
Sosyal medya dünyasında reklam ve tanıtım kuralları kökten değişiyor. Ticaret Bakanlığı, tüketicinin korunması ve şeffaflığın artırılması amacıyla sosyal medya fenomenleri (influencer) tarafından yapılan reklam içeriklerine yönelik kapsamlı bir yönetmelik taslağı hazırladı. Yeni düzenlemeler, yayımlanması halinde reklam sektöründe büyük dönüşüme yol açacak.
Türkiye gazetesinden Esma Altın'ın haberine göre, artık reklam içeren bir paylaşım yapıldığında sadece 'reklam' yazmak yeterli olmayacak. Paylaşımın türüne göre “#Reklam”, “#Sponsor”, “#İşbirliği”, “#Hediye” veya “#Davet” gibi ifadelerden en az biri açık ve anlaşılır biçimde kullanılacak. Ayrıca reklam verenin adı veya markası kesinlikle belirtilmek zorunda. İçerik sesli bir yayın ise, reklam olduğuna dair uyarı yayının başında yapılmak zorunda kalacak.
Yeni taslak, tüketiciyi yanıltabilecek fiyat ve indirim ifadelerine de denetim getiriyor:
Faiz/Kâr Payı Zorunluluğu: “İndirimli”, “cazip” veya “uygun” gibi ifadelerin kullanıldığı finansal reklamlarda, faiz veya kâr payı oranı paylaşım alanında açıkça yer alacak.
Önceki Fiyat Zorunluluğu: Kampanyalı satışlarda, ürünün önceki 10 gün içindeki en düşük fiyatının esas alınması ve satış tarihleri ile stok miktarının açıkça belirtilmesi gerekecek.
Reklamlarda teknolojinin kötüye kullanımının önüne geçilmesi hedefleniyor. Yapay zekâ (YZ) kullanımı ve filtreleme konusunda önemli kısıtlamalar geliyor:
Filtreleme, dijital karakter veya YZ ile oluşturulmuş gerçek kişilerin kopyalarının kullanıldığı içeriklerde bu durumun izleyiciye açıkça yazılı olarak belirtilmesi zorunlu olacak.
Bir kişinin dijital kopyasının, ürünü bizzat deneyimlemiş gibi gösterilmesine kesinlikle izin verilmeyecek.
Yeni düzenleme ile bazı sektör ve içeriklerin sosyal medyada reklamı tamamen yasaklanıyor. Bu yasaklar şunları kapsıyor:
Falcılık ve medyumluk hizmetleri
Yasa dışı bahis içerikleri
Tütün ürünleri, elektronik sigara ve alkollü içecekler
Ayrıca, e-ticarette sıklıkla görülen ve tüketiciyi hemen satın almaya yönlendiren “panik tuzağı” oluşturan yanıltıcı mesajlara karşı da dikkatli olunması ve bu tür uygulamalara izin verilmemesi hedefleniyor. Ticaret Bakanlığı’nın bu adımı, dijital pazarlama alanında şeffaflığı ve dürüstlüğü en üst seviyeye taşımayı amaçlıyor.