UTTS’de son dakika gelişmesi: Gelir İdaresi Başkanlığı süreyi uzattı

Gelir İdaresi Başkanlığı, Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) kapsamında taşıt tanıma birimi (TTB) montajı için tanınan süreyi 30 Haziran 2025 tarihine kadar uzattı. Akaryakıt istasyonları içinse başvuru ve montaj işlemleri 2 Haziran 2025’e kadar tamamlanmak zorunda.

Haber Giriş Tarihi: 05.08.2025 18:00
Haber Güncellenme Tarihi: 05.08.2025 18:00

Gelir İdaresi Başkanlığı, vergi mükellefleri ve akaryakıt istasyonlarını yakından ilgilendiren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) kapsamında önemli bir süre uzatımına gitti. Vergisel uyumun artırılması ve akaryakıt satışlarında dijital denetim mekanizmalarının etkinleştirilmesi amacıyla hayata geçirilen UTTS’de, Taşıt Tanıma Birimi (TTB) montaj süresi 30 Haziran 2025 tarihine kadar uzatıldı.

TTB TAKMAYANLAR VERGİSEL RİSKLE KARŞILAŞACAK

Yeni düzenlemeye göre;

İşletmelere ait ya da kiralanan ve işte kullanılan taşıtlar için TTB taktırılması 30 Haziran 2025 tarihine kadar zorunlu hâle geldi. İşte kullanılmayan ancak taşıt tanıma sistemi kullanan araçlar içinse bu zorunluluk 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren başlatılacak.

Uygulama dışında kalan ya da belge düzenini UTTS kapsamında gerçekleştirmeyen mükellefler, Vergi Usul Kanunu kapsamında belge düzenlememiş sayılacak. Bu da cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalmalarına yol açabilecek.

AKARYAKIT İSTASYONLARINA DA YENİ TAKVİM

UTTS süreci, sadece taşıt sahiplerini değil akaryakıt istasyonlarını da doğrudan ilgilendiriyor.

Bu kapsamda; akaryakıt istasyonu işleten mükelleflerin, en az bir pompa ünitesine Taşıt Tanıma Okuyucu Cihazı (TTO) ve Taşıt İstasyon Modülü (TİM) taktırması ve bu sistemleri yeni nesil pompa ödeme kaydedici cihazlarla entegre etmesi gerekiyor.

TTO ve TİM takılması için son tarih 2 Haziran 2025 olarak açıklandı.

Benzin veya motorin dışındaki yakıt türleri için kullanılan pompa ünitelerinde ise bu süre 31 Aralık 2025’e kadar uzatıldı.

BELGE DÜZENİ UTTS İLE DİJİTALLEŞİYOR

UTTS ile birlikte akaryakıt satış belgeleri de dijital olarak sistem üzerinden oluşturulacak. Sisteme entegre edilen yeni nesil ödeme cihazları, araç plakasını otomatik olarak okuyarak satış belgelerine yansıtacak. Bu da manuel giriş kaynaklı hataları ve vergi kayıplarını önlemeyi hedefliyor.

Sistemde yer almayan veya UTTS bilgisi içermeyen belgeler, yasal geçerliliğini yitirmiş sayılacak.

VERGİ MÜKELLEFLERİNE UYARI: SÜREYİ KAÇIRMAYIN

Gelir İdaresi Başkanlığı, TTB ve TTO montajlarının belirtilen tarihler içinde tamamlanmaması durumunda, mükelleflerin ciddi cezalarla karşı karşıya kalabileceğini vurguladı. Hem akaryakıt alan taşıt sahiplerinin hem de akaryakıt istasyonu işletmecilerinin belirtilen süreler içinde gerekli adımları atması gerekiyor.

UTTS NEDİR VE NEDEN ÖNEMLİ?

Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS), akaryakıt alımlarının dijital takibini sağlamak amacıyla geliştirilmiş bir sistemdir. Özellikle vergiye tabi işletme taşıtlarının akaryakıt alımlarında, satışların plaka bazlı takip edilebilmesi için geliştirilen bu sistemle vergisel şeffaflık sağlanır, sahte fatura ve usulsüzlüklerin önüne geçilir, kamu gelirlerinde artış hedeflenir.