Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 11 Haziran 2019 Salı, 08:16

   Unutkanlık, odaklanamama, konsantrasyon bozukluğu, baş ağrısı, başta dolgunluk hissi, huzursuzluk, hırçınlık, anksiyete, baş dönmesi, isteksizlik gibi belirtileri gösteren beyin yorgunluğu genç yaşlarda, öğrencilikten itibaren ortaya çıkıyor. Geçici beyin fonksiyon kayıplarını oluşturan beyin yorgunluğunun elektromanyetik kirliliğin yanısıra dengesiz beslenmeden, metabolik hastalıklara, çalışılan ortamdan uykusuzluğa kadar birçok farklı nedeni de bulunuyor.

Beynimizi Yoran Nedenler:

*Kan şekerinin yükselmesi ve düşmesi

Çay şekerinden aldığımız sükroz ve meyvelerden aldığımız früktoz gibi karbonhidratlar vücutta glikoza dönüştürülerek kullanılıyor. Vücutta diğer hücreler glikoz yokken yağları enerjiye çevirerek kullanabiliyorken, beyin enerji için sadece glikozu kullanabiliyor. Bu nedenle kan şekerinin düşmesi beyin fonksiyonlarını olumsuz etkiliyor. Özellikle diyabet hastalarında ilaçlara bağlı ani ve tekrarlayıcı hipoglisemiler bellek faaliyetlerini olumsuz etkiliyor. Aynı şekilde kan şekerini düşüren dengesiz diyetler de bu anlamda olumsuz etkiye neden oluyor.

*Kronik Stres

Hem çocukların, hem yetişkinlerin yaşadığı yoğun stres bireylerin başarılı değil, verimsiz ve başarısız olmasına neden oluyor. Araştırmalar, stres hormonu olan kortizole yüksek seviyelerde birkaç gün maruz kalmanın hafıza fonksiyonlarını bozduğunu gösteriyor. Düşük düzeyde uzun süreli strese maruz kalmak da beyin yorgunluğunu oluşturup beyin yaşlanmasını hızlandırıyor.

*Kolesterol ve Yağlar

Kan şekeri gibi hayati öneme sahip olan kolesterolü oluşturan LDL (kötü kolesterol) ve HDL (iyi kolesterol) dengesi büyük önem taşıyor. Düzensiz beslenme LDL düzeyini arttırıp HDL'yi düşürdüğü için beyin damar sistemindeki kan dolaşımını bozuyor.  Bu bozukluk beyin yorgunluğu ve durgunluğu olmak üzere birçok soruna neden oluyor. Bu nedenle bireylerin tükettiği yağ miktarına dikkat etmesi, trans ve doymuş yağlardan uzak durması gerekiyor.

*Uykusuzluk

Sağlıklı bir uyku beynin dinlenmesini sağlıyor. Altı saatten az ve dokuz saatten fazla uyumamak gerekiyor. Uykunun kalitesi de fark yaratıyor. Uyku kalitesini yüksek tutmak adına gece saat 12.00 ile 3.00 arasında uyumak kıymetli.

*Hipertansiyon

Damar sisteminde basınç yükselmesini ifade eden hipertansiyon, beyin dokusunda da basınç oluşturuyor. Beyin hücrelerinde oluşan fiziki basınç ise beyin yorgunluğuna neden oluyor. Baş ağrısı, baş dönmesi ve unutkanlık gibi birçok şikayet ortaya çıkıyor.

*Bilgisayar / Online Oyunları

Hızlı oynamayı gerektiren aksiyon oyunları başta olmak üzere bilgisayar yada konsol oyunları beynin fonksiyonel yapısını bozabiliyor. Bu oyunlar sırasında beyin kendini hızlı hareket etmeye ve hızlı düşünmeye programladığı için derinliğe inemiyor ve yüzeysel kalıyor. Bunun sonucunda dikkat eksikliği olan hiperaktif çocuklar ortaya çıkıyor. Erişkinlerde ise beynin hızlı düşünmeye odaklanması analizden uzaklaşmaya neden oluyor, okuduğunu, dinlediğini anlayamaz hale geliyor.

*Alkol ve Uyuşturucular

Sürekli alkol kullananlarda unutkanlık ve bellek problemleri kaçınılmaz oluyor. Uyuşturucular da öğrenme ile algılama fonksiyonlarını olumsuz ve geri dönüşümsüz olarak etkiliyor.

Unutkanlık ve konsantrasyonu arttırmak adına, yaşam biçimi haline getirebileceğimiz etkili adımlarla bir sonraki hafta sizlerle olacağım. Sağlıklı, afiyetli günler dilerim...