
ABD Başkanı Donald Trump, elektrikli araçlara geçişi hızlandırmak amacıyla önceki yönetim tarafından uygulamaya konulan yakıt verimliliği düzenlemelerinin kaldırılacağını açıkladı. Washington’dan gelen bu kararın otomobil fiyatlarını doğrudan etkilemesi bekleniyor.
Beyaz Saray’da değerlendirmelerde bulunan Trump, Biden döneminde belirlenen standartların üreticilerin maliyetlerini artırarak fiyatlar üzerinde baskı oluşturduğunu savundu. “Otomobil üreticileri gereksiz yüklerle boğuşuyordu” diyen Trump, yeni kararın sektör üzerindeki finansal yükü azaltacağını belirtti.
“BİDEN’IN PAHALI KISITLAMALARINI KALDIRIYORUZ”Trump, yakıt verimliliği hedefleri ile elektrikli araç geçiş zorunluluğunun bir araya getirilmesinin tüketici fiyatlarını yukarı ittiğini dile getirerek, “Biden’ın otomobil üreticilerine getirdiği pahalı kısıtlamaları resmen kaldırıyoruz. Bu standartlar fiyatlar üzerinde baskı oluşturuyordu.” ifadelerini kullandı.
Elektrikli araçların zorunlu hâle getirilmesi yönündeki adımları eleştiren Trump, mevcut düzenlemeleri “yeşil aldatmaca” sözleriyle hedef aldı. ABD’nin geniş petrol kaynaklarına sahip olduğunu hatırlatan Trump, benzinli araçların ortadan kaldırılmasının “mantıksız bir beklenti” olduğunu ifade etti.
ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Biden dönemindeki standartları gevşeten yeni bir teklifi kamuoyuna sundu. Buna göre, 2031 yılına kadar yeni araçlarda ortalama yakıt verimliliği hedefi gallon başına 34,5 mile çekilecek.
Beyaz Saray’dan yapılan açıklamada, önceki standartların benzinli araçlarla karşılanamayacak kadar yüksek olduğu belirtilerek yeni düzenlemenin otomobil fiyatlarını yaklaşık 1000 dolar düşürebileceği ifade edildi.
Uzmanlara göre ABD gibi dev bir pazardan gelen bu tür politika değişiklikleri küresel otomotiv dengelerini etkileyebilir. Türkiye için doğrudan bir sonuç beklenmese de, dolaylı etkilerin ortaya çıkması muhtemel.
– Küresel elektrikli araç trendi yavaşlarsa Türkiye de hisseder
ABD’nin yavaşlaması, global otomobil üreticilerinin elektrikli araç yatırımlarını yeniden planlamasına neden olabilir. Bu durum, Türkiye’de üretilen modellerin çeşitliliği ve ihracat stratejileri üzerinde etkili olabilir.
– Batarya ve teknoloji yatırımları yavaşlayabilir
Türkiye son yıllarda batarya üretimi ve elektrikli araç teknolojilerine yönelik yatırımlarını artırdı. Küresel sermayenin yön değiştirmesi bu yatırımların hızını etkileyebilir.
– Benzinli araç ithalatında fiyat baskısı azalabilir
Verimlilik standartlarının gevşemesi, benzinli motorlu araçların global maliyetlerini düşürebilir. Bu da Türkiye’ye ithal edilen bazı modellerde fiyat avantajı oluşturabilir.
Genel olarak uzmanlar, ABD’de alınan kararın Türkiye otomotiv pazarında doğrudan bir değişim yaratmasının beklenmediğini; ancak küresel trendlerdeki kırılmaların yakından takip edilmesi gerektiğini vurguluyor.