Anksiyete bozukluklarından kendi çabamızla kurtulabilir miyiz?

Psikolog Mürşit Atlıakın 10 Mayıs 2019 Cuma, 07:30

Anksiyete bozuklukları deyince, kişinin kendi vücudunda veya dış çevrede algıladığı belirli uyaranları tehdit ve tehlike olarak yorumlamasıyla yaşadığı ve kontrol edemediği, sürekli korku, sıkıntı, endişe ve gerginlik belirtileri ve bunlara eşlik eden belirli olay ve durumlardan kaçınma davranışları akla gelmektedir.

Sürekli endişe ve kaygı halinde olmak, hayat kalitenizi çok etkileyebilecek bir rahatsızlıktır. Bu durum eğer günlük işlerimizi etkiliyor, iş verimimizi düşürüyorsa ve yakınlarımızla ilişkimizi bozmaya başlıyorsa, artık hastalık halini almış demektir.

Son zamanlarda korku, kaygı ve sıkıntılarının artmaya başladığını fark eden kişiler, kendi kendilerine alacakları tedbirlerle hastalığın ilerlemesini önleyebilirler. Bütün hastalıklarda olduğu gibi herkesin sağlığını önemsemesi, kendi kendini koruyacak tedbirleri alması esastır.

Bedenen ve ruhen sağlıklı olabilmek için öncelikle sağlıklı ve düzenli belenmeye ihtiyacımız vardır. Düzensiz beslenmelerde, kan şekeriniz dalgalandığında vücudunuz stres hormonları salgılamaktadır. Stres hormonları, kortizol ve adrenalin anksiyete hissini arttırır. Bu yüzden kan şekerinizi dengelemeniz önemlidir. 

Sağlıklı beslenmek için günde 3 öğün yemek, daha fazla protein ve sağlıklı yağ tüketmek, şeker ve işlenmiş karbonhidratlardan uzak durmak yararlı olacaktır.
Kafein aldığımızda sinir sistemimizi savaşa hazır hale getirdiği için, eğer anksiyete sorununuz varsa kafeini azaltmanızın faydası olacaktır.

Anksiyete ile baş çıkmak için en etkili çözümlerden biri de kaliteli ve yeterli uykudur. Uykusuzluk anksiyeteye, anksiyete de uykusuzluğa sebep oluyor. Kaliteli ve yeterli uyku stresle başa çıkmanıza yardım edecektir. İyi bir uyku için yapmanız gerekenlerle, anksiyete ile başa çıkmak için yapmanız gerekenler aslında aynı. Uyku hijyeni açısından tamamen karanlık, elektronik eşya bulunmadığı, sesiz bir yatak odası ideal olabilir.

Anksiyetenin en iyi ilacı egzersiz. Doğa yürüyüşleri, nefes egzersizleri, yoga, meditasyon. İlla bir spor salonuna gitmeniz gerekmez. Açık havada yarım saat tempolu yürüyebilirsiniz ya da evde yapabileceğiniz hareketleri deneyebilirsiniz. Takım sporları aynı zamanda sosyalleşebileceğiniz spor dalları olduğu için farklı ortamlar modunuzu da değiştirecektir. En önemlisi sevdiğiniz, bir aktivite bulup düzenli devam etmek olacaktır. Canınız hiçbirini istemese bile mutlaka kendinizi zorlayın. Sonrasında ne kadar iyi hissettirdiğini görünce iyi ki yaptım diyeceksiniz.

Bütün çabalarınıza rağmen sorunlar devam ediyorsa, özellikle birinci paragrafta ifade edilen şikayetler sık sık tekrarlıyorsa yada süreklilik arz ediyorsa profesyonel yardım almaya ihtiyacınız var demektir.

Anksiyete köklerini çocukluk travmalarından olan inatçı ve tekrarlayan bir rahatsızlıktır. Kesin çözümü ancak terapiyle olabilmektedir. Tekrarlayan durumlarda yardım almadan ve çaba göstermeden çözümlenmez. Ansiyete zaman zaman azalır ama hayatın zorlukları karşılaşıldığında adeta fırsat kollar her fırsatta değişik şekillerde nükseder. Terapi ruhsal yapıyı güçlendirerek nüksleri sonlandırır.

Tekrar görüşmek dileğiyle. Hoşça kalın.