Eğitim ve Cumhuriyet ilişkisi Nilüfer’de masaya yatırıldı

Nilüfer Belediyesi'nin düzenlediği "Tematik Buluşmalar" etkinliği, önemli bir konuğu ağırladı. Program kapsamında konuşma yapan Prof. Dr. Rüyam Küçüksüleymanoğlu, katılımcılara Cumhuriyetin kuruluş felsefesinin temel taşlarından olan eğitim ve sosyal adalet arasındaki kritik ilişkiyi anlattı.

Haber Giriş Tarihi: 01.11.2025 12:43
Haber Güncellenme Tarihi: 01.11.2025 12:43

Kültürel etkinliklerin merkezi olan Nazım Hikmet Kültürevi Balaban Salonu, Nilüfer Belediyesi’nin düzenlediği "Tematik Buluşmalar" serisine ev sahipliği yaptı. Bu buluşmanın onur konuğu, Bursa Uludağ Üniversitesi’nden alanında yetkin bir isim olan Prof. Dr. Rüyam Küçüksüleymanoğlu idi.

Küçüksüleymanoğlu, “Cumhuriyet ve Eğitim: Sosyal Adaletin Temeli” başlıklı sunumuyla, katılımcılara eğitimin bir rejimden çok daha öte, sosyal eşitsizlikleri gidermedeki kilit rolünü anlattı.

‘ATATÜRK’ÜN EĞİTİM VİZYONU, KURTULUŞUN TEMELİYDİ’

Küçüksüleymanoğlu, Atatürk'ün eğitime bakış açısının son derece vizyoner olduğunu vurguladı. Küçüksüleymanoğlu, Atatürk'ün, bir ülkenin gerçek zaferinin ve kurtuluşunun ulusal bir Millî Eğitim programından geçmesi gerektiği görüşünü benimsediğini aktardı. Cumhuriyet’in ilanından hemen sonra eğitimde atılan hızlı adımlara dikkat çeken akademisyen, Kurtuluş Savaşı yıllarında dahi 1’inci Maarif Kongresi’nin toplanmasını bu inancın somut göstergesi olarak sundu. Cumhuriyet dönemi eğitim hamleleri arasında; millet mektepleri, halk evleri, kütüphane ve müzeler, Köy Enstitüleri ve gençlerin yurt dışına gönderilmesi gibi çok geniş perspektifli çalışmaların olduğunu ifade etti.

‘EĞİTİME ERİŞİM ADİL OLMALI’

Küçüksüleymanoğlu, söyleşisinde sosyal adalet kavramını temel alarak, eğitime erişimdeki eşitsizliklere odaklandı. Sosyal adaleti, fırsatlara ve imkanlara herkesin eşit ulaşabilmesi ve dağılımın hakkaniyetli olması şeklinde tanımlayan Küçüksüleymanoğlu, eğitime erişimin adil olmasının önemini vurguladı. Akademisyen, eğitimdeki adaletsizliğin ana kaynaklarını sekiz başlık altında topladı: Ekonomik koşullar, eğitime ayrılan bütçenin düşmesi, kitap eksikliği, dijital uçurum, PISA puanlarına yansıyan bölgesel farklar, yüksek ev genci oranı, özel gereksinimli öğrenciler ile travma ve göç kaynaklı sorunlar.