Hafızanızı geliştirmenin  doğal yolları

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 18 Haziran 2019 Salı, 07:30

Herkesin zaman zaman, özellikle de hayat meşgul olduğunda, unutkanlık anları vardır. Bu tamamen normal bir durum olsa da, zayıf bir belleğe sahip olmak sinir bozucu olabilir. Genetik hafıza kaybında, özellikle Alzheimer hastalığı gibi ciddi nörolojik durumlarda rol oynar. Bununla birlikte, araştırmalar diyet ve yaşam tarzının hafıza üzerinde de önemli bir etkisi olduğunu göstermiştir. İşte hafızanızı doğal olarak iyileştirmeniN kanıta dayalı yöntemleri;

 ŞEKERİ AZALTIN HATTA BIRAKIN

Çok fazla ilave şeker yemek, bilişsel gerileme dahil birçok sağlık sorununa ve kronik hastalıklara bağlanmıştır. Araştırmalar, şeker yüklü bir diyetin, özellikle kısa süreli hafızayı depolayan beyin alanında, zayıf hafızaya ve düşük beyin hacmine neden olabileceğini göstermiştir. Örneğin, 4.000'den fazla kişiden oluşan bir çalışma, soda gibi şekerli içecek alımının daha yüksek olduğu yerlerde, daha az şeker tüketen insanlara kıyasla ortalama olarak daha düşük toplam beyin hacimleri ve daha zayıf anılar olduğunu saptadı. Şekeri bırakmak sadece hafızanıza yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda genel sağlığınızı da iyileştirir. Araştırmalar, düzenli olarak çok fazla miktarda şeker tüketen kişilerin daha az anıya ve daha az şeker tüketenlere göre daha düşük beyin hacimlerine sahip olabileceğini göstermiştir.

HAFTADA 1 BALIK TÜKETİN VEYA BALIK YAĞI TAKVİYESİ KULLANIN

Balık yağı, omega-3 yağ asitleri eikosapentaenoik asit (EPA) ve dokosaheksaenoik asit (DHA) bakımından zengindir. Bu yağlar genel sağlık için önemlidir ve kalp hastalığı riskini düşürdüğü, iltihabı azalttığı, stresi ve kaygıyı hafiflettiği ve zihinsel düşüşü yavaşlattığı gösterilmiştir. Birçok çalışma, balık ve balık yağı takviyelerinin tüketilmesinin, özellikle yaşlılarda belleği artırabileceğini göstermiştir. Hafif bilişsel bozukluğu olan 36 yaşlı erişkinin bir çalışması, kısa süreli ve çalışma hafızası skorlarının 12 ay boyunca yoğunlaştırılmış balık yağı takviyesi yaptıktan sonra önemli ölçüde arttığını buldu. 28 çalışmanın yakın zamanda yapılan bir başka incelemesinde, hafif bellek kaybı semptomları olan yetişkinlerin balık yağı gibi DHA ve EPA açısından zengin takviye almaları durumunda, balıklarda olduğu gibi gelişmiş epizodik bellek yaşadıklarını göstermiştir. Hem DHA hem de EPA, beynin sağlığı ve işleyişi için hayati öneme sahiptir ve aynı zamanda bilişsel gerileme ile bağlantılı olan vücuttaki iltihaplanmayı azaltmaya yardımcı olur. Balık ve balık yağı takviyeleri, omega-3 yağ asitleri EPA ve DHA bakımından zengindir. Bunları tüketmek, özellikle yaşlılarda kısa süreli, çalışan ve epizodik hafızayı geliştirmeye yardımcı olabilir.

MEDİTASYON İÇİN ZAMAN AYIRIN

Meditasyon uygulaması sağlığınızı birçok yönden olumlu yönde etkileyebilir. Rahatlatıcı ve yatıştırıcıdır ve stresi ve ağrıyı azalttığı, kan basıncını düşürdüğü ve hatta hafızayı iyileştirdiği bulunmuştur. Aslında meditasyonun beyindeki gri maddeyi arttırdığı gösterilmiştir. Gri madde nöron hücre gövdelerini içerir. Siz yaşlandıkça, gri madde azalır, bu da hafızayı ve bilişi olumsuz yönde etkiler. Meditasyon ve rahatlama tekniklerinin, 20 yaşlarındaki insanlardan yaşlılara kadar her yaştan insandaki kısa süreli hafızayı iyileştirdiği gösterilmiştir. Örneğin, bir araştırma, dikkatli olma gibi meditasyon uygulamalarına katılan Tayvanlı üniversite öğrencilerinin, meditasyon yapmayan öğrencilere göre kayda değer çalışma alanlarına göre daha iyi olduğunu gösterdi. Mekansal çalışma hafızası, zihninizdeki uzaydaki nesnelerin konumları hakkındaki bilgiyi tutma ve işleme yeteneğidir.

Meditasyon sadece vücudunuz için iyi değildir, aynı zamanda beyniniz için de iyidir. Araştırmalar, meditasyonun beyindeki gri maddeyi artırabileceğini ve mekansal çalışma hafızasını iyileştirebileceğini ileri sürüyor.

SAĞLIKLI VE İDEAL KİLONUZU KORUYUN

Sağlıklı bir vücut ağırlığını korumak, refah için gereklidir ve vücudunuzu ve zihninizi en iyi durumda tutmanın en iyi yollarından biridir. Bazı çalışmalar obeziteyi bilişsel gerileme için bir risk faktörü olarak belirlemiştir. İlginçtir ki, obez olmak aslında beyindeki hafıza ile ilişkili genlerde değişikliklere neden olabilir, bu da hafızayı olumsuz yönde etkiler. Obezite, her ikisi de beyni olumsuz yönde etkileyebilecek olan insülin direnci ve iltihabına neden olabilir. 18 ve 35 yaşları arasındaki 50 kişiden oluşan bir çalışma, vücut kitle indeksinin daha yüksek olduğunu, hafıza testlerinde belirgin şekilde daha kötü performans gösterdiğini ortaya koydu. Obezite ayrıca, hafızayı ve bilişsel işlevi tahrip eden ilerici bir hastalık olan Alzheimer hastalığının gelişme riskinin yüksek olması ile de ilişkilidir.

Obezite, bilişsel gerileme için bir risk faktörüdür. Vücut kitle indeksini normal aralık dahilinde tutmak, zayıf bir hafıza dahil olmak üzere obezite ile ilgili bir dizi sorundan kaçınmanıza yardımcı olabilir.

Hafızanızı ve beyninizi geliştirecek adımlar ve besinlerle ilgili yazılarımın devamı gelecek. Şifamız bol olsun.