rağmen, doğayla son derece uyumlu bir yaklaşımla atık arıtımını da beraberinde mümkün kılması sebebiyle kesinlikle geleceğin vazgeçilmez teknolojilerinden biri olacaktır. Biz de bu sebeple 10 yıldan fazla bir süredir buradaki örnekte görüldüğü türden çalışmalarımızı MFC (microbial fuel cell) üzerine yoğunlaştırmış biçimde sürdürmekteyiz."

Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan da çalışmaya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:

"Hesaplamalı kimya ile hesaplamalı psikiyatri birleştiğinde bağımlılıkla mücadele daha kolay olacak. Çünkü madde kullananların kendilerine ve doğaya verdikleri zaralar ölçülebilecek ve görülebilecek. Böylece hasta ve yakınlarımız yaptıkları işin sonucunu kötü tecrübe yaşamadan görebilecekler, bağımlılıkla mücadele kolaylaşacak. Üsküdar Üniversitesi Laboratuvarlarında bu çalışmaların yapılabilmesi Türkiye için şanstır."

SAĞLIK
Korona virüs sürecinde sokağa çıkan 20 yaş altının dikkat etmesi gereken konular
Özel Medicana Bursa Hastanesi Enfeksiyon ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Reşit Mıstık, k...
BURSA
Bursa'da hazır yemek sektörünün öncü firmasından ücretsiz kovid danışmanlığı
Yankı Yemek A.Ş, iş yeri yemekhanelerinin Kovid-19'a uygun hale getirilmesi için talep eden firm...
DÜNYA
İsrail alçaklığı! Bayram günü yürek sızlatan görüntüler
İsrail polisi, işgal altındaki Kudüs'te bulunan Mescid-i Aksa'nın El-Esbat Kapısı önünde bayram n...
BURSA
Bursa'da çocuklar hayal ediyor, büyükler gerçekleştiriyor
Savaştan kaçarak Türkiye'ye sığınan ve Bursa'da ailesi ile yaşayan 11 yaşındaki Türkmen çocuğa sü...
DÜNYA
ABD'de son 24 saatte can kaybı ilk kez 500'ün altına düştü
ABD'de korona virüs salgını nedeniyle son 24 saatte can kaybı 491 artarak 99 bin 847'ye yükseldi.
Kayıtlar 1 Haziran'da başlıyor
 Bursasporlu PFDD Yaz Futbol Okulu kapılarını açmaya hazırlanıyor. Kayıtlar 1 Haziran'da baş...
Sigaraya zam mı geldi?
Belçika'da sokaklar çöpten geçilmiyor

En Çok Okunan Haberler

Tedbirsizlik pahalıya patladı! Bir mahalle k...

Gaziantep'te korona virüs tedbirleri kapsamında, 16 ...

Tramvay durağında korkunç manzara!

İstanbul'da sokağa çıkma kısıtlamasının son gününde ...

Bursa'da bulundu! Tam 2200 yıllık...

Bursa'nın İznik ilçesinde bir çiftçi tarlasında zeyt...

Ameliyattan çıkıp çiçek satmaya gidiyor

Bursa'da bir kalp doktoru ameliyattan çıktıkta...

Normalleşme takvimi ne zaman başlıyor? İşte ...

Korona virüs salgını sonrası alınan tedbirler yerini...

İçişleri Bakanlığı'ndan yeni açıklama! Türki...

Korona virüs salgını döneminde dünya genelinde aile ...

Bursa'da havadan görüntülendi!

Bursa'da 29 Mayıs'a hazırlanan selatin camilerinin y...

"Hedefimiz orada Bursa Mahallesi kurmak"

İnsan Hak ve Hürriyetleri (İHH) İnsani Yardım Vakfın...

Diyanet'ten cuma namazı için uyarı!

Diyanet İşleri Başkanlığı, korona virüs ile mücadele...

Bursa için sağanak yağış uyarısı

Bursa'da günün en yüksek sıcaklığı 21, en düşük hava...

Bursa'da 'cinsel içerikli mesaj' cinayeti!

Bursa'da kendisine cinsel içerikli mesaj attığı iddi...

Saatlerce uğraşıp özgürlüğüne kavuşturdular!

Bursa'nın İnegöl ilçesinde park halindeki otomobile ...

Türkiye'den bir ülkeye daha yardım!

Türkiye, korona virüs ile mücadele eden Çad'a tıbbi ...

Çocuklarda koronayla bağlantılı yeni hastalık!

Hollanda'da 19 çocuğun, koronavirüsüyle bağlantılı o...