Otomotiv pazarında büyük dönüşüm! Manuel vites tarihe karışıyor

2025 satış verileri, Türkiye otomobil pazarında manuel vitesin hızla gerilediğini ortaya koydu. Otomatik vitesin payı %94,6’ya yükselirken, elektrikli ve hibrit araçların etkisiyle manuel şanzıman tarihe karışma yolunda ilerliyor.

Haber Giriş Tarihi: 02.12.2025 15:39
Haber Güncellenme Tarihi: 02.12.2025 15:39

Türkiye’de otomobil kullanıcılarının vites tercihi köklü bir değişimden geçiyor. 2025 Ocak–Kasım satış rakamları, manuel vitesin artık neredeyse tercih edilmediğini, otomatik vitesin ise pazara adeta hükmettiğini gösteriyor.

OTOMATİK VİTESİN PAYI %94,6’YA ULAŞTI

Otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 2025’in ilk 11 ayında %10,16 büyüyerek 1 milyon 176 bin 780 adede yükseldi. Ancak verilerdeki en dikkat çekici başlık şanzıman tercihlerinde yaşandı. Türkiye’de satılan otomobillerin %94,6’sı otomatik vites, yalnızca %5,4’ü manuel oldu. Bu oran, manuel vitesin artık pazarda istisnai bir seçenek haline geldiğini gözler önüne seriyor.

ELEKTRİKLİ ÇAĞDA MANUELİN ŞANSI YOK

Otomotiv uzmanları manuel vitesin gerilemesini teknik bir zorunluluk olarak değerlendiriyor. Uzmanlara göre elektrikli ve hibrit motorlarda manuel şanzımanın yapısal bir karşılığı yok. Manuel üretmek hem maliyetli hem de sürdürülebilir değil. Talep düşünce üreticiler otomatik şanzımana tamamen yöneliyor. Kısacası manuel şanzıman, modern motor teknolojileriyle ayakta kalmakta zorlanıyor.

ELEKTRİKLİ VE HİBRİT ARAÇLAR MANUEL VİTESİ ZORLUYOR

Motor tiplerine bakıldığında manuel vitesin yok oluşunun nedenleri daha net ortaya çıkıyor:

Benzinli: %47,2

Hibrit: %26,9

Elektrikli: %17,8

Dizel: %7,4

Özellikle elektrikli araçlar manuel vitese teknik olarak izin vermediği için pazarın yönü doğal olarak otomatiğe kayıyor.

SUV RÜZGARI MANUELİ SİLİP SÜPÜRÜYOR

Tüketici tercihlerindeki değişim de manuel vitesin düşüşünü hızlandırıyor.

En çok satan gövde tipi: SUV (%62,5)

En çok satan segment: C segmenti (%55,7)

SUV modellerde neredeyse tüm üreticiler otomatik şanzıman sunarken, manuel seçenekler bir bir ürün gamından çıkarılıyor.

MARKALARIN SATIŞ VERİLERİ DE YÖNELİMİ DESTEKLİYOR

Kasım 2025’te en çok satış yapan markalar:

Renault: 15.583 adet

Volkswagen: 11.579 adet

Ford: 10.617 adet

Togg: 4.235 adet

Bu markaların yeni modellerinin büyük bölümü otomatik şanzımanla üretiliyor ve manuel seçenek giderek azalıyor.

“MANUEL VİTES BİR TERCİH DEĞİL, BİR İSTİSNA OLDU”

2025 satış verileri, manuel vitesin Türkiye’de artık sona yaklaştığını net şekilde gösteriyor. Elektrikli araçların yükselişi, sürücülerin konfor beklentilerinin artması ve otomobil markalarının otomatik şanzımana yönelmesi manuel vitesin pazardan çekilme sürecini hızlandırıyor.