
Ticaret Bakanlığı, Tüketici Kurulu’nun 15 Mayıs tarihli toplantısında tüketiciyi yanıltan uygulamalara karşı önemli kararlar aldı. Toplantıda değerlendirilen 65 dosyadan 56’sının mevzuata aykırı olduğu tespit edilirken, bu firmalara toplamda 10 milyon 495 bin 800 TL idari para cezası kesildi. Ayrıca, tüketici mağduriyetlerinin önüne geçmek için 5 dosya hakkında erişim engeli kararı alındı.
Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, yılın ilk beş ayında Kurul, toplam 736 dosya üzerinde görüş bildirdi. Bunlardan 661’i aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama içerdiği gerekçesiyle hem durdurma kararı hem de 125 milyon TL'yi aşkın para cezasıyla sonuçlandı.
Mayıs ayı toplantısında özellikle çevrim içi alışveriş sitelerinde tüketicilerin kararlarını etkilemeyi amaçlayan arayüz tasarımları mercek altına alındı. Takipçi sayıları, ürün favorileme, değerlendirme ve harita yorumları gibi kullanıcı verilerinin manipüle edilmesiyle dikkat çeken uygulamaların, tüketiciyi yönlendirecek şekilde hazırlandığı belirlendi.
MANİPÜLASYONA 3,5 MİLYON TL CEZA
Bu kapsamda, tüketicilerin satın alma tercihlerini etkileyen yanıltıcı yorumlar ve sahte değerlendirmeler kullanan 6 firmaya yaklaşık 3,5 milyon TL idari para cezası uygulanırken, bu firmaların reklamları durduruldu ve erişim engeli kararı da alındı.
“ÜCRETSİZ DENEME” İDDİASIYLA KREDİ KARTI ZORUNLULUĞU GÜNDEMDEYDİ
Ayrıca bir video platformunda, “1 ay ücretsiz dene” teklifiyle sunulan abonelik paketlerinde kullanıcıdan kredi kartı bilgisi istenmesi ve iptal seçeneğinin zor ulaşılabilir bir konumda sunulması gibi detaylar da incelemeye alındı. Kurul, bu tür kullanıcıyı yanıltan tasarımları "karanlık desen" olarak nitelendirerek, ilgili firmaya hem durdurma hem de para cezası verdi.
Ticaret Bakanlığı, tüketici haklarının korunmasına yönelik denetimlerin süreceğini vurgulayarak, dijital alanda yapılan her ticari faaliyetin şeffaf ve dürüst olması gerektiğine dikkat çekti.