Metabolizmanızı kış uykusundan uyandırın

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 27 Mart 2019 Çarşamba, 10:33

Günlük hayatta sıklıkla karşılaştığımız kelimelerden biridir metabolizma. Metabolizmayı hızlandıran yiyeceklerden, haplara kadar pek çok yazı ile karşılaşmışsınızdır. Peki sıklıkla karşılaştığınız metabolizma nedir? Neye yarar? Neden yavaşlar?

Metabolizmayı vücudumuzun temel görevlerini ve işlevlerini gerçekleştirebilmesi için gün içerisinde alması gereken enerji miktarı olarak tanımlayabiliriz. Metabolizma hızı dediğimiz de vücudumuza aldığımız besinlerin yakılması olayıdır. Metabolizma hızı kişiden kişiye farklılık gösterir. Bu farklılık kişinin genetik yapısına ve hormonlarına bağlıdır. Örneğin; çocuklarda, çalışan kişilerde, erkeklerde metabolizma hızı daha yüksektir. Elbette ki metabolizmanın yavaş olması ise sorun teşkil etmektedir. Genellikle aşırı kilo alımı ile kendini belli eder.

Metabolizma hızımızı değiştirmek ise mümkündür. Bunun için sağlıklı, dengeli bir beslenme düzenine sahip olmalı ve fiziksel aktivitemizi arttırmamız gerekmektedir. Günde 6 öğün beslenmek metabolizma hızımızı arttırmada oldukça önemlidir. Sabah kahvaltıları ve öğle yemeklerimizi güçlendirmeli; akşam yemeklerimizi ise erken saatlerde hafif yemekler tüketerek geçirmeliyiz. Öğünler arası uzun tutulmamaya dikkat edilmelidir. Evde hazırladığımız küçük sandviçler, meyve, ayran, lifli-kepekli bisküvi, kuru meyve vb yiyecekler şahane ara öğün kaynaklarıdır. Tabi unutulmaması gereken en önemli noktalardan biri de su tüketimi. Günlük 2-2,5 litre su tüketimi kesinlikle ihmal edilmemelidir.

Metabolizmayı yavaşlatan en önemli etkenlerden biri ise hızlı kilo vermektir. Hızlı kilo verdiğimizde vücudumuz kas ve su kaybeder. Oysaki yavaş yavaş verdiğimiz kilolar ile vücudumuzdaki yağ yüzdesini azaltabilir, metabolizma hızımızı arttırabiliriz.

Metabolizmanızı hızlandırmak için;

•             Aşırı yemekten kaçının.

•             Hareketinizi arttırıp düzenli spor yapın.

•             Gün içerisinde bol bol kahkaha atın. Günde en az 10-15 dakika kahkaha atmak haftada fazladan 280 kalori yakmanızı sağlayacaktır. Bu yöntemin metabolizmanızı canlandıracak etkisi ise size daha da keyif verecektir

•             Düzenli ve yeterli uyuyun. İdeal uyku saati günde ortalama 7-8 saattir.

•             Yüksek glisemik indeksli (kan şekerini hızla yükselten) gıdalardan kaçının.

•             Kafein tüketiminize dikkat edin. Örneğin kahve tüketiminiz günde 3 fincanı aşmasın.

•             Yeterli kalsiyum alın. Brokoli, badem, kabak, koyu renk yapraklı sebzeler, süt, yoğurt, peynir kalsiyum açısından zengin kaynaklardır.

•             Öğün atlamayın, az az sık sık yeterli ve dengeli beslenin.

•             Akşam yemeklerinde yediklerinizin, sabah kahvaltısı ve öğle yemeğinde yediğinizden daha az miktarda olmasına dikkat etmelisiniz.

•             Sabahtan öğleye kadar metabolizma hızlıdır, akşama doğru metabolizma yavaşlar. Akşam yemeklerini erken yemekte ve hafif besin tercihi yapmakta fayda var.

•             Her gün düzenli olarak içine tarçın kattığınız yoğurdunuzu yiyin. Tarçın ve yoğurt metabolizmanızı harekete geçirmeye yardımcı olan süper kaynaklardan biridir.

•             Kalp hastalığınız ve tansiyon yüksekliğiniz yoksa, günde iki fincan yeşil çay tüketmekte fayda var. Yeşil çayın bileşimindeki yağ metabolizma hızını %20 arttıracak etkiye sahiptir.

Bol hareketli, bol kahkahalı, sağlıklı, afiyetli günler diliyorum...