Sağlıklı besin satın alırken dikkat etmemiz gerekenler

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 06 Temmuz 2019 Cumartesi, 07:30

Sağlıklı besin tüketmenin başı sağlıklı besin tercih etmekten geçiyor. Göz ardı ettiğimiz, dikkate almadığımız yada yanlış bildiğimiz bilgileri gözden geçirmekte fayda var. Sağlıklı besin alma konusunda etiket bilgilerini okuyarak bilinç düzeyimizi arttırmalıyız. Katkı maddesi içeriği fazla olan gıdalardan uzak durmalı, besin ögeleri bölümünde doymuş yağ asidi ve şeker miktarını da göz önünde bulundurmalıyız.

• Ambalajın düzgün olması genellikle besinlerin taze ve sağlıklı olduğunun göstergesidir. Ezilmiş, kırılmış kutulu yiyecekler almamalıyız. Özellikle konservenin kapağı dışarı doğru bombeli ise, bakteri yoğunluğu artmış demektir.

•Ambalajsız satılan her ürün potansiyel tehdittir ve ciddi besin zehirlenmelerine yol açabilir. Taze sebze ve meyveler hariç ambalajsız satılan besinlerden uzak durmalıyız.

•Dondurulmuş gıdaların üzerinde buz kristallerinin olması, çözdürülüp tekrar dondurulduğunu gösterir.

•Vitamin ve mineral deposu olan sebze ve meyvelerden mevsimine göre her renkten alabilirsiniz. Sağlıklı vücut için günde en az 5 porsiyon sebze ve meyveye ihtiyacımız olduğunu unutmayın. Islatılmış sebze ve meyveler çabuk bozulacağından kuru olanlarını tercih edelim. Ezik, çürük ve topraklı olmamasına da dikkat edelim. Mevsimi dışında sebze ve meyve tüketmemeye tüketmeme çalışalım. Özellikle domates içeriğindeki antikarsinojen madde mevsimi dışında kanserojenik etki gösterir.

•Kırmızı et satın alırken yağsız kısımlarından tercih edin ve görünür yağlardan uzak durun. Etin parlak kırmızı-pembemsi renkte olması etin tazeliğinin göstergesidir. Yüzeyi de aşırı ıslak olmamalıdır. Etin kokusu da diğer bir tazelik göstergesidir.

•Tavuk veya hindi satın alırken, ambalajında kan sızmış olmamasına dikkat edin. But alıyorsanız, kemiği kırılmış olmamalıdır. Ambalajlı olmasına, ambalajın üzerinde üretim yerinin, üretim ve paketlenme tarihinin yazmasına, normal renk, koku ve görünümde olmasına dikkat edin. Açıkta satılan, ürün bilgileri olmayan, markasız tavukları asla satın almayın. Organik, köy tavuğu yada hindi tercih edebilirsiniz.

•Balık alırken, gözlerinin parlak, dışa bombeli olmasına ve kokusuna dikkat edin. Taze balığın solungaçları canlı kırmızı olur. Tazeliğini kaybettikçe bu renk değişir.

•Şarküteri reyonlarında; salam, sosis, sucuk ve işlenmiş diğer etlerde nitrit adı verilen koruyucu madde bulunur. Nitrit daha sonra nitritamine dönüşür, bu maddenin kanser riskini arttırdığı kanıtlanmıştır. Bu yüzden nitrit ve nitrat bulunan şarküteri ürünlerinden uzak duralım.

•Meyveli süt, meyveli yoğurt ve tatlandırıcı yada şeker ile hazırlanmış hazır sütlü tatlıların satıldığı reyonlardan uzak duralım. Süt, yağ ve tuz içeriği çok yüksek olmayan peynir, prebiyotik olan ayran, yoğurt ve kefir sağlıklı tercihler arasındadır.

• Omega-3 içeren ceviz, fındık, badem gibi kuruyemişleri tüketeceğimiz kadar almamız doğru olacaktır. Bu atıştırmalıklar açlık hissini de azaltırlar.

• Abur cubur reyonlarına dikkat! Kremalı, karamelli, çikolatalı ürünlerin karın bölgesinde yağlanmaya neden olabileceğini göz önünde bulundurarak hareket edelim.

• Unlu mamüller reyonunda kan şekeri regülasyonu, kilo kontrolü, yeterli vitamin ve posayı almak için ekşi mayalı ve siyez unlu ekmekleri tercih edelim.

Sağlığımız için satın almamamız gereken yiyecek ve içecekler:

• Jöleli, kremalı, çikolata kaplı bisküviler

•Hazır kekler, browniler

• Çikolatalı ve şeker kaplı kahvaltılık gevrekler

• Mısır şurubu içeren yiyecek ve içecekler

•Nitrit ve nitrat içeren ürünler / markette satılan salam, sosis ve sucuklar

•Meyveli\düşük kalorili yoğurtlar

• Hazır sütlü tatlılar

• Diyet barlar

• Besleyici olarak satılan kurabiyeler

•Omega-3 ilaveli denilen yumurta ve sütler

• Hazır çorbalar

• Mayonez gibi yüksek kalorili soslar

•  Enerji içecekleri

•Suni tatlandırıcı içeren içecekler

• Hazır meyve suları

• %100 meyve suları

• Meyveli sodalar

•C vitamini eklenmiş içecekler

Bilinç düzeyimizi yükselttiğimiz sağlıklı günler dilerim...