Hava Durumu

Yeni sistem için dikkatli sürücü şart

Son dönemde artan ölümlü trafik kazaları nedeniyle gözler sürücü kurslarına çevrildi. Sürücü kurslarında verilen eğitimler ve yürürlüğe giren yeni sistem hakkında bilgi veren direksiyon eğitmeni Selma Avcı, yeni sistemin yürürlüğe girmesiyle, trafikte daha dikkatli ve kurallara uyan sürücülerin olduğunu söyledi.

Haber Giriş Tarihi: 23.09.2018 08:08
Haber Güncellenme Tarihi: 23.09.2018 08:08
Kaynak: Haber Merkezi
https://bursahayat.com.tr/
Yeni sistem için dikkatli sürücü şart

Ali KAMUR/ Ayşe Nur ESEN

2014 öncesi ve sonrası şeklinde sistemi birbirinden ayırmak gerektiğine dikkat çeken Avcı, daha önce 5 saat verilen direksiyon eğitimlerinin yeni sistemle birlikte 14 saate çıkarıldığını ve bu sayede trafikte daha donanımlı sürücülerin olmaya başladığını vurguladı. Aynı zamanda büyük merak konusu olan stajyer ehliyet konusuna da değinen Avcı, "2 yıl içerisinde 75 ceza puanını dolduran aday sürücünün, ehliyetini alabilmesi için yeniden sürücü kursuna yazılarak aynı süreçlerden geçmesi gerekecek." dedi.

Sürücü kurslarında verilen eğitim, trafikte araç kullanabilmek için yeterli mi?

Tüm sürücü kursları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı kuruluşlardır, o nedenle Bakanlık ne derse onu uygulamak zorundayız. Örneğin B Sınıfı ehliyet almak isteyen adaya 2 saat smülatör ve 14 saat akan trafikte eğitim vermek gerekiyor. Şartlar böyleyken bazı eğitim kurumları eksik eğitim verdiği takdirde elbette sorunlar ortaya çıkabiliyor. Ancak usta öğreticilerle çalışılıp kaliteli eğitim verilirse trafikte araç kullanabilmek için yeterli olacağını düşünüyorum.

TRAFİK KAZALARINDA KURS PAYI

Trafik kazalarındaki artışın nedeni sürücü kurslarında verilen eğitimlerden mi kaynaklanıyor?

Sürücü adayları eğitim pistlerinde çalıştırılıyor. Bizim eğitim pistimiz Yunuseli tarafında ve bu güzergah dışında sürücü adaylarını çalıştırmak yasak. Bu aday eğitimini belirli noktada gerçekleştirirken, şoförler adayların eğitimlerini yapabilmesine izin vermiyor. Bunun yanında Bakanlık'ın bize zorunlu kıldığı eğitim saatlerinin bazı adaylar için yeterli olmadığını da düşünüyorum. Bazı adayların kesinlikle ek eğitim almaları gerekiyor. Trafik kazaları konusunda da Türkiye'de yüksek bir oran olduğunu biliyoruz. Sürücü adaylarına şu anki yeni düzenleme gelmeden önce 10 dakika düz bir yolda araç kullanabilen adaya ehliyet alma hakkı veriliyordu. Eski ve yeni sınav sistemini karşılaştırırsak, bu sistem sayesinde daha iyi yerlere gelinecektir. Şu an yaşanan trafik kazalarının dikkatsizlik ve alkollü araç kullanımından kaynaklanabileceğini düşünüyorum.

Yeni sistemle birlikte neler değişti?

Yeni sistemden öncekileri 100 metre şoförleri diye adlandırıyorum. Çünkü aracı çok az bir mesafe götürdükten sonra durdurup 'sen araba kullanmayı biliyorsun, geçtin' deyip ehliyetleri veriyorlardı. Ancak yeni sistemle birlikte sınav süreleri ve adaylardan istenen şartlar arttı aynı zamanda bir de stajyer ehliyet sistemi geldi. Sınavlardan geçmiş adaylar 2 sene boyunca 75 ceza puanını doldurmamak kaydı ile stajyerlik sürelerini tamamlayabilecek. Ben bu sistemle ehliyet almış adayların trafik kazasına karışacaklarını düşünmüyorum.

ESKİ ŞOFÖRLER SINIFTA KALIR

Ehliyet almak için istenen şartların zorlaşması sürücü adaylarını nasıl etkiledi ve tepkileri ne oldu?

Aday, kursa gelmeden önce sistemle ilgili bir araştırma yapıyor ve bizimle görüşmeye geldiğinde bu sistemin zorlaştırıldığını söyleyerek panik oluyor. Evet, sistem zorlaştı ama alınacak eğitim de o derece değişiklik gösterdi. Eski sistemin yazılı sınavında 120 soru varken bunu şu an 50 soruya düşürdüler ama geçer puan hala 70 üzerinden değerlendiriliyor. Eskiden yazılı sınav zor, direksiyon sınavı kolaydı... Ama yeni sistemle teorik kısmı kolaylaştırıp, pratik yani direksiyon sınavını zorlaştırdılar. Artık aday sınav esnasında 35 dakika boyunca trafikte araç kullanıyor eğer turu erken tamamlarsa bu süreyi bitirmek için bir tur daha attırıyorlar. Zaten trafiğe çıkmak için önemli olan konu kazaların önüne geçebilecek eğitim ve araç kullanımıdır. Eskiden ehliyet almaya hak kazanmış şoförleri şimdi yeniden sınava alsalar büyük bir kısmı kalır diye düşünüyorum. O nedenle bunları göz önünde bulunduran adaylar yeni sistemi olumlu bulduklarını ifade ediyor.

Stajyer ehliyet nedir?

Stajyer ehliyet uygulamasında sürücücü, 2 yıllık stajyer ehliyet süresi boyunca 75 ceza puanına ulaşırsa, ehliyetine el konulacak ve psikolojik durumunun tespiti için psiko-teknik testine girmesi gerekecek. Psiko-teknik belgesi aldıktan sonra, sürücü kursuna başvurarak tekrar aynı süreçlerden geçerek ehliyet almaya hak kazanması gerekecek. Bu kuralla birlikte daha bilinçli sürücüler yetişmeye başladı. Ayrıca daha önce haberlerde ve sosyal medyada, aday sürücünün yanında 'refakatçi' olması gerektiği, aday sürücünün 'tek başına trafiğe çıkamayacağı' gibi yalan haberler yayıldı. Böyle bir durumun doğruluk payı kesinlikle yoktur.

Sürücü adayları yazılı ve direksiyon sınavlarına girerken nelere dikkat etmeli?

Eskiden teorik derslere katılım zorunluluğu yoktu. Artık belli bir devamsızlık hakkı verilerek hem teorik hem de pratik derslere katılmak zorunlu hale geldi. Eğer aday hasta olur ve uzun bir süre gelemezse telafi programları hazırlanarak aday sınava hazırlanıyor. Bir şekilde eğitimlerin tamamlanması gerekiyor. O nedenle adaylarımız dersleri aksatmasınlar, bol bol soru çözsünler ve çıkmış sorulara göz atsınlar.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.