Farkındalıkla beslen...

Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 19 Mart 2019 Salı, 07:01

Farkındalıkla beslenerek daha mutlu, daha sağlıklı, daha enerjik nasıl olunur?

Enerji için protein

Proteinler sindirim sırasında aminoasitlere parçalanırlar. Bu aminoasitlerle oluşan nörotransmiterler bizim uyanık kalmamıza ve enerjimizi artırıp tamamen kullanmamıza neden olur. Proteini yüksek gıdaların başında balık, et yumurta ve kümes hayvanları geliyor. Yeterli oranda aminoasit alınmaması depresyona, konsantrasyon kaybına, hormon dengesizliklerine ve uyku bozukluklarına yol açabilir.

Depresyonu önlemek için folik asit

Keyif arttıran bir B grubu vitamini olan folikasitin azlığının depresyona neden olduğu klinik araştırmalar sonucu ortaya konulmuştur. Çünkü folik asit azlığı beyinde serotoninin azalmasına neden olur. Depresyonlu hastaların diğer insanlara oranla daha az folik asit miktarına sahip oldukları yapılan başka geniş kapsamlı araştırmalarda ispatlanmıştır. Bir kap pişmiş ıspanak ya da bir bardak portakal suyu depresyondan korunmanıza neden olur.

Mutluluk için tiptofan

Triptofan, mutluluk hormonu olan serotonini arttırır. Triptofan ihtiyacını karşılamak için yumurta, ceviz, yulaf ve peynir yemekte fayda var. Mutluluk hormonu arttıkça iştah azalır. Triptofan eksikliği uyku bozukluklarına ve depresyona neden olabilir.

Beyin gelişimini desteklemek için doğal domates

Domates; likopen içeriği ile beyin gelişimini destekler, depresyona neden olan etkenler ile savaşır. Likopen özellikle domatesin kabuk kısımlarında yüksek miktarda bulunur, bu yüzden salatalarınıza domates eklemenizde yarar var. Likopen emilimini artırmak için 1 tatlı kaşığı zeytinyağı eklemeyi unutmayalım. Ayrıca domateste ve marulda bulunan potasyumun yaşam sevincini arttıran maddelerin üretimini desteklediği saptanmıştır.

Endişeyi azaltmak için roka, marul

Roka, marul gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler rahatlatıcı vitamin olarak bilinen magnezyum içeriği ile beyinde enerji düzeyini artıracak biyokimyasal reaksiyonlara katılır.  2009'da Avustralya'da yapılan bir çalışmada yüksek magnezyum alımının depresyonu azalttığı ve ruh haline iyi geldiği saptanmıştır.

Rahat uyku için kırmızı soğan

Kırmızı soğanın içeriğindeki flavonoidlerin etkisiyle damarları genişletici, yüksek tansiyonu düşürücü etkisi vardır. Yüksek tansiyonu olanlar sofralarından soğan salatasını eksik etmemelidirler. Kanı sulandırır, kolesterolü düşürür. Ayrıca tip II diyabet hastaları hergün soğan yerlerse yüksek olan şeker oranları düşer. Mide sularını arttırarak daha rahat bir sindirim sağlar. Stresi azaltır ve rahatlatıcı etkilidir.

Enerjimizi korumak için yumurta

Yumurta; çinko, B vitamini, iyot ve kaliteli protein içeriği ile yüksek enerji sağladığı gibi aynı zamanda gün boyu enerjimizi korur. 2008 yılında yapılan bir araştırmaya göre kahvaltıda hergün 1 yumurta kilo kaybını destekliyor ve diyet süresince psikoloji de destekler.

Yorgunluğu azaltmak için portakal, kivi, çilek

C vitamini stres savar bir vitamindir. C vitamini kaynaklarına diyette yer açın. C vitamini stres ile ilişkili kortizol hormon düzeyini etkiler.

Sakinlik için badem, fındık

B, E vitaminleri, tekli doymamış yağ asitleri ve magnezyum içeriği ile strese karşı savaşır. Vücuttaki oksidan molekülleri azaltır, kan basıncını düzenler.

***

*Ruhumuza iyi gelmeyenler gıdalar*

Az Kalorili Yaşam: Kişisel kalori gereksiniminin aşırı miktarda altında kalori almak vücudu strese sokuyor. Bu da serotonin gibi keyif düzelten hormonların üretimini engelliyor.

Tatlandırıcılar: Tatları hoş olabilir ama mutlu etmiyorlar. Ayrıca aspartam adlı maddenin serotonin üretimini ciddi biçimde durdurduğunu tahmin ediliyor

Kafein: Kahve ve kola ile beraber aşırı kafein tüketimi, B vitamin grubu gibi ruh halimiz için vazgeçilmez olan besin maddelerini yok ediyor.

Boya ve Katkı Maddeleri: Çocuklarda hiperaktivite konusunda yapılan araştırmalar bu maddelerin sinirliliği artırdığını ve konsantrasyonu bozduğunu gösteriyor.

Az Proteinli Beslenme: Vücuda özgü antidepresanların beyinde üretilmesi için gerekli aminoasitler eksik kalıyor ve enerji eksikliği yaşanıyor. Yüksek kaliteli proteinler tüketmeye özen göstermek gerekiyor. Güne yumurta ve peynir tüketimi ile başlamak önemli.

Şeker ve Beyaz Un: Pasta ve metabolizmalar yoruyor. Bunlar yenildiğinde, kan şekeri düzeyi önce hızla yükseliyor, sonra birden düşüyor. Bu da ruh halinde değişkenliklere neden oluyor.

***

  Beslenmemiz ile birlikte ruh halimizi etkileyen düşünce ve inançlarımıza dikkat edelim. Duygu ve düşüncelerimiz inançlarımıza, inançlarımız ise davranışlarımıza etki eder. Davranışlarımız ise hayatımızı değiştirecek güce sahiptir. Olumlu düşünerek ve beraberinde sağlıklı beslenerek, yaşamımızın bize getirdiği stres faktörlerini azaltabilmemiz mümkün. Yediklerimize dikkat ettiğimiz, yüzümüzden gülümsememiz ve neşemizin eksik olmadığı günler dilerim...