Hafızanızı geliştirmenin doğal yolları

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 25 Haziran 2019 Salı, 07:05

Herkesin zaman zaman, özellikle de hayat meşgul olduğunda, unutkanlık anları vardır. Bu tamamen normal bir durum olsa da, zayıf bir belleğe sahip olmak sinir bozucu olabilir. Genetik hafıza kaybında, özellikle Alzheimer hastalığı gibi ciddi nörolojik durumlarda rol oynar. Bununla birlikte, araştırmalar diyet ve yaşam tarzının hafıza üzerinde de önemli bir etkisi olduğunu göstermiştir. İşte hafızanızı doğal olarak iyileştirmenin kanıta dayalı yöntemleri;

RAFİNE KARBONHİDRATLARI AZALTIN

Kek, mısır gevreği, kurabiye, beyaz pirinç ve beyaz ekmek gibi çok miktarda rafine karbonhidrat tüketmek hafızanıza zarar verebilir.Bu besinler yüksek glisemik yüke sahiptir, yani vücudun bu karbonhidratları hızlı bir şekilde sindirmesi, kan şekeri seviyelerinde bir yükselmeye yol açması anlamına gelir. Araştırmalar, rafine karbonhidratları yüksek olan Batı diyetinin demans, bilişsel azalma ve bilişsel işlevlerin azalması ile ilişkili olduğunu göstermiştir.317 sağlıklı çocuğun bir çalışması, beyaz pirinç, erişte ve fastfood gibi daha fazla işlenmiş karbonhidrat tüketenlerin, daha kısa süreli ve çalışma hafızası dahil, bilişsel kapasiteyi azalttığını tespit etti.Başka bir çalışmada, günlük olarak tüketime hazır kahvaltı gevreği tüketen yetişkinlerin, tahılları daha az sık tüketenlerden daha zayıf bilişsel işlevi olduğu gösterilmiştir. Eklenen şeker gibi, rafine karbonhidratlar kan şekeri seviyelerinde yükselmeye ve bu da zamanla beyninize zarar vermesine neden olabilir. Rafine karbonhidratları yüksek diyetler unutkanlık, bilişsel düşüş ve azalmış beyin fonksiyonu ile ilişkilendirilmiştir.

DAHA AZ ALKOL TÜKETİN

Çok fazla alkollü içecek tüketmek sağlığınıza birçok yönden zarar verebilir ve hafızanızı olumsuz yönde etkileyebilir.Aşırı içme, kandaki alkol seviyenizi ml başına veya daha yüksek bir miktarda 0,08 gram yükselten bir içme şeklidir. Araştırmalar beyni değiştirdiğini ve hafıza eksikliğine neden olduğunu göstermiştir.155 üniversite öğrencisinin yaptığı bir araştırma, haftada bir ya da ayda kısa bir süre içinde altı ya da daha fazla içecek tüketen öğrencilerin, asla içmeyen öğrencilerle karşılaştırıldığında ani ve gecikmeli hafıza hatırlama testlerinde zorluk yaşadıklarını tespit etti. Alkol beyinde nörotoksik etkiler gösterir. Beynin hafızasında hayati bir rol oynayan hipokampusa zarar verebilir. Şimdi bir veya iki içki içerken ve sonra tamamen sağlıklı olmasına rağmen, aşırı alkol alımını önlemek, hafızanızı korumanın akıllı bir yoludur. Alkol, hafıza performansını azaltmak da dahil olmak üzere beyin üzerinde nörotoksik etkiye sahiptir. Ara sıra ılımlı içme bir sorun değildir, ancak aşırı derecede içki içmek beyninizin hafıza ile ilgili önemli bir alanı olan hipokampüsünüze zarar verebilir.

D VİTAMİNİ SEVİYELERİNİZİ TEST EDİN

D vitamini vücutta birçok hayati rol oynayan önemli bir besindir.Düşük D vitamini seviyeleri, bilişsel işlevlerde bir azalma da dahil olmak üzere birçok sağlık sorunuyla ilişkilendirilmiştir.Beş yıl boyunca 318 yaşın altındaki yetişkinleri takip eden bir araştırmada, D vitamini kanında ml başına 20 nanogramdan az olanların hafızalarını ve diğer bilişsel yeteneklerini normal D vitamini seviyelerine göre daha hızlı kaybettikleri bulundu. Düşük D vitamini düzeyleri de daha büyük unutkanlık riski ile ilişkilendirilmiştir. D vitamini eksikliği, özellikle soğuk iklimlerde ve daha koyu tenli olanlarda çok yaygındır. D vitamini desteğine ihtiyacınız olup olmadığını öğrenmek için doktorunuza danışın.

D vitamini eksikliği, özellikle soğuk iklimlerde çok yaygındır ve yaşa bağlı bilişsel gerileme ve unutkanlık ile ilişkilendirilmiştir. D vitamini düzeyinizin düşük olabileceğini düşünüyorsanız, doktorunuzdan kan testi isteyebilirsiniz.

