Kurban Bayramı'nda beslenme ve mutfak düzeni

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 12 Ağustos 2019 Pazartesi, 07:00

Toplumumuz için manevi değeri büyük olan Kurban Bayramı, ikram edilen kavurma ve şerbetli tatlılarla beslenme düzenimizde değişikliklere neden olur. En önemli özelliği kırmızı et tüketimindeki artış ve öğün saatlerindeki artış ve düzenin değişmesidir. Değişen beslenme düzenine karşı tedbir almazsak sindirim güçlüğü, kabızlık, bulantı, mide rahatsızlıkları, kalp çarpıntısı, tansiyon yükselmesi gibi sağlık problemleri ile karşılaşabiliriz. Kurban Bayramı'nda özellikle kalp damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide rahatsızlığı, bağırsak sendromu gibi sağlık problemi olan bireylerin ve özellikle yaşlıların beslenmelerine dikkat etmeleri gerekir.

SOĞAN VE SUMAK TÜKETİMİNE ÖZEN GÖSTERİN

Vücudumuzun yapıtaşı olan proteinlerin en önemli kaynağı olan etler, yağ, çeşitli protein ve vitaminleri içerirler. C ve E vitamini içermediklerinden etlerin sebzeler ile birlikte pişirilmesi veya sebzeler ile tüketilmesi besin çeşitliliğini arttırması bakımından ve sağlıklı beslenme için gereklidir. Sağlıklı pişirme yöntemlerinden ızgara, haşlama ve fırın metotlarını öneriyor olsak da, kavurma yapacağınız yağ hayvanın kuyruk / iç yağı ise lütfen korkmayın. Aşırıya kaçmadan tüketmeye gayret edip, mutlaka yanında soğan ve sumak ikilisini bulundurmaya gayret edin. Soğan hücrelerinizin oksjijenlenmesini arttıracağı için et tüketiminde olmazsa olmazlar arasındadır, salatalarınızda bol bol kullanmanızı özellikle tavsiye ederim Sumak ise et tüketimi ile bedeninizde artan asit yükünü azaltmada çok etkin bir rol oynar. Dilerseniz soğan salatanıza, dilerseniz kaynatıp çay yada limonata formatında rahatlıkla tüketebilirsiniz.

Bayram günü kesilen hayvan eti, bekletilmeksizin birkaç saat içinde pişirilerek tüketilir. Ancak yeni kesilmiş hayvanların etlerinde ölüm katılığı denilen sertlik hem pişirmede, hem de sindirimde zorluk yaratır. Şişkinlik, hazımsızlık gibi mide rahatsızlıklarına neden olabileceğinden,bireyler eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir.

  • Etler; kıyma, kuşbaşı gibi küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlara bölünüp, buzdolabı poşetlerine koyularak buzdolaplarının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Buzdolabında -2 santigrat derecede 1-2 hafta, derin dondurucuda ise -18 santigrat derecede daha uzun sürede saklanabilmektedir.
  • Pişirmek için buzluktan çıkartılan etler, yine buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli, çözdürülen et hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalıdır.
  • Et hazırlamada kullanılan kesme tahtalarında çiğ sebze ve meyveleri doğrama işlemi yapılmamalıdır.
  • Etinizi pişirmeden önce marine ederseniz bu DNA bozukluğunu oluşmasını önlemiş olursunuz. Eti pişirmeden önce zeytinyağı, sirke, sarımsak, hardal ve limon suyu içerisinde marine ederek; kanserojen oluşumu azaltabiliriz. Burada önlem tamamen etin yüzeyinin kurumasını önlemekten geçiyor.
  • Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır.  Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açmaktadır.

Ağzınızın tadının bol olduğu sağlık, mutluluk, beraberlik içerisinde ve keyifli bayramlar diliyorum...