Dyt.Elif Nur KÖPRÜCÜ 23 Nisan 2019 Salı, 07:31

Kanserle Savaş haftası olarak kutladığımız nisan ayının ilk haftalarında bilinçlenmeye ve bilinçlendirmeye devam ediyoruz. Kanser dünyada ve ülkemizde ölüm sıralamasında kalp ve damar hastalıklarından sonra ikinci sırada gelen önemli bir toplum sağlığı problemidir. Sigara, dengesiz beslenme, obezitevb kansere neden olan faktörlerin %90'ını oluşturmaktadır. Sigara başta akciğer olmak üzere, baş- boyun, mesane, rahim ağzı kanseri gibi pek çok kansere neden olmaktadır. Bu nedenle sigara içilmemesi, eğer içiliyorsa derhal bırakılması, doğal ve dengeli beslenmenin tercih edilmesi, kilo kontrolü, düzenli egzersiz, alkol kullanımının sınırlandırılması, güneş ışığından optimal yararlanım kanserden korunmada alınacak temel önlemlerdir.

Kendinize saygı duyun, sağlığınızı önemseyin

Ben kendimi önemsiyorum, sağlığım benim için önemli, bana zarar verecek alışkanlıklardan vazgeçebilirim. Peki, sigarayı bıraktığımda etkisini hemen hissedecekmiyim, vücudumda ne düzelecek?

İnsan fizyolojisini, davranışlarını, duygularını ve bilişsel yeteneklerini etkileyen sigarayı bıraktıktan sonra; Bağırsaklarımızdaki besinlerin emilimi normale döner ve besin ögelerinden daha fazla yararlanmaya başlarız. Antioksidan dediğimiz bağışıklık sistemimizi güçlendiren A,C,E vitaminlerinin kanımızdaki değerleri artar. Sinir sistemi aktivitemiz normale döner. Ayrıca, sigarayı bırakan bir grupta, sigarayı bıraktıktan 48 gün sonra HDL-kolesterol (iyi huylu) ortalamalarının 7 mg/dl yükseldiği gözlenmiştir.

Sigarayı bıraktıktan sonra kilo alır mıyım?

Yapılan araştırmalar sigara içmenin vücut ağırlık kontrolü ile ilişkisi olduğunu göstermiştir. Nikotin merkezi sinir sistemi üzerinde direkt etki göstererek açlık tokluk durumunu değiştirebilir. Nikotinin yeme davranışları üzerindeki etkisi ise sadece metabolik değil, duygusal nedenlere de bağlıdır. Bu durum sigaraya olan bağımlılığın yiyeceklere kayması olarak açıklanabilir.

Sigaranın bırakılması ile birlikte tat duyusu düzelmeye başlar ve lezzet alma isteğinin artması ile beraber kişi besin tüketimini arttırabilir. Ayrıca sigarayı bırakan kişilerde tatlı duyarlıkları arttığı için, genellikle yemeği tatlı ile sonlandırdıkları görülmektedir. Ayrıca, sigarayı bırakanların sigara içtikleri döneme göre daha sık tatlı ve tuzlu yiyecekleri tükettikleri saptanmıştır. Bu durum nikotinin mutluluk hormonu dediğimiz serotonini salgılanmasına neden olduğu, sigaranın bırakılması ile beraber azalan serotoninin yerine konulması için kişinin tatlı besinlere yönelmesiyle açıklanabilir.

Yapılan araştırmalarda, sigara bırakmaya çabalayan kişilerin yalnızca %30'unun kilo alma eğilimi gösterdiği, bu kilonun da 5 ile 7 kilo arasında değişim gösterdiği, bir yıl dolmadan kiloların doğru beslenme yolu ile geri verilebildiği gözlenmiştir. Elde edilen faydaların yanında 5-7 kilo almak çok küçük bir bedel, bunu fark etmek motivasyonu ikiye katlamaktadır.

Sigaradan Kurtulurken, Kilo Almamanın Yöntemleri:

  1. Bol Bol Su İçin

Gün içerisinde bol su tüketimi su kaybınızı engellemenin yanında, gereksiz kalori alımınızı da azaltır, iştahı kontrol altında tutar. Soğuk suyun, dopamin salınımına destek olması nedeni ile stresi azalttığı da belirlenmiştir. Dopamin; "Kendimi İyi Hissediyorum" hormonudur. Bir bardak serin su, sigarayı bırakan kişiyi yatıştırabilir.

  1. Şok Diyetlerden Uzak Durun

Şok diyetler ile kısa sürede hızlı süre vermenize neden olarak metabolizmanızın bozulmasına ve geçici sonuçlar almanıza neden olacaktır. Bu dönemde sağlıklı beslenme alışkanlığına geçmek sizin için en iyi yöntem olacaktır.

  1. Mutluluğu Aburcuburlarda Aramayın

Gazlı içecekler, cipsler, çikolata ve bisküviler gibi boş enerji kaynakları yerine ara öğünlerinizi sıklaştırarak kuruyemiş veya meyve tüketimine yönelmeniz en doğru seçenek olacaktır. Boş enerji kaynakları kan şekerinizin dengesini bozarak kısa sürede daha fazla aburcubur tüketiminize neden olurken, sebze-meyve gibi lifli gıdaların tüketimi hem sizi tok tutmaya yardımcı olurken, kan şekerinizide dengeleyecektir.

  1. Egzersiz Şart

Yapacağınız spor ile stresinizi yener, enerjinizi atar, kalorilerinizi de yakarsınız. Yemeğe odaklanmanız azalır, hızlı ve verimli bir şekilde kilo kaybettiğinizi görürsünüz. Haftada 5 gün en az yarım saat yürüyüşle metabolizmamızı harekete geçirebilmemiz mümkün.

Kendimizi ve sağlığımızı daha fazla önemsediğimiz sağlık dolu yarınlar bizlerin olsun.

Mutlu, keyifli haftalar dilerim...