Hava Durumu

Anne oku... baba oku...

Yazının Giriş Tarihi: 13.08.2017 09:08
Yazının Güncellenme Tarihi: 13.08.2017 09:08


Oku... İnsanın ruhuna ilk fısıldanan emir... Hayatı okumak, varoluş amacını okumak, kendini gerçekleştirme yolunda karşılaştıklarını okumak... Bazen kahkaha, bazen hüzün birçok noktada bize düşen payımıza düşen mesajı okumak...
Temeli bu kadar derinlere inen okuma eyleminin en somut göstergesidir kitap okumak... Bu derece önemli bir alışkanlığın temelleri ve yardımcıları ile ilgili konuşalım istedim bu hafta.
Hepimizin bildiği üzere kitapların çocukların bilişsel, dil sosyal ve duygusal gelişimleri üzerinde tartışılmaz bir etkisi vardır. Birçok temel becerinin temellerinin atıldığı bu kıymetli dönemde çocuğun zihninin şekillenmesi için uyaranlar önemlidir. Çocuğun kitapla tanışması için okumayı öğrenmesini beklemek, günümüz imkânlarında zaman kaybıdır. Bebeklik döneminden itibaren mümkün olan fırsatlarda ebeveynin bebeğin ayına, gelişimine uygun seçilmiş kitapları okuması bebeğe birçok fayda sağlamaktadır. Bebeklik döneminden itibaren anne-babası tarafından kitap okunulan bir çocuğun dinleme ve dikkat becerileri gelişme gösterecektir. Bunun yanı sıra kitaplardaki olayları takip ederken olaylar arasında ilişki kurma (neden-sonuç ilişkini anlama) becerisi de kazanacaktır. Kitapların sosyal ve duygusal gelişim üzerinde yarattığı etki ise özellikle kahramanların yaşadıkları olaylar karşısındaki duygularını anlama ve farklı sorun çözme becerilerini görme olanağı sağlamasıyla özetlenebilir. Ayrıca kitaplar toplumsal ve kişisel değerlerin öğrenilmesi, geliştirilmesi için de önemli bir kaynaktır. Çocuklar iyi-kötü, doğru-yanlış kavramlarını, yardımseverlik, sorumluluk gibi kavramları okudukları hikâyeler ile pekiştirirler. Çocuklar öncelikle yaparak-yaşayarak öğrenirler ama model alarak, izleyerek, takip ederek öğrenme ikinci en etkili öğrenme yöntemidir.
Özellikle çocuğun yaşı büyüdükçe çocuk kitap hakkında bazı fikirlere sahip olacaktır. Ebeveynin ve öğretmenlerin kitapla ilişkisi bu dönemde çok önemlidir. Çocuk kitabı büyüklerin ne kadar kolay bir şekilde kullandığını görür. Kitabın okumak için olduğunu anlar. Okul öncesi dönemde; kitabın bir kapağı olduğunu, bir başlangıcı ve sonu olduğunu, sayfaları olduğunu, sayfaları hikâyeyi devam ettirmek için çevirdiğinizi, hikâyeyi soldan sağa doğru okuduğunuzu bilir. Çocuk somut yaşantı olarak kitaba verilen değeri, deforme olmuş bir kitabı düzenleme gayreti, her gün belli bir zaman diliminde mutlaka bir şeyler okunduğunu (sanal olmayan, mümkünse kitap) , kitap alışverişi, belki bir kitabı almak için para biriktirme, kitapları kitaplıkta düzenleme, okurken önemli bir yerlerin altını çizme, dönemsel kütüphane ziyaretleri, kütüphaneden kitap değiştirme etkinlikleri, bitirilmiş bir kitap üzerine aile sofrasında paylaşımda bulunma ve bunun gibi aile alışkanlıklarıyla gözlemleyecek hatta yaşayacaktır.
Okuma-yazma öğrenen ileriki çocukları için ebeveynlerin 'Çocuğum kitap okumuyor' şikâyetinde aklımıza gelen ilk iki soru: Birincisi çocuğun kitap dünyasına sizin kanalınızla ne şekilde ne zaman girdi? İkincisi bu alışkanlığı edinmesi için ona ne kadar yaşantı hediye ettiniz?
Bu başlığı görüp, yazıyı okuyan ebeveyni var ise eğer, o evde okumakla ilgili ışıltılardan bahsedebiliriz. Hadi burada bırakmayalım. Hem çocuğumuzu okuduğumuz (duygu ve düşüncelerini önemsediğimiz) ; hem çocuğumuza okuduğumuz (hayal gücünü kitaplarla beslediğimiz) beslediğimiz zamanları arttırmaya niyetlenelim. Mutlu bir hafta dilerim...
 

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.