DAHA FAZLA EGZERSİZ

Egzersiz genel fiziksel ve zihinsel sağlık için önemlidir.Araştırmalar, beyin için faydalı olduğunu ve çocuklardan yaşlı yetişkinlere kadar her yaştan insandaki hafızayı geliştirmeye yardımcı olabileceğini göstermiştir.Örneğin, 19 ila 93 yaşları arasındaki 144 kişiden oluşan bir çalışma, sabit bir bisiklet üzerinde 15 dakikalık ılımlı bir egzersizin tek başına, her yaştan hafıza dahil bilişsel performansta artışa yol açtığını gösterdi. Birçok çalışma, egzersizin nöroprotektif proteinlerin salgılanmasını artırabileceğini ve nöronların büyümesini ve gelişmesini iyileştirerek beyin sağlığının iyileştirilmesine yol açtığını göstermiştir.Orta yaştaki düzenli egzersiz, yaşamın sonraki dönemlerinde bunama gelişme riskinin azalması ile de ilişkilidir.

Egzersiz, beyniniz de dahil olmak üzere tüm vücudunuz için inanılmaz faydalar sağlar. Kısa dönemler için ılımlı egzersiz yapmanın bile, tüm yaş gruplarında bellek de dahil olmak üzere bilişsel performansı arttırdığı gösterilmiştir.

ANTİ-İNFLAMATUAR GIDALARI SEÇİN

Antienflamatuvar yiyecekler bakımından zengin bir diyet tüketmek hafızanızı geliştirmenize yardımcı olabilir.Antioksidanlar serbest radikallerin neden olduğu oksidatif stresi azaltarak vücuttaki iltihaplanmayı azaltır. Antioksidanları meyve, sebze ve çay gibi yiyeceklerde tüketebilirsiniz.31.000'den fazla kişiyle yapılan dokuz çalışmanın yakın zamanda gözden geçirilmesi, daha fazla meyve ve sebze yiyenlerin, bu besleyici gıdalardan daha az tüketenlere kıyasla daha düşük bilişsel düşüş ve unutkanlık riskleri olduğunu tespit etti. Meyveler özellikle flavonoidler ve antosiyaninler gibi antioksidanlarda yüksektir. Bunları yemek, hafıza kaybını önlemenin mükemmel bir yolu olabilir.16.000'den fazla kadın ile yapılan bir çalışma, en fazla yaban mersini ve çileği tüketenlerin, daha az meyve yiyen kadınlardan daha düşük bilişsel düşüş ve hafıza kaybı oranlarına sahip olduğunu göstermiştir. Antienflamatuar yiyecekler beyniniz, özellikle yaz meyveleri ve antioksidanları yüksek olan diğer yiyecekler örneğin zencefil, zerdeçal, için mükemmeldir.

KURKUMİNİ ÖNEMSEYİN

Kurkumin, zerdeçal kökü yüksek konsantrasyonlarda bulunan bir bileşiktir. Polifenol adı verilen bir bileşik kategorisinden biridir.Güçlü bir antioksidandır ve vücutta güçlü bir anti-enflamatuar etki gösterir.Çok sayıda hayvan araştırması, kurkuminin beyindeki oksidatif hasarı ve iltihabı azalttığını ve aynı zamanda amiloid plaklarının miktarını azalttığını keşfetmiştir. Bunlar nöronlarda birikir ve hücre ve doku ölümüne neden olarak hafıza kaybına neden olur. Aslında, amiloid plak birikimi, Alzheimer hastalığının ilerlemesinde rol oynayabilir. Curcumin'in hafıza üzerindeki etkileri konusunda daha fazla insan çalışmasına ihtiyaç duyulmasına rağmen , hayvan çalışmaları hafızayı artırmada ve bilişsel düşüşün önlenmesinde etkili olabileceğini göstermektedir.

Kurkumin güçlü bir antioksidandır. Hayvan çalışmaları beyindeki iltihabı ve amiloid plakları azalttığını göstermiştir. Hafızanızı geliştirmek için birçok eğlenceli, basit ve hatta lezzetli yollar vardır.Aklınızı ve vücudunuzu egzersiz yapmak, kaliteli bir çikolatadan zevk almak ve diyetinizde ilave şeker miktarını azaltmak mükemmel tekniklerdir.Beyin sağlığınızı artırmak ve hafızanızı en iyi durumda tutmak için günlük rutininize bu bilim destekli ipuçlarından birkaçını ekleyin. Unutkanlık, odaklanamama, konsantrasyon bozukluğu, baş ağrısı, başta dolgunluk hissi, huzursuzluk, hırçınlık, anksiyete, baş dönmesi, isteksizlik gibi belirtileri gösteren beyin yorgunluğu genç yaşlarda, öğrencilikten itibaren ortaya çıkıyor. Geçici beyin fonksiyon kayıplarını oluşturan beyin yorgunluğunun elektromanyetik kirliliğin yanısıra dengesiz beslenmeden, metabolik hastalıklara, çalışılan ortamdan uykusuzluğa kadar birçok farklı nedeni de bulunuyor. Çözümünü bulduğumuz şifa dolu günler dilerim